«Я відкрила для себе цього композитора років двадцять тому: за арію «Alma del core» Антоніо Кальдара отримала гран прі на своєму першому вокальному конкурсі у Канаді», – розповідає співачка й хормейстерка Оксана Нікітюк. 23 жовтня, дебютуючи у ролі диригентки хору й оркестру одночасно, музикантка виступить у Національній філармонії із монографічною програмою, присвяченою бароковому майстру.
…Кальдара популярний, насамперед, серед вокалістів, для голосу він особливо зручний, – продовжує Оксана. – Думаю, його можна назвати «вокальним» композитором, несправедливо мало виконуваним в Україні. Чому так – не знаю. Втім, із бароко у нас загалом сутужнувато, тому не дивно. Ідея цього проєкту, як і всього циклу «Перлини Бароко» (вже відбулося сім концертів – ред.) належить солістці Національній філармонії, сопрано Валентині Матюшенко. Завдяки цій ідеї я й відкрила для себе також хорові й інструментальні п’єси Антоніо Кальдара, почала багато слухати його музики, читати про нього. Музика хороша, красива, оригінальна, яскрава, здається, тут немає «прохідних» творів, практично усі достойні й дивовижно несхожі між собою. Крім вокальних номерів (арії, мотету й двох мес), у нашій програмі буде дві невеличкі симфонії. Хоча й внесок Кальдара у цьому жанрі вважається менш значним. Знаю, що в Україні кальдарівську месу «Stabat Mater» свого часу співав хор хлопчиків сектора практики Національної музичної академії, яким керує Алла Шейко. Вони заспівають й у нашій програмі. А от «Dolorosa», інша анонсована меса, у нас точно досі не звучала. Ця композиція є взірцем поєднання яскравого мелодичного дару Кальдара із поліфонічною майстерністю, що у принципі є характерною рисою творчого почерку цього автора. Скорботна Меса – один з останніх творів композитора, написаних на замовлення імператора Карла VI Габсбурга. Виконувалася у спеціальний день за тиждень до Великодня.
Антоніо Кальдара (1670 – 1736) – італійський композитор, віолончеліст і диригент. Сучасник Алессандро Скарлатті, Арканджело Кореллі, Георга Фрідріха Генделя. Народився й навчався у Венеції (де співав у хорі собору Святого Марка), працював і помер у Відні. Пік музичної кар’єри Кальдара, багаторічного віце-капельмейстера знаменитої віденської Придворної капели, припав на останні двадцять років життя. Особливо популярною була його церковна, зокрема, ораторіальна та світська музика. Один із найбільш плодовитих композиторів першої третини XVІІІ століття, принаймні вражаюча цифра – 3500 – зустрічається не лише у Вікіпедії, приблизно стільки творів він написав, серед них: близько сімдесят опер (за іншими джерелами – сто!), понад сотню кантат, численні ораторії та меси, канони й мадригали, кілька симфоній, сольні сонати для різноманітних інструментів тощо. Органічно й майстерно поєднав у своїх творах, щонайменше, дві музичні традиції: італійську (передусім мелодичне начало) й австрійську (техніка контрапункту).
Крім дитячого хору, у суботньому філармонічному концерті візьмуть участь мішаний хор «Anima» Київського національного університету культури і мистецтв (керівниця – Наталія Кречко), солісти Валентина Матюшенко (сопрано), Ольга Табуліна (мецо-сопрано), Сергій Бортник (тенор) та Олександр Харламов (бас), а також Національний ансамбль солістів «Київська камерата». Керуватиме ними усіма Оксана Нікітюк.
Програма:
- Sinfonia № 1, Sinfonia № 2,
- Арія Темістокла з опери «Темістокл»
- Мотет «EGO SUM»,
- меса «STABAT MATER»,
- меса «DOLOROSА» (прем’єра в Україні)
- Що: концерт барокової музики
- Коли: 23 жовтня, 19.00
- Де: Національна філармонія України
- Квитки тут.
Текст: Олеся Найдюк