Виставка мала ще відкритися у березні 2022 року, але не сталося. І дослідницька платформа PinchukArtCentre 8 березня відкрила виставку виставку Олександра Ройтбурда – митця, який ніколи не був “поза політикою”. А навпаки – активно впливав на суспільно-політичні процеси у крахні.
Тому невипадкова і назва: “Олександр Ройтбурд. Теорема влади”. Митець вважав, що митцю природно належить влада впливати на світ, та присвятив своє життя втіленню цієї візії. Він співпрацював із політичними діячами, президентами та іншими впливовими особами. І тому виставка розпочинається із зустрічі з Гаральдом Зеєманом – одним із найвпливовіших кураторів у світовій історії.
Коментуючи політичні рішення через своє мистецтво, Ройтбурд взаємодіяв із представниками широкого спектра політичних сил, налагоджував контакти з органами державної влади та впливовим бізнесом. Він використовував ці контакти для просування українського мистецтва та сприяв його інституціоналізації.
“Ми хочемо цією виставкою вшанувати память Олександра Ройбурда, з одного боку. А з іншого – критично подивитися на те, чим є сьогодні сучасне мистецтво”,- зазначив арт-директор ПинчукАртЦентру Бйорн Гельдхоф.
Виставка не є ретроспективою, а по суті, це дослідження. В експозиції представлено понад 30 картин Ройтбурда і артефакти, крізь які сприймається мислення митця: культура – влада – влади. Зосереджуючись на роботах, документах та артефактах з приватних колекцій та колекції родини художника, ця виставка є результатом послідовної діяльності Дослідницької платформи PinchukArtCentre, яка осмислює явища та персоналії, важливі для історії українського мистецтва.
Архітектор (сценограф) виставки Олександр Бурлака у 2014 році працював з Олександром Ройбурдом над виставкою “Кодекс Межигір’я” у Національному художньому музеї України. Були плани навіть показати іі у Донецькій обласній адміністрації, але тоді частину Донеччини окупувала росія.
“Працюючи над нинішньою виставкою я хотів зробити референс до Одеського музею, театральності, до контексту Одеси з фейковою античністю”, – зазначає Олександр Бурлака.
Куратор виставки Костянтин Дорошенко нагадує, що Олександр Ройтбурд мав безпосередній стосунок і до появи ПинчукАртЦентру: художник займався формуванням першої колекції цього простору.
“Очевидно, що дослідницька платформа ПінчукАртцентру була просто зобов’язана зробити виставку присвячена Олександру Ройтбурду. Було питання щодо концепції виставки і я запропонував ідею погляду Олександра Ройбурда крізь його бачення влади. По-перше, він вважав що митець має право на певну владу у суспільстві. Він народився в країні, де мистецтво обслуговувало державну політику, ідеологію. Тому для нього було важливо, щоб мистецтво мало свій голос, направляло владу і суспільство до цінностей свободи, яку зараз Україна і захищає. По-друге, сам Олександр безпосередньо волів комунікувати з представниками влади і до нього прислухалися. Своїми провокативними роботами він звертав їхню увагу на мистецтво”, – зазначає куратор виставки Костянтин Дорошенко, який спілкувався з художником.
Понад рік пішло на те, щоб знайти місце знаходження представлених на виставці картин – переговори велися з колекціонерами (а це іноді довго і складно), музеями, а також з нащадками Ройтбурда.
“Мені здається зараз для всього людства важливе питання влади, тому що – кому мусить належить влада? Для Ройтбурда очевидно, що влада має бути демократичною і в жодному разі немає бути неконтрольованою. Але ми бачимо, що це фронтир сучасності – диктатури і перша з них – Росія, намагаються знищити демократичний устрій. До того ж є така загроза для демократії, як популізм. Отже питання влади – це питання не тільки нагально важливе для України, а для і всього світу теж”, – коментує Костянтин Дорошенко, додаючи, що ідеї Ройтбурда актуальні й нині.
Саме тому деякі роботи митця тригерять саме сьогодні. Наприклад, “Предчуття гібридної війни” 2025 року. Бо це вже стало нашою реальністю.
Емоційна гама поліфонізується від серії робіт митця про можновладців різного калібру: Ленін, янукович, Ющенко, брати Клички, король Людвиг тощо.
Особливий вайб від робот художника, де акцентом є людська анатомія. Саме крізь них чітко прослідковується лінія метаморфоз і мутацій, яка є провідною у картинах митця.
Крім картин на виставці представлена книга віршів Олександра Ройтбурда.
Можна побачити і унікальні артефакти. Один з них – листівка 1980-х років, на якій зображений Людвиг Баварський. Ії вдалося доставити з Мюнхену. “Це була ціла спецоперація: ії викуповували через аукціон, тому що з цього тиражу їх вже не залишилось”, – розповів Костянтин Дорошенко.
Виставка проходить у PinchukArtCentre до 14 липня за адресою: ПАЦ, вул. Велика Васильківська/Басейна 1/3-2
Текст: Ірина Голіздра