З 24 вересня до 2 жовтня у Києві відбудеться найстарший фестиваль сучасної академічної музики Київ Музик Фест, який вже 32 роки об’єднує твори найкращих українських композиторів у виконанні провідних солістів, симфонічних, камерних та хорових колективів.
Вкласти десятиденний фестиваль української академічної музики в сім обраних подій видавалося неможливим, тож, врешті-решт, ТОП-7, склався переважно з того, про що як мінімум варто знати, а як максимум — чути наживо через їх культурну значущість в сучасній музиці. Звісно, прояви сучасного культурного дискурсу в сфері українського академу не обмежуються обраними сімома подіями (оскільки весь фестиваль в цілому присвячений сучасній академічній музиці), однак визначений «рейтинг» допомагає вловити та пояснити певні тренди, з якими може зіштовхнутися (і скоріш за все зіштовхнеться) відвідувач Київ Музик Фесту в 2021 році.
Отже, міні-гайд подіями, які не можна пропустити:
… 27 вересня відобразить одну з найперспективніших тенденцій сучасної академічної музики: гармонійне поєднання модерну і традиції. «Клавесин і сучасна музика» — це безконфліктний, в чомусь навіть сократівський діалог між глобалістичним постмистецтвом та західноєвропейською класикою. Видатна виконавиця старовинної барочної музики (за яку Титаренко неоднократно отримувала міжнародні конкурсні премії) покаже, як саме старовинний європейський інструмент звучить в партитурах сучасних українських (та західних) академічних композиторів. Синтетичний підхід до творчості, поєднання мистецьких традицій з музичними нововведеннями, та розмірковування над життєвою долею старовинних мистецьких практик в сучасності — ці мотиви являються основними тематичними характеристиками концерту. / о 16:00; Будинок звукозапису Українського радіо
2. Sed Contra Ensemble feat. Duo Sonoro
… вже через два дні після попередньої події продемонструє, на що здатний сучасний авангард в жанрі скрипково-фортепіанного дуету. Художній керівник ансамблю, Андрій Мерхель, вкотре занурився в самісінькі глибини західноєвропейського академічного андерграунду, щоб сформувати якнайпікантнішу концертну програму.
Як і будь-який жанр з вже пройденим етапом всесвітньої популярності, — панк, рок, електроніка, блек метал, — академічна музика в ХХІ столітті складається з невеликих осередків різноманітних музичних культурних традицій, в межах яких певні композитори стають великими… але лише в вузькому колі обізнаних в елітарному мистецтві людей. Авангард же, як один з найбільш радикальних та найменш популярних жанрів академічної музики, взагалі відходить «в тінь історії», де, власне, поруч з музикою Саті, він і бажає лишитися: ембієнтним напівпрозорим вайбом меблевої музики…
Тим більш цінною та сміливою з цієї точки зору видається спроба Мерхеля узагальнити та — не побоюся цього слова, — пропіарити маловідомі, раритетні твори сучасної західноєвропейської музики. Слід розуміти, що раритетність тут дорівнює їх елітарності, себто — відомості у певних (але, вочевидь, не глобальних) масштабах, бо деякі з цих «раритетів» є дуже поважаними у національних масштабах — наприклад, естонський класик Ерккі-Свен Тюйра. Деякі, наприклад, австрійський композитор Петер Аблінгер, настільки залюбки експериментують з нойзом ніж з сучасним академом, що надовгом лишаються відомими лише вузьким прошарком перетину двох вищеназваних аудиторій…
Сходити на концерт Sed Contra Ensemble feat. Duo Sonoro — справа настільки ж цікава, наскільки й відповідальна. Можливо, сьогочасна музична революція з висоти років буде видаватися ренесансом авангардних експериментів ХХ років, тому варто зайнятися збором спогадів вже сьогодні! / 29 вересня, о 17:00; Будинок звукозапису Українського радіо
3. «Jazz Kolo». Джазове прочитання української класики
Ще одна напрочуд цікава тенденція сучасного українського академу — кросс-культурна інтеграція з джазом. Афро-американська музична традиція, незважаючи на своєрідний географічний та історичний бар’єр, все міцніше і міцніше товаришує з природною українською мелодійністю.
