Об’єкти мистецтва, зокрема скульптури, слугують диференціаторами нерухомості, надають просторам і будівлям загалом певних відмінних рис, наповнюють естетикою, доповнюють концепцію, монетизують їх. Наталія Шпитковська, директор ЦСМ М17, акцентує увагу на важливості правильного підходу до співробітництва спеціалістів з нерухомості і скульпторів, розумінні відповідальності, адже артоб’єкти мають і соціальний вплив.
Український ринок нерухомості упевнено переймає світові тенденції та закордонний досвід. Одним із таких трендів є, зокрема, тісна співпраця спеціалістів з нерухомості та митців – скульпторів, художників, предметних дизайнерів. Вітчизняними прикладами вдалого поєднання завдань бізнесу та мистецьких концепцій директор київського Центру сучасного мистецтва М17 Наталія Шпитковська називає скульптуру Олексія Золотарьова «Рух супрематизму», що розташована біля київського ТРЦ «Більшовик» (нині ТРЦ Cosmopolite MULTIMALL – ред.), а також артоб’єкт «Маяк» – світлову інсталяцію британського художника Себастьяна Кайта, реалізовану на території київського інноваційного парку UNIT.City. «У такий спосіб новостворювана «силіконова долина» України заявляє про свою місію: від землі – у небо, від історії та минулого – у майбутнє», – каже Наталія Шпитковська. Щодо самого ЦСМ М17, то окрім досвіду встановлення скульптур під час реалізації численних проєктів (Reforming the Space, Frontier тощо) деякі великі роботи, наприклад Neora від Василя Грубляка та «Явлення» від Степана Рябченка, вже досить тривалий час залишаються поряд із цим комплексом. Цікаво, що сам центр ЦСМ М17 нині співпрацює з декількома столичними забудовниками та допомагає в розробці мистецьких концепцій просторів. Тож у бізнес-центрах і торгово-розважальних комплексах скоро можуть з’явитися нові артоб’єкти.
«У сучасного жителя «в тренді» – розвиток особистого потенціалу; він обирає місце для відпочинку чи роботи відповідно до своїх поглядів, для нього важливі атмосфера та можливість насолоджуватися красою у повсякденні. Ця нова потреба зародила актуальну тенденцію на українському ринку – впровадження артоб’єктів у нерухомості», – розповідає генеральний менеджер комерційного центру Alef Estate Анжела Борисова.
Об’єкти мистецтва створюються забудовниками як додаткові особливості проєкту нерухомості, які збільшують його впізнаваність, сприяють формуванню комфортного середовища та продовжують загальну концепцію. «При грамотному підході артоб’єкти та малі архітектурні форми дають змогу не просто прикрасити проєкт, але й підвищити його ліквідність і привабливість серед цільової аудиторії», – додає Анжела Борисова.
Сама ж компанія Alef Estate багато працює над благоустроєм цілих кварталів центральної частини Дніпра, створюючи проєкти з авторською ілюмінацією, скульптурами та сучасними пішохідними бульварами. Торік вона, наприклад, встановила біля свого ЖК «Катеринославський-1» 8-метрову скульптуру «Атлант», авторами якої є Микита і Єгор Зігури. «Перед нами стояло завдання створити унікальний атмосферний простір, де люди могли б насолоджуватися сучасною архітектурою. Архітектори ЖК «Катеринославський-1» – FILIMONOV & KASHIRINA architects – були добре знайомі з творчістю скульпторів завдяки численним світовим виставкам і хотіли запровадити щось подібне в межах нашого проєкту. Новий артоб’єкт повністю відобразив концепцію забудови цього кварталу, підкреслив об’єднання двох пішохідних бульварів і додав той завершальний акцент, з яким тепер асоціюється житловий комплекс», – розповіла Анжела Борисова.
Серед інших прикладів інсталяцій у межах проєктів комерційної чи житлової нерухомості можна назвати скульптуру в київському ТРЦ Ocean Plaza від Франка Майслера, скульптури «Адам і Єва», «Покоління» та «Пристрасть до свободи», створені Дмитром Івом, що розміщені на території інноваційного парку UNIT.City в Києві, кінетичну інсталяцію «Рівновага» від Олександра Лідаговського біля столичного ЖК PecherSky. Це лише декілька прикладів інтеграції мистецтва в проєкти нерухомості та комерційні простори в Україні.
