У київському Театрі на Подолі представлять матеріали із архівів класика української академічної музики Бориса Лятошинського (1894–1968) у сучасній 3D візуалізації. Відеокадри супроводжуватимуться музикою композитора та його учнів.
Два роки тому до умовного кола популяризаторів творчості Бориса Лятошинського долучився ще один колектив: «Лятошинський Тріо». У його складі – колишні харків’яни Михайло Захаров (скрипка) й Олексій Шадрін (віолончель) та киянин Роман Лопатинський (фортепіано). Колишні, бо усі троє зараз живуть закордоном, відповідно, в Австрії, Бельгії й Італії, де продовжили свою музичну освіту. Дебют ансамблю відбувся у Відні на фестивалі української культури Ustream 2019. А потім було успішне турне по містах України – Харків, Одеса, Львів, Київ.
«Лятошинський Тріо» – великою мірою іміджевий проєкт, спрямований на промоцію не лише творчості, але й імені Лятошинського як бренду. Крім композицій українського класика (фортепіанних тріо у Лятошинського всього два) до репертуару формації входять твори західноєвропейських класиків, музика сучасних українських композиторів. Винесення у назву гурту прізвища титана вітчизняної композиторської школи вже само по собі свідчить про амбіції посла української камерної музики у світі. «Наша місія — показувати світові українську музику, в тому числі й забуту», – каже в одному зі своїх інтерв’ю ініціатор створення ансамблю і його учасник Михайло Захаров. До речі, «Лятошинський Тріо» ввійшло до музичного каталогу українських виконавців для представлення за кордоном Music from Ukraine 2020–2022, ініційованого Українським інститутом.
Концерт «Відображення. Лінії долі» має на меті занурити публіку в епоху, коли жив і творив Борис Миколайович Лятошинський. Прозвучать, зокрема, його маловідомі твори для камерно-інструментальних ансамблів. Нам представлять також музику деяких учнів Маестро: Валентина Сильвестрова, Віталія Годзяцького, Івана Карабиця, Євгена Станковича. Цілком доречно включено до програми й Концерт для скрипки та оркестру Рейнгольда Гліера, який був учителем і великим другом Лятошинського. Одним зі свідчень цієї дружби є листування двох майстрів, що було видано окремою об’ємною книгою (видання налічує 523 листи!) 2002 року («Борис Лятошинський. Епістолярна спадщина у двох томах. – Том 1: Борис Лятошинський – Рейнгольд Глієр. Листи (1914–1956) / головна наукова консультантка Ія Царевич; упорядниця та авторка вступної статті Мар’яна Копиця. – К., 2002). Цей соль-мінорний скрипковий концерт Гліер не встиг завершити, відтак після смерті композитора це зробив за ескізами його учень Лятошинський.
Задля яскравіших вражень, глибшого відчуття атмосфери того часу організатори концерту вирішили поєднати музику зі світловим шоу, авторською графікою та відеорядом. Ми побачимо раритетні листи й світлини, афіші й старі газети, нотні рукописи із сімейних архівів Лятошинського, представлені у 3D візуалізації.
– Ми послуговувались архівами квартири-музею Бориса Лятошинського в Києві, музею композитора у Житомирі, а також особистими архівами музикознавиці Мар’яни Копиці. розповідає режисерка проєкту та авторка відеосценарію Жанна Чепела. – Створюючи контент мультимедіа, ми почали з роду Лятошинських. Хочемо показати, що людина такого масштабу не береться «нізвідки». Нам пощастило дістати архівний аудіозапис зустрічі Бориса Миколайовича з Рейнгольдом Моріцевичом Глієром. Тут чути не лише їхні голоси, а й голоси учнів та дружини Лятошинського, Маргарити Царевич, шум міста за вікном. Загалом ми йшли за подіями, ключовими для внутрішнього життя композитора, зокрема, цькування 1948 року. Це з одного боку. А з іншого – він жив у страшні часи, часи сталінських репресій. На долю його самого та його дружини випало багато випробувань. Ми використали декілька листів їхньої особистої переписки. Відеокадри синхронізуються із музичними творами як по часу написання, так і за образним строєм».
Програма:
Борис Лятошинський
– Вальс для фортепіано,
– Скерцино для альта і фортепіано,
-П’єси Nr 1 і Nr 5 із фортепіанного циклу «Відображення»
– Фортепіанне тріо Nr 2, 1 частина
– Фортепіанне тріо Nr 1, 2 частина
– Романс для віолончелі і фортепіано
Валентин Сильвестров
«Миттєвості Моцарта» для фортепіанного тріо
Рейнгольд Глієр
Концерт для скрипки та оркестру (перекладення для скрипки та фортепіано Б. Лятошинського)
Віталій Годзяцький
«На самокаті» для скрипки і фортепіано із циклу «У світі дітей Індиго»
«Прелюдія» для фортепіано із циклу «Три п’єси у романтичному стилі»
Іван Карабиць
«Три п’єси для фортепіанного тріо»
Євген Станкович
«Епілоги» для фортепіанного тріо
- Що: концерт камерної музики
- Коли: 28 вересня, 19.00
- Де: Театр на Подолі, вул. Андріївський узвіз, 20-Б
- Квитки тут.
Текст: Олеся Найдюк