«Сучасна культура — це «середня температура по палаті», — голова правління ГО МСМ Ольга Балашова про те, як пройшов перший форум, присвячений розвитку району Золотих Воріт.
Головний інсайт Форуму
Коли ми з колегами працювали над ідеєю форуму “Золоті ворота. Район сучасної культури”, шукали точну назву, що відображала би суть задуму, я наголошувала на важливості “осучаснення” історичного середовища. Ми в ГО МСМ були переконані, що нам потрібен не просто культурний район, яким безумовно вже є район Золотих воріт, скільки район сучасної культури. Простір для розвитку та проявлення певних громадянських практик і мистецьких стратегій. Ми мислили явищами, яким потрібен дати місце та простір.
Вже наприкінці першого дня форуму, після спілкування спікерів із гостями в залі стало зрозуміло, що словосполучення “сучасна культура” з назви форуму — це дещо більше за концепти в головах окремих експертів та моїй власній. Сучасність культури завжди рівномірно розподілена між тими, хто ділить/населяє спільний простір. Це завжди «середня температура по палаті», яка є у всіх стейкхолдерів цього району: жителів, працівників, людей, які приїжджають сюди за певними враженнями і досвідом. Точки перетину спільностей, де виникає зв’язок між ними всіма.
В українському контексті ми часто спостерігаємо цю схильність дієвців культури думати, що сучасні і прогресивні практики мають в якийсь момент просто витіснити несучасні дати простір чомусь якісному. Але так не може бути, коли ми говоримо про середовище, де існує багато людей і для всіх має знайтись місце. Тому всім нам слід шукати в першу чергу точки взаємодії і «перезапилення». Трансформація району — це точно не історія про витіснення одних культурних практик іншими, а про створення середовища, де всі впливають один на одного, змінюються разом та водночас.
Наприклад, Національна опера — досить консервативна інституція, але там має знайтись органічне місце для сучасних постановок балету та опери. Чому прем’єра важливої сучасної опери відбувається в бібліотеці імені Вернадського, а не на сцені Національної опери? Зараз немає відповідних інструментів. Національна опера поки що просто не здатна приймати такі проекти без відторгнення. А подібна співпраця має стати органічною практикою, яка здатна впливати на консервативну інституцію, не змушуючи її до радикальних змін.
Подібні ініціативи у світі
Найбільше запам’ятались виступи Анни Маразуели Кім та Джеймса Дозера із Лондона. Вони аналізували культурні райони в різних містах світу і знайомили нас із результатами своїх досліджень: як буває і як може бути. Виявилось, що зараз у нас з Золотими Воротами такий дуже серединний шлях. Наприклад, в Монреалі хороша система самоврядування, і міська адміністрація дбає про середовище для розвитку громадян, тому сама бере активну участь в створенні таких районів. А може бути і абсолютно низова ініціатива, як вийшло в Нью-Йорку, в Брукліні — місцева спільнота, що виникла навколо району, почала адвокатувати його історію.
Також вразив виступ Лутца Лейхзенрінга з Берліна. Він належить до спілки, що представляє нічні клуби міста. Вона працює вже п’ятнадцять років і є яскравим прикладом потужної громадської історії. Роботу спілки донують клуби та міська адміністрація. А її представники просувають закони, адвокатують нічне життя, вибудовують стратегію розвитку та надають консалтингові послуги. Загалом спілка налагоджує зв’язок зі спільнотою, веде переговори з владою, виступає амбасадором культури нічного життя і допомагає їй розвиватися — без вказування і нав’язування.
Форум Золотих Воріт — це вдалий спосіб самоврядної законодавчої ініціативи району. Він буде збиратись раз на 3 місяці — наступний відбудеться у лютому. До цього часу потрібно створити громадську організацію, обрати її голову і узгодити напрямки роботи. Право голосувати, ухвалювати рішення у проєкті отримає кожен, хто відвідуватиме форум. Участь в ньому буде платною і коштуватиме 100 грн. За ці гроші можна буде зареєструвати громадську організацію. Частина людей, яка візьме на себе операційну роботу в організації, буде офіційно працювати там. А ті, хто виконуватиме представницьку і наглядову функцію — волонтерити.
Всі запитували про межі району “Золоті ворота”. Спільно ми визначилися, що це територія в радіусі 15-хвилинної прогулянки від Золотих воріт, а також декілька будівель на межі. Наприклад, “Квіти України”, які включаються сюди і за цінностями, і за логікою.
Що вирішили?
Найголовніше, що може змінити Форум за 3-5 років — це поява просторів для спільного користування. Адже основна проблема полягає у тому, що люди, які самостійно творять сучасну культуру в місті, не можуть прийти в якусь інституцію і сказати: дайте нам простір безкоштовно — ми зробимо тут фестиваль. Немає механізму, як різні учасники культурного процесу можуть шерити один простір. Коли музична агенція «Ухо» проводила сучасні постановки в Національній опері, вони платили гроші за оренду – невеликі, але суттєві для приватної ініціативи. Парадокс у тім, що сам оперний театр покликав їх, аби вони зробили щось нове, але агенція однак мала сплачувати оренду. Тому важливо мати простори, які можна шерити, проводити там заходи, влаштовувати майстерні: вони підтримують життя закинутих будівель і впливають на розвиток району.
Організація «Мапа Реновації» зробила аналітику будівель у Шевченківському районі. Згідно з нею, тут близько 650 000 квадратних метрів закинутих площ. Частина з них перебуває в комунальній власності — і в жахливому стані. В ареалі Золотих воріт — сім таких будівель, стоять і руйнуються, в них нічого не відбувається. Наприклад, найбільше на форумі обговорювали Садибу Товариства швидкої допомоги.
Для того, щоб агенти культури могли оживляти такі будівлі, там не потрібно робити грандіозний ремонт із максимальними зручностями. Необхідно зробити мінімальну консервацію приміщень, підвести туди комунікації, і все — цей будинок можна відбудовувати, експлуатувати, давати йому нове життя.
Ключове питання — як зберегти цю спадщину. У світі майже не існує таких просторів як наші Золоті Ворота, де район сучасної культури виникає як шар всередині історичного контексту. Ці речі, як правило, розведені. Схожі ініціативи частіше зароджуються у процесі джентрифікації віддалених або закинутих районів: де з’являються художники, там з’являється життя — так було повсякчас. Золоті Ворота ж не потребують додаткового привернення уваги — тут завжди були туристи, митці. Усвідомлення і присвоєння собі свого і здатність наповнити класичне новим сенсом — ключова енергія нашого руху.
Ольга Балашова