ВІД ІДЕЇ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ
Наталія Шпитковська акцентує увагу на важливості правильного підходу до співробітництва спеціалістів з неухомості та скульпторів, на розумінні відповідальності перед суспільством. Художні витвори, які виходять за межі приватного простору та стають доступними для громадськості, мають естетичний і соціальний вплив. Тому, за словами фахівця, найкращий варіант – це залучення кураторської групи чи налагодження правильної взаємодії з творчими осередками, які допоможуть спеціалісту з розробкою артоб’єктів, що нестимуть певну ідею чи, наприклад, зображуватимуть проблематику свого часу, а не стануть черговою інсталяцією з «ефектом селфі».
Також фахівці радять фахівцям з нерухомості звертатись до скульпторів ще на етапі розробки об’єктів нерухомості та забезпечувати їм взаємодію з архітекторами, можливість «прожити» історію створення будівлі чи простору. Комплексна робота із залученням різних учасників проєкту на його ранній стадії дасть змогу досягти найбільшого синергетичного ефекту мистецтва та нерухомості.
Процес створення нового скульптурного об’єкта містить низку етапів і може займати від трьох до восьми місяців і більше залежно від складності роботи. Митцю потрібен час для розробки ідеї. Після цього етапу створюються ескізи, за необхідності – мініатюрні чи реальні макети, щоб попередньо оцінити вигляд майбутнього витвору з різних кутів. Наступні основні фази роботи – купівля матеріалів і виробництво, встановлення скульптури. Це також варто враховувати замовникам.
Наприклад, ідея встановлення скульптури «Атлант» біля ЖК «Катеринославський-1» виникла в грудні 2019 року, тоді ж компанія Alef Estate почала переговори з її авторами. На початку березня 2020 року було виготовлено першу мініатюру, після чого ще кілька тижнів вносилися корегування. Щойно вона була затверджена, почався процес виготовлення повнорозмірної скульптури. Роботи завершилися 12 вересня 2020 року, коли було проведено монтаж «Атланта». Тож, загалом, весь цикл створення скульптури тривав близько 10 місяців.
Цікаво, що нині компанія Alef Estate розробляє концепцію скульптури для її нового проєкту – БФК Ermolaev Center, відкриття якого планується в Дніпрі у 2024 році. «Будівлі стають знаковими саме завдяки деталям, і такими деталями ідеально слугують артоб’єкти. Подібні рішення у тривалій перспективі стають інвестицією. Цінність таких об’єктів зростатиме, роблячи внесок у культурну спадщину міста. Ми живемо в часи, коли нерухомість стає мистецтвом, і нам як забудовникам важ- ливо передавати це у своїх проєктах», – каже Анжела Борисова.
ТІЛЬКИ ПЛЮСИ
Водночас Шпитковська зазначає, що нині більша частина вітчизняних спеціалістів з нерухомості все ще не усвідомлює важливість колаборацій з художниками та їх залучення до участі в проєктах нерухомості. Як наслідок, чимало талановитих українських митців працюють на закордонні ринки, отримали там визнання, інтегрувалися у світові мистецькі практики. «Багато з них мріють реалізувати свої проєкти вдома, однак через брак розуміння, підтримки та фінансування мають майже нульові шанси на втілення ідей», – каже Наталія Шпитковська.
За кордоном досить давно зрозуміли вигоди «сусідства» будівельних проєктів і мистецтва. А їх чимало. Художні витвори поліпшують простір, додають йому емоційного забарвлення, енергії, цінності, наповнюють значенням, вони покращують досвід користувачів нерухомості, дають забудовнику можливість мотивувати споживачів. З іншого боку, увага компанії до художнього наповнення проєкту вважається показником її розвитку, доказом того, що фахівець з нерухомості продумує все до деталей. Мистецтво – це диференціатор нерухомості, те, що відрізняє проєкт від інших. До того ж воно «продає» нерухомість. Тож, зокрема, зарубіжні елітні житлові комплекси не обходяться без арту. «Приклад – стратегія Related Group (США), компанії з управління та розробки нерухомості, яка належить відомому колекціонеру Джорджу Перезу. В Related Group швидко зрозуміли: елітне житло неможливе без мистецтва, а розвиток нових об’єктів дасть змогу не лише поповнювати власну корпоративну колекцію, а й забезпечить ефективну монетизацію нерухомості. Тож нині власники помешкань, створених цією компанією, насолоджуються першокласним мистецтвом у холах і скульптурами музейного рівня від Роя Ліхтенштейна, Фернандо Ботеро, Джеффа Кунса й інших поряд зі своїми будинками», – розповідає Наталія Шпитковська.
