У галереї The Naked Room наразі проходить цікава з багатьох сторін виставка — «Пані української залізниці» Саши Маслова.
По-перше, це виставка фото-робіт і саме художня фотографія сьогодні не має стільки прихильників в Україні, хоча все більше цікавить публіку.
По-друге, Саша Маслов — відомий і затребуваний фотограф, який мешкає в Нью-Йорку і знімає для таких видань, як The New York Times, New York Magazine, Wall Street Journal Magazine та інших.
По-третє, наприкінці липня видавництво «Основи» випустило фотокнигу Ukrainian Railroad Ladies, про яку писали Портрети, що увійшли до книги Ukrainian Railroad Ladies, про яку написали New York Times, The Guardian, The Washington Post, WIRED, Marie Claire Korea. Також, роботи, представлені у виданні, отримали міжнародні нагороди Sony World Photo Awards та LensCulture в 2020 році.
Не дивлячись на таке успішне портфоліо, сам Маслов не вважає це найбільшим досягненням і найважливішим вважає можливість створювати власні проекти, які сповна відображають його естетику і створюють його як бренд для публіки. Народжений у Харкові в сім’ї Геннадія Маслова, представника Харківської школи фотографії, майбутній фотограф багато подорожував, що продовжує робити і сьогодні. Особливо він любить подорожувати Україною, часто робить це залізницею. Власне, саме це і дало поштовх до створення цього проекту.
«Пані української залізниці» — серія портретів працівниць залізниці в їхньому робочому оточенні. Так би мовити, парадні портрети, в яких є усі складові, які вказують на діяльність людини. З першого погляду не примітні, здається, що вони виконують вже нікому не потрібну роботу в епоху автоматизації та роботизації. Проте українська залізниця це зовсім інший світ і ці жінки є невід’ємною його частиною. Їхні обличчя сумні і радісні, байдужі і з вогником цікавості, кожна має свій образ, який органічно вписується в місця їхньої роботи. В них панує особлива пострадянська естетика, яка створює враження, що час зупинився, а ці пані смиренно його бережуть.
Особливої уваги варта естетика самих фотографій, яку створює Маслов. Кожна робота має власну кольорову гаму, композиція має чіткі і яскраві геометричні рішення, а антуражу та підкреслення настрою додають різноманітні акценти. Важливою є кожна деталь. Хоча фоном слугують кімнати і будки, які в реальному житті навряд зацікавлять когось і є звичними для працівниць, на фотографіях вони перетворюються на унікальне оточення, яке було ніби спеціально створено саме для цієї конкретної жінки. Кожна лінія, паркан, квіти, ліхтарі та інші дрібниці ніби складену у композицію художником-постановником для максимально вдалого кадру.
Проте, не дивлячись на те, що в серії представлені портрети конкретних жінок в конкретних інтер’єрах, цей проект спрямований на передачу загального соціально-політичного контексту і людину-образ в ньому. Всі складові фотографії важливі не лише своєї композиційною чи естетичною функцією, вони несуть в собі ті клаптики інформації, які спонукають глядача побачити глибший зміст.
Українська залізниця є найбільш розгалуженою транспортною системою нашої країни і рано чи пізно вона займає своє місце у житті кожного з нас. Для багатьох це може здатися екзотикою, проте ми вже звикли до цього особливого лайфстайлу українського подорожувальника. А у портретах працівниць УЗ Маслов ніби зобразив портрет сучасної України — молодої, але водночас досвідченої, гарної, але поміщеної в не комфортні умови, завжди в русі і прагне вперед, але робить це самотужки, не дивлячись на різноманіття технологічного процесу. Саша Маслов крізь призму свого художнього погляду створив новий та цікавий образ звичних, проте не помітних для нас людей і ситуацій, на яких тепер ми призупинимо погляд у житті.
Текст: Анастасія Уразбаєва
- Що: виставка «Пані української залізниці» — Саша Маслов.
- Коли: з 21 серпня по 6 вересня; графік роботи: Пн-Нд 11.00-20.00, без вихідний
- Де: The Naked Room, вул. Рейтарська, 21