Композитори формації NOVA OPERA Роман Григорів та Ілля Разумейко працюють над новим проєктом. Натхненні історіями Цвентендорфської та Чорнобильської атомних станцій, пишуть оперу «Чорнобильдорф» (Chornobyldorf). Її означення — археологічна опера.
Історія роботи над оперою почалася із експедиції до Цвентендорфу на Дунаї, містечка, що розташоване в 50 кілометрах на захід від Відня. У 1978 році тут була побудована потужна атомна станція. Через масові протести екологів та національний референдум так і не запустилася, перетворившись на величезне «інвестиційне склепіння» та технологічний музей 70-х років.
За вісім років, у 1986-му в українському Поліссі вибухнула ЧАЕС. Атомна катастрофа розділила світ та історію людства на «до» та «після» Чорнобилю.
Обидві атомні станції — Цвентендорфська та Чорнобильська — перетворилися із активних техногенних об’єктів на анти-утопічні археологічні монументи, бетонні символи атомної історії, що відображають цілі епохи: демократію в Австрії / Центральній Європі та радянський тоталітаризм в Україні / СРСР.
Навколо Чорнобилю утворилася містична зона, яка затягла у себе цілий поліський культурний ареал, ставши унікальним екологічним феноменом. Натомість біля Цвентендорфа збереглася законсервована тиша австрійської провінції, хіба що з’явилося поле сонячних батарей та прокладено лінію Donau-Radweg, велосипедний шлях, що тягнеться від витоків річки поблизу містечка Донауешинген до самого Будапешту.
Композитор Роман Григорів розповів, що «створення опери базуватиметься на методі багаторівневої культурологічної та медіа-археології, експедиційній роботі та резидентальних репетиціях. Над оперою працюватиме велика команда: учасники формації NOVA OPERA, артисти та художники з України й Австрії».
Про що «Чорнобильдорф» (Chornobyldorf)?
Нащадки людства, що пережили серію техногенних, епідемічних та кліматичних катастроф, будують пост-апокаліптичне поселення на руїнах атомної станції.
Антифутуристичне суспільство далекого майбутнього намагається відтворити загублений високотехнологічний світ за допомогою археологічних перформансів-ритуалів, інструкції до яких вони знаходять у «Чорнобильдорфському кодексі», химерному трактаті атомної доби.
«Людина постапокаліпсису слідуватиме за записами знайденого кодексу. Намагатиметься реконструювати фрагменти колись видатної музики, філософії, перетворюючи формули радіоактивного розпаду на мікротональні гармонії, