12–14 листопада 2021 року в Києві у Довженко-Центрі вдруге пройде Novembre Numérique en Ukraine — французько-український фестиваль цифрового мистецтва та віртуальної реальності. Цифровий Собор Паризької Богоматері та інші віртуальні світи покажуть у Києві.
У Довженко-Центрі (Музей кіно, 5-й поверх) можна буде побачити все найкраще, що було створено в Україні та Франції у цій сфері за останні роки, обіцяють організатори. Український Novembre Numérique поєднує у собі виставку цифрового мистецтва у форматах віртуальної (VR) та доповненої (AR) реальностей, роботизованої скульптури та відео, а також публічну програму з лекціями та дискусіями. Цього року глядачам покажуть 12 об’єктів: 4 французьких та 2 українських VR-роботи, 3 галереї у віртуальній реальності й одну виставку у доповненій реальності від V-Art. Ще 2 роботичні скульптури будуть представлені відомим французьким художником Фаб’єном Зокко особисто.
«Через фестиваль Novembre Numérique Французький інститут в Україні починає дослідження нових можливостей, які відкривають цифрові технології, піднімаючи питання про їх місце у нашому житті та, можливо, їх перспективи у майбутньому: співіснування людей і машин», — вважає аташе з питань культури Французького інституту в Україні Фредерік Руссо.
Головна місія фестивалю — розвиток співпраці між французькими та українськими художниками в галузі цифрового мистецтва та мистецтва VR, а також презентація публіці кращих проектів останніх років. Для тих, хто ще не мав досвіду знаходження у VR, фестиваль — зручна нагода випробувати нові емоції та розібратися, що ж таке віртуальна реальність, про яку стільки говорять навколо.
Торік фестиваль проходив у Центрі сучасного мистецтва M17, цього року — у Національному центрі Олександра Довженка — найбільшому в Україні державному кіноархіві, що від 1994 року зберігає та досліджує кінематографічне й аудіовізуальне мистецтво.
«Таким чином, ми плануємо проводити цей захід у найбільш знакових культурно-мистецьких локаціях столиці, демонструючи розмаїття видів цифрового мистецтва, яке успішно розвивається у всіх без винятку галузях культури», — пояснює менеджерка аудіовізуальних проектів Французького інституту в Україні Люсіль Ревелон. За її словами, програма заходу віддзеркалює це розмаїття, пропонуючи твори, які проливають нове світло на всім відому архітектурну та художню спадщину, а також нові зразки, створені з використанням творчих та наукових можливостей, які надає цифрове мистецтво.
«Ми дуже раді представити роботи провідних французьких структур, які належать до різних галузей, але спільним для них є те, що вони знаходяться в авангарді цифрового мистецтва: Ubisoft, яка займається розробкою відеоігор, Le Fresnoy, яка працює в галузі сучасного мистецтва, або Arte, яка розвиває аудіовізуальне мистецтво»
Французька спільнота VR-творців представлена емоційно яскравими творами, що занурюють глядача у невідоме. Так, у роботі In-Urbe спостерігач потрапляє до підземної частини міста, що складається з труб, кабелів, тунелів та катакомб. У світі Heterotopia, натхненному однойменною концепцією Мішеля Фуко, глядач може стати будівельником — для цього йому потрібні лише хмари з частинок. Проект Isle of The Dead черпає натхнення у картинах швейцарця Арнольда Бекліна та музиці Сергія Рахманінова.
Дві роботи на фестивалі будуть представлені митцем особисто — це відомий французький художник Фаб’єн Зокко, який розвиває незвичний жанр роботичної скульптури. В Україну він привезе твір Spider and I — механічного павука, який з’єднаний з автором і відображає через свою поведінку настрій художника. Інша роботична робота того ж митця Theotechnical deconstruction enterprise демонструє, як машина раз за разом переписує біблійний текст, щоразу його змінюючи. Також Фаб’єн Зокко візьме участь у публічній програмі фестивалю — з ним можна буде поспілкуватися під час artist talk.
Нарешті для любителів архітектури та віртуального туризму несподіваний подарунок підготувала французька ігрова студія Ubisoft: ще десять років тому вони створили для однієї зі своїх ігор Assassin’s Creed повноцінну 3D-модель собору Собор Паризької Богоматері. Після пожежі 2019 року їхній цифровий архів виявився корисним не тільки для реконструкції зруйнованих частин будівлі, але і як можливість ще раз поглянути на втрачене — у цьому VR-досвіді ви можете побачити знаменитий архітектурний шедевр у всій його тривимірній величі.
Значну частину української експозиції займають роботи проекту V-Art — це віртуальні галереї, VR-додатки та платформа для демонстрації, продажу та колекціонування цифрового мистецтва. А ще в українській частині експозиції глядач в AR-досвіді зможе познайомитися з віртуальною копією самого себе у світі елементарних частинок у VR-досвіді Fluence is Time times Flux.
Глядачі також матимуть можливість взяти участь у публічній освітній програмі від V-Art: конференції та програмі панельних дискусій з різними учасниками з усіх сфер цифрового мистецтва. Французькі та українські художники, серед яких відомі художники Уго Арсак і вже згадуваний Фаб’єн Зокко, підприємці та спеціалісти VR обговорять кілька тем: історія цифрового мистецтва, франко-українська цифрова співпраця, VR-менеджмент та художнє використання нових технологій. Конференції та обговорення проходитимуть в кінолекторії Довженко-Центру.
«Ці люди стали першопрохідниками у цих нових територіях. Але місця для відкриттів ще багато, — вважає Микита Худяков. — І якщо ви думаєте, що єдиний простір, який ми можемо освоювати сьогодні — космічний, ви помиляєтеся. Є віртуальні простори, Метавсесвіт, який ми створюємо і який чекає на своїх дослідників».
Щоб побачити всі ці роботи, необхідно сплатити символічний внесок за квиток — 100 грн. На вході на експозиційну частину фестивалю кожному відвідувачу допоможуть скласти індивідуальний маршрут по виставлених роботах, щоб якнайменше потрапляти в черги — кожна VR-станція здатна прийняти лише одного глядача. Також організатори нагадують, що фестиваль проводиться в умовах пандемії, тому під час заходів буде діяти санітарний протокол: наприклад, VR-шоломи будуть дезінфікувати після кожного користувача, а відвідувачі для входу мають надати сертифікат про вакцинацію або негативний результату тесту на коронавірус (зроблений не більше як за 72 години до події).
Ресурси фестивалю:
- Сайт
- Квитики на фестиваль
- Facebook-сторінка Французького інституту в Україні
- Instagram Французького інституту в Україні
- Youtube-канал Французького інституту в Україні
- Facebook-сторінка Довженко-Центру
Організатори та партнери:
- Організатор фестивалю: Французький інститут в Україні
- Ексклюзивний партнер програми кіно та інновацій: Ukrsibbank BNP Paribas Group
- Приймаючий партнер: Довженко-Центр
- Організаційний партнер: ГО «ART оптимісти»
- Партнер публічної програми: платформа для демонстрації, продажу та колекціонування цифрового мистецтва V-Art
ПРОГРАМА ФЕСТИВАЛЮ
Віртуальна реальність (VR):
Fluence is time flux
Дарина Фес та Макс Лосєв, Україна 2021
Дивина
Пьотр Армяновський, Україна 2021
In-Urbe / У місті
Національна студія сучасного мистецтва Le Fresnoy, Франція 2020
Heterotopia / Гетеротопія
Tamanoir Studios, Франція 2020
Notre-Dame de Paris : voyage dans le passé / Собор Паризької Богоматері : подорож у минуле
Ubisoft, Франція 2020
L’Ile des morts / Острів мертвих
ARTE, Франція 2018
Доповнена реальність (AR):
Miner-Champion
Роман Мінін та V-art, Україна 2017
Віртуальні виставки:
Art Spaceship
V-art, Україна 2021
ADRIFT becoming ocean
V-art, Україна 2021
Cavern-us
V-art, Україна 2021
Роботична скульптура:
Spider and I / Павук та я
Фаб’єн Зокко, Франція 2020
Entreprise de déconstruction théotechnique / Майстерня теотехнічної деконструкції
Фаб’єн Зокко, Франція 2016
Текст: Варвара Федоріна