20 вересня в арт-просторі Avangarden Gallery відбулося відкриття персональної виставки Олександри Токаревої під назвою «Нахід», іншими словами – нашестя, вторгнення. Основний фокус проєкту зосереджений на діалозі з власним “я”, що було розпочато з моменту, коли мирне та розмірене життя українців, на жаль, стало спотворене російським вторгненням.
За словами організаторів – це «глибока інтроспекція художниці, яка намагається зрозуміти і виразити свої почуття та реакцію на агресивні зміни в історії». Так, продовжувати жити в Україні означає кожного дня кидати собі виклик, але адаптуватись, піддавати сумніву власну безпеку, але бути міцним тилом та підтримкою для українських захисників.
«Зараз малювання – це не тільки спосіб вгамувати власні переживання, але й можливість транслювати емоції, які відчуваю як я, так і всі українці» – так відкоментувала Олександра свою діяльність для BirdInFlight. В сучасному світі саморефлексія стала ключовим елементом для збереження ясного розуму. Тому актуалізація даної теми є незмінно важливою, особливо в межах мистецької складової, що маючи здатність провокувати на роздуми часто виступає в ролі каталізатора для цього процесу.
Олександра Токарева вже не вперше співпрацює з Avangarden Gallery. Минулого року вона брала участь у груповому проєкті “Відбій тривоги”, де представляла роботу “NO WAR in UKRAINE”. У ній художниця зобразила начебто звичний гірський пейзаж, однак, в якому спокійне життя українців назавжди законсервоване в кубі, на який наведено приціл. Ця робота відчутно транслює емоцію невідомості та страху того, що в наступний момент воно буде знищене назавжди.
Експозицію цьогорічної персональної виставки склали керамічні скульптури та повна серія акварельних робіт “Invasion”. Присутність чорних площин на роботах, або чорного кольору в скульптурах є тим елементом, який вказує на загарбницьке втручання. Рефлексія Олександри щодо подій сьогодення викристалізувалася в уявлення викривленого та деформованого простору. Так вона додає елементи сакральної геометрії до своїх акварельних робіт. Уявлення про сакральну геометрію полягають у сприйнятті всесвіту пропорційним та впорядкованим, який складається з геометричних фігур, що символізують якусь стихію. Для Олександри це стало художньою візуалізацією безперервного руйнування та перетворення. У порівнянні з минулим проєктом ми можемо спостерігати певну емоційну модифікацію. Втрата орієнтирів еволюціонувала до чіткого формулювання готовності сприйняття цих змін.
Загалом, виставка «Нахід» відображає досвід і почуття як художниці, так і українського народу в цей період. Олександра Токарева вдало зуміла відобразити емоційні зсуви та перетворення, які супроводжують події в Україні. Її творчість спонукає нас аналізувати і відчувати. Керамічні скульптури та акварельні роботи несуть у собі повідомлення про загрозливе вторгнення та руйнування, викликаючи в нас роздуми щодо наших власних почуттів, реакції на події та майбутнього відновлення країни.
Авторка тексту Інна Каленська
Історикиня мистецтв, арт-менеджерка галереї Imagine Point