Музична топографія у концертному циклі Антонія Баришевського

Баришевський

У суботу, 18 грудня, у Національній філармонії України стартує перший концерт із авторського проєкту піаніста Антонія Баришевського «Київська музика». У концертному циклі ми почуємо найяскравіші твори представників київської композиторської школи ХХ – ХХІ сторіч. Прозвучить музика композиторів різних поколінь: Бориса Лятошинського, Володимира Загорцева, Віталія Годзяцького, Валентина Сильвестрова, Святослава Луньова та Олексія Шмурака.

Сам Баришевський вважає цей проєкт не просто виконавським, а передовсім дослідницьким, таким, що спрямований на вивчення, за його словами, «музичної топографії міста». Власне, орієнтирами-дороговказами тут стають міські будинки, в яких жили чи живуть композитори, і де творилася й продовжує творитися музична історія Києва. 

Початок маршруту, а, отже, й музично-географічних розвідок пов’язаний із легендарним будинком письменників, що на вулиці Хмельницького, 68 у Києві (РОЛІТ). Саме тут у 63-ій квартирі, що на другому поверсі, від 1939 року і до самої смерті жив і працював класик української академічної музики, один із основоположників музичного модернізму в Україні Борис Миколайович Лятошинський (1894 – 1968). Сьогодні ця київська квартира знана як кабінет-музей видатного композитора, яким опікується хранителька спадщини професора Лятошинського, піаністка Тетяна Гомон. Попри відсутність офіційного статусу у цього музею, міського чи національного, його двері гостинно відкрито для всіх охочих. Щоправда, відвідують його передусім музиканти. Свого часу тут знайшов натхнення і Антоній Баришевський, відтак і народився задум виконати твори Лятошинського. 

Для фортепіано соло Борис Миколайович писав у 10-ті, 20-ті та в 40-і роки ХХ століття. – розповідає Тетяна Гомон. – Формуючи програму концерту, Антоній Баришевський обрав по одній чи по декілька композицій із кожного періоду. Так, «Траурна прелюдія» завершує 10-ті, «Відображення» – зі знакових 20-х, а Прелюдії створено у 40-х роках. Стосовно «Українського квінтету», написаного у тих-таки 40-х, то це передовсім дуже символічний та неймовірно технічно складний твір як для піаніста, так і для інших учасників ансамблю. Цей квінтет – своєрідна симфонія для 5-ти інструментів, принаймні симфонічне мислення композитора тут проявляється особливо явно й промовисто. З іншого боку – те, що саме цей твір завершує програму – це дуже вдале виконавське рішення: між «Траурною прелюдією» і Квінтетом утворюється арка, про яку навіть не треба говорити, слухачі все почують самі.

У своїй передмові до концерту (фойє філармонії, початок 18.30) пані Гомон детальніше розповість про атмосферу того часу, зокрема, продемонструє світлини й листи з архіву Бориса Лятошинського. 

У концерті беруть участь:

  • Моцарт-квартет –
  • Ольга Шелешкова (скрипка),
  • Павло Хмара (скрипка),
  • Андрій Макій (альт),
  • Сергій Казаков (віолончель)

Програма:

  • Борис Лятошинський – 
  • Траурна прелюдія,
  • Прелюдія, тв. 38 № 1,
  • цикл «Відображення», тв. 16,
  • П’ять прелюдій, тв. 44
  • Український квінтет, тв. 42

Що: Концерт камерної музики

Коли: 18 грудня, 19.00

Де: Національна філармонія України

Текст: Олеся Найдюк

ФОТО: Mariia Popyk

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *