Юристи, психологи, геологи, математики, філологи, перекладачі, дизайнери, масажисти… Що може об’єднати людей таких різних професій? Опера! 3 липня аматорський хор Б.А.Х. виконає «Дійство про душу та тіло» Еміліо де Кавальєрі. Це черговий проєкт вже знаної й улюбленої киянами мистецької платформи Open Opera Ukraine.
«Rappresentatione di Anima et di Corpo» – один із найбільш ранніх зразків оперного жанру. Називають цей твір також ораторією, бо тут вагомою є роль хору і практично немає дійства. Прем’єра відбулася чотири століття тому, 1600 року, у римській церкві Санта-Марія-ін-Валлічелла. Крім Душі й Тіла, головних героїв, персонажами тут є Розсудливість, Обережність, Розум, Рада, Насолода, Час та інші абстрактні категорії. Усі вони намагаються з’ясувати, у чому ж сенс життя. Сюжет загалом типовий для експериментальних опер доби бароко. Силами аматорів ця опера в Україні прозвучить вперше.
– Ми перенесли дію на сучасні реалії, – розповідає музична керівничка проєкту, диригентка Наталія Хмілевська – У нас є закохана пара: Душа – дівчина, Тіло – хлопець. Їхні стосунки переживають кризу, пара вирішує, як бути далі. Душа прагне чогось більшого, а Тіло хоче земних насолод. Усі алегоричні герої – це сучасні люди, вони спілкуються між собою, дискутують, що головніше: прагнення до божественного чи прості земні насолоди. Хор узагальнює, дає оцінку того, що відбувається. Врешті, всі персонажі доходять до спільної думки, що не може бути тільки біле і чорне, а Тіло і Душа – невіддільні одне від одного.
Ця опера досить проста у плані співу, там невеликі діапазони вокальних партій. Власне, тому ми й взяли її для репертуару нашого аматорського хору. Хоча тут є, наприклад, п’ятиголосся і навіть шестиголосся. Ми дійсно дуже багато репетируємо, працюємо над звуком. Звичайно, професійні музиканти цей твір вивчили б за кілька репетицій. Але, можливо, це звучало би по-іншому. Для мене, як диригента, це дуже особливий досвід, зовсім інша специфіка роботи, порівняно із професійним хором. Я, звісно, роблю усе можливе заради високої якості кінцевого результату, але насправді для нас важливіший сам процес, від якого отримуємо величезне задоволення.
Половина наших співаків уміють читати ноти, половина – ні. Але усі без винятку зацікавлені у бароковій музиці і в музиці загалом. Вік учасників – від 25 років до 60, чи навіть трохи за 60. Переважно це покоління теперішніх 40-ка і 50-річних.
На деякі ролі усе ж запросили співаків-професіоналів. Наприклад, партію Тіла співатиме випускник консерваторії Євген Петронеллі. Натомість Душа – аматорка Анастасія Осипенко. Також і оркестр під керівництвом Кирила Шарапова буде напівпрофесійний-напіваматорський. Треба сказати, ми зробили перекладення для нашого складу інструментів, бо барокових інструментів в Україні немає. Використовуємо також народні інструменти, серед них – сопілка, народні ударні.
Декорацій, костюмів, режисури – цього всього не буде, але будуть рухи, мінімальні мізансцени. Співатимемо в оригіналі, італійською. Спеціально розбирали і тлумачили текст лібрето. Одна наша співачка – філолог – зробила український переклад, тому що його взагалі не було.
- Що: барокова опера
- Де: м. Київ, Мала Опера, вул. Дегтярівська, 5
- Коли: 3 липня, 19:00
Текст: Олеся Найдюк