У межах міста скульптурні композиції, навіть якщо вони створювались для конкретного об’єкта нерухомості, стають точками тяжіння жителів і туристів, офіційними чи неофіційними символами, а ще як популярно нині – insta-локаціями. Як приклад – I See What You Mean: це 12-метрова скульптура ведмедя, більше відома як «Великий синій ведмідь», що розміщена на території багатофункціонального конференц-центру Colorado Convention Center у Денвері (США). Ця робота була створена Лоуренсом Арджентом.
І, звісно, в цьому контексті не можна не згадати про скульптуру Charging Bull у Нью-Йорку (США). «Вона стала символом, що уособлює історію та здобула суспільне значення. Бик, що нападає (або вимагає грошей), був самовільно встановлений неподалік від будівлі Нью-Йоркської фондової біржі скульптором Артуро ді Модіка у 1989 році, два роки після біржового краху Чорного понеділка у 1987 році. Нині ця робота, що стала тотемом епохи капіталізму, приваблює тисячі туристів», – розповідає Наталія Шпитковська.
Цікавим є інший приклад – у Лондоні (Велика Британія). Там муніципальна адміністрація району Сіті (City of London Corporation) разом із місцевим бізнесом і мистецькими організаціями проводить вуличну експозицію Sculpture in the City, яка періодично змінюється чи оновлюється. В її межах за весь період роботи, а саме з 2011 року, було представлено близько 100 витворів. Проєкт підтримують численні компанії, серед яких такі відомі фахівці з нерухомості й інвестори, як Brookfield Properties і Nuveen Real Estate; до створення експозицій залучаються як популярні митці з усього світу, так і початківці. Наразі триває дев’ята експозиція, яка стартувала у 2019 році та була продовжена до 2021.
В Україні відомим прикладом став PARK3020 – перший публічний парк сучасної української скульптури. Він створений поряд із комплексом Edem Resort Medical & SPA у с. Стрілки (Львівська область). Парк відкрився у вересні 2020 року та представляє роботи українських митців: Назара Білика, Анни Звягінцевої, Олексія Золотарьова, Антона Логова, Анни Надуди, Богдана Томашевського й інших. Також у PARK3020 презентовані результати скульптурного воркшопу із граніту, який проходив у травні 2020 року. Мета проєкту – підтримка українських художників, які працюють із сучасною скульптурою, створення передумов для розвитку нового професійного покоління українських художників та їх презентації на міжнародному рівні. «Започаткування цього парку, безперечно, має далекоглядні плани – створення історії простору, розвиток культурної екосистеми регіону, збільшення туристичних потоків, що, зі свого боку, забезпечить прибутковість готелю та найближчої інфраструктури», – додає Наталія Шпитковська.
Цікаво, що у ЦСМ М17, яким вона керує, розмірковують про створення скульптурного парку поряд зі столицею. Окрім того, мистецький центр за підтримки Adamovskiy Foundation у грудні 2020 року провів першу професійну скульптурну премію M17 Sculpture Prize, на участь у якій було подано понад 200 заявок, 20 із них представлені до перегляду на виставці номінантів премії. «Кожен із номінантів заслуговує на визнання і вартий уваги в публічних просторах міста. Ми співпрацювали з експертами із Yorkshire Sculpture Park (Велика Британія), Skulptur Projekte Archives (Німеччина) і Fondazione Merz (Італія), і маємо надію, що робимо внесок у розвиток молодого покоління митців, яких побачимо незабаром не тільки в Європі, а й удома», – повідомляє Наталія Шпитковська.
Текст: Оксана Бабенко
Джерела фото:
Фото надане пресслужбою UDP
Фото надане Alef Estate
Фото: Олександра Желєзнова
Фото: Руслан Сингаєвський