Причин тому — вдосталь! Народна пісенність українського народу достатньо чутлива та щира, щоб провести паралель між посткріпацькою та постколоніальними культурами, а ліричні партії настільки ж повні болю, наскільки й радощів, тож часто нагадують тексти негритянських виконавців жанру «соул». Концептуально і музично, дві народні музичні традиції мають безліч спільних рис, поєднання яких ви зможете почути 30 вересня. / 30 вересня, о 21:00; Будинок звукозапису Українського радіо
4. Ювілейний вечір Муніципального камерного хору «Київ» (з нагоди 30-річчя колективу та 60-річчя його керівника Миколи Гобдича)
Важливий, хоча і недостатньо очевидний, тренд сучасної культури, який репрезентує «Київ», складається з розвитку національних, традиційних форм мистецтва, в нашому випадку — хорового. На концерті ви почуєте твори Станковича, Польової, Гаврилець, Степурка, Сильвестрова, Скорика та Грицишина, що є достатньо еклектичним міксом радянської та української школи хорової музики.
«Стара» школа хорової гармонії, що існувала в перехідний історичний період, де соцреалізм змінювався жанровим хаосом та жанровою різноманітністю, стрічає нову, емансиповану версію українського хору, де радикальний авангардизм суміщається з не менш радикальним використанням традиційних народних мотивів – все далі і далі від далеких 90-х, коли і був заснований муніципальний камерний хор «Київ»… / 29 вересня, о 19:00; Национальная филармония Украины
…запам’ятається вам камерними творами сучасних українських композиторів, що продемонструють, як саме постмодерна українська музика, навіть авангардного спрямування, стає класикою — прямо на ваших очах.
Також в концерті буде представлений твір американського композитора українського походження, Еріка Івейзена, що активно відносить себе до неоромантиків, бо вважає, що «епоха експериментування відійшла в минуле», тож подія обіцяє бути напрочуд різножанровою. / 1 жовтня, о 16:00; Будинок звукозапису Українського радіо
6. Фантазійна поема. Камерний ансамбль «Київські солісти»
Того ж дня концерт будуть грати і «Київські солісти». В програмі — твори Щербакова, Мануляка, Кузнецова, Решетілова, Барсова, Леонтьєва та ін. — тобто, навіть зі спрощеного списку можна побачити, що компанія зібралася водночас велика та різноманітна, або, як кажуть на Заході, диверсивна (що в руслі сучасної суспільно-політичної орієнтації означає тотальне (вікове, расове, національне) різноманіття учасників як творчих, так і будь-яких інших суспільних процесів).
Різні покоління, різні теми та різні жанри. Кожному є що сказати на ниві камерної музики, кожному — своєю музичною мовою, а один з провідних столичних камерних оркестрів — «Київські солісти» — допоможе українським талантам прозвучати на широкий загал. / 1 жовтня, о 19:00; Будинок звукозапису Українського радіо
Цього року пам’ять українського класика буде вшановувати ціла плеяда українських виконавців. Віолончелісти, альтисти, вокалісти, кларнетисти, контрабасисти та піаністи зобразять своєю музичною майстерністю лірично-камерну спадщину людини, чиїй ініціативності та наполегливості ми можемо завдячувати існуваню Київ Музик Феста в принципі. Другого жовтня, в передостанній день проведення КМФ-2021, в стінах концертного залу консерваторії прозвучать різноманітні твори видатного українського диригента, композитора та музично-суспільного діяча — Івана Карабиця. / 2 жовтня, о 16:00; Національна музична академія України імені П.І. Чайковського