МСМО (Museum of Odesa Modern Art/ Музей Сучасного Мистецтва) презентує в Одесі проект Пінчук арт центра «Олександр Ройтбурд. Теорема влади».
Минулого тижня Культурний центр Union (Троїцька, 43) та Museum of Odesa Modern Art/ Музей Сучасного Мистецтва Одеси відкрили меморіальну виставку «Олександр Ройтбурд. Теорема влади» Дослідницької платформи PinchukArtCentre. Цей проект присвячений людині, чия постать в Одесі нікого не залишає байдужим (у Ройтбурда були вороги, але були друзі й однодумці). Але ясно одне – в останні мабуть тридцять років, тобто з початку незалежності України мало хто зробив для культурного поля Одеси більше, ніж Олександр (інтерв’ю, яке я брала для київського часопису в нього в 15-му році, тобто майже 10 років тому, досі зберігається в мене в архіві). Тут симптоматична сама назва ретроспективної виставки, не дуже великої, але потужної (через війну та архівування колекцій тут представлено роботи тільки з приватних зібрань). На жвавій та інформативній прес-конференції перед відкриттям куратор виставки Костянтин Дорошенко пояснив зміст назви у тому сенсі, що влада, згідно з ідеями митця та культуртрегера має належати творчім людям. До речі ось що говорив сам Олександр Ройтбурд (цитую ото своє з ним інтерв’ю):
«Будь-які культурні проекти танцюють від пічки. А пічка в даному випадку – це особистість. Будь-який культурний проект танцює від особистості. Є Кармелла Цепколенко у місті – є фестиваль «Два дні та дві ночі». Є Юрій Кузнєцов – є джазовий фестиваль. Займалися ми з Рашковецьким у дев’яності художньою активністю – і була в Одесі школа сучасного мистецтва. Небіжчик Мирослав Кульчицький затіяв бієнале сучасного мистецтва – є бієнале сучасного мистецтва. Не можна більшістю голосів зібрати платформу, проголосувати за створення кластера і після цього чекати, коли він з’явиться. Він не з’явиться. Для того щоб вибудовувати культурну ситуацію, потрібно спиратися на наявні ресурси» (Олександр Ройтбурд, липень, 2015, в перекладі).
До речі в тому ж інтерв’ю він шкодував, що художники та поети поки що не здатні бути містообразуючим субстратом. Сподіваймося, що зараз, коли Одеса стала містом літератури ЮНЕСКО, ситуація все ж таки зміниться на краще.
Трішки про структуру самої виставки:
Згідно з прес-релізом, вона ділиться на 5 частин.
«Зала «Влада художника» знайомить нас із досягненнями Олександра Ройдбурда та розпочинає дискусію на наскрізну тему виставки – місце художника та мистецтва в загальній системі влади.
Зала «Влада культури» присвячена діалогу Ройтбурда з постатями, образами та ідеями світової культури.
Зала «Політична влада» розкриває небайдуже ставлення художника до політичних процесів, упевненість у тому, що особистість може впливати на їхні спрямування.
Зала «Влада тілесного та підсвідомого» – це бунт проти анатомії, фантасмагорія візуальних метаморфоз, візуалізація потаємних бажань та страхів.
Зала «Абстолютна влада» – вражаюча галерея метастаз неконтрольованої влади, небезпечної та згубної для суспільства та для себе самої» – додам, що саме цей тезис виявився пророцьким.
Виставка дуже добре вписалася у простір арт-кластеру культурного центру (щира подяка і центру Union, який дав своє приміщення, і організаторам, які розташували роботи, тут я хочу згадати також Володимира Умму, який вчасно з’являється повсюди де треба). Шкода тільки що саме та інституція, за яку так вболівав Ройтбурд, тобто ONFAM / Одеський національний художній музей здається ніяк не долучився до цього шанування пам’яті митця.
P.S. Експозиція «Олександр Ройтбурд. Теорема влади» є результатом послідовної діяльності Дослідницької платформи PinchukArtCentre, яка осмислює явища та персоналії, важливі для історії українського мистецтва. Вперше виставковий проєкт був показаний у PinchukArtCentre в Києві, з 8 березня по 14 липня 2024 року.
Важливе: «Під час роботи виставки передбачено паралельну дискусійну програму, присвячену особистості Олександра Ройтбурда та його ролі у розвитку культурних та суспільних процесів в Одесі. Сподіваємося, що концепція програми та очікувані учасники вас зацікавлять» (з прес-релізу).
Виставку реалізовано за підтримки та у виставкових залах Міжнародного культурного центру «УНІОН» за адресою: Одеса, вул. Троїцька, 43. Час роботи виставкового залу: вт-нд, 13:00-21:00
Куратор виставки: Костянтин Дорошенко.
Архітектор виставки: Олександр Бурлака.
Координатор виставки в Одесі: Семен Кантор
Текст: Марія Галіна