«Мелодії нашого минулого життя»

Український Дім

18 травня Київський камерний оркестр Національної філармонії України під орудою диригента Міхеїла Менабде виступить в Українському Домі із концертом «Другий дім». Вечір присвячено 30-річчю Національного центру «Український Дім», а також його спільній історії зі столичною філармонією.

Сьогодні, потрапляючи в розкішне приміщення Колонного залу імені Миколи Лисенка київської філармонії, складно повірити, що наприкінці 1980-х історична будівля зазнала значного руйнування. Внаслідок аварії комунікаційних мереж ґрунтові води пошкодили фундамент, було затоплено підвал, де канули в Лету цінні архіви й велика нотна бібліотека. Будинок було закрито на реконструкцію. Капітальний ремонт тривав вісім років, із 1990-го по 1997-й рік. 

Саме Український Дім (до 1993 року – Музей Леніна) став буквально другим домом для творчого й адміністративного складу філармонії. Тут відбулося відкриття першого у незалежній Україні філармонійного концертного сезону. Тут створено симфонічний оркестр філармонії. Працював тут і Київський камерний оркестр, один із патріархів українських камерних колективів: за кілька місяців, 1 жовтня, йому виповнюється 60 років від дня створення.

Нині Київський камерний оркестр повертається у стіни Українського Дому, аби виконати музику українських композиторів.

Вінтажна афіша теперішнього концерту – це реконструкція афіші 1995 року, де переосмислено й заново відтворено колишні структуру, ритм, композицію, шрифти. Така собі ретроспектива, повернення в атмосферу середини 90-х – тривожно-неспокійну, обнадійливу й романтичну водночас. 

Те, що за диригентським пультом стоятиме Міхеїл Менабде – невипадково й символічно. Кілька десятиріч поспіль, починаючи від 1990-го, Київський камерний оркестр очолював видатний український диригент Роман Кофман. Менабде – учень Кофмана. На початку 2000-х років Менабде спеціально приїхав із Тбілісі до Києва, щоби навчатися диригентської майстерності у класі Кофмана в київській консерваторії. Із Києвом Менабде пов’язують десять яскравих років життя, десятки друзів і десятки концертів. Тепер він мешкає у Відні. Це вже третій виступ диригента в улюбленому Києві під час повномосштабного збройного російського вторгнення в Україну.

Програму концерту складено так, щоби показати тяглість української композиторської школи. Борис Лятошинський – «батько» нової української музики» – був учителем Валентина Сильвестрова. Музика Сильвестрова певною мірою вплинула на творчість Святослава Луньова, своєю чергою Луньов – близький друг і своєрідний гуру для Максима Шалигіна.

Стосовно самих музичних творів, про них розповідають автори: 

Валентин Сильвестров: «Назва «Тиха музика» говорить сама за себе. Але справа не в тому, що музика повинна звучати тихо, а у тому, що й до життя, і до самої музики треба відноситись бережно, а не бити по них бомбами і ракетами».

Максим Шалигін: «Satarsa» для струнного оркестру – паліндром: світло, дзеркала, тіні, слова, числа, речення, вірші, що об’єднуються для створення найатмосфернішого музикування… Нова музика – старі інструменти; нові почуття – старі переконання… Новий голос, що звучить зі старих металевих струн. Усі ми даємо життя чомусь цінному і дорогому. Паліндроми у музиці – така ж природна річ, як числа Фібоначчі у структурі листків на деревах. Коли я прочитав оповідання Кортасара «Satarsa», то відразу ж відчув у ньому якийсь таємний музичний струм. Моя SATARSA – це пустеля насолод. Пустеля з райськими садами, кривими дзеркалами і безкінечним горизонтом, з якого доносяться мелодії нашого минулого життя».

Сюїта на українські народні теми Лятошинського написана 1944-го, ймовірно, після того як композитор повернувся до Києва після евакуації. Поруч з «Українським квінтетом», Четвертим струнним квартетом, Другим тріо – це один із найяскравіших творів Лятошинського, створених у воєнні роки.

Останній твір програми – «Три стихири» Святослава Луньова, композиція, створена автором для струнного оркестру на основі його ж «Страсної Седмиці» для хору (що свого часу виконував вокальний ансамбль Alter Ratio). Твір включає «4 стихири», але Менабде виконає три: «Се, жених грядет в полунощи», «Свете тихий» і «Воскресение Твое, Христе Спасе». Композиція, що завершить концерт, прозвучить як своєрідна молитва за Україну. 

Програма:

  • Максим Шалигін – Satarsa для струнного оркестру
  • Валентин Сильвестров – Тиха музика для струнних
  • Борис Лятошинський – Сюїта на українські народні теми
  • Святослав Луньов – «Три стихири» для струнних a cappella
  • Що: Концерт української музики 
  • Коли: 18 травня, 19.00
  • Де: Український дім

Текст: Олеся Найдюк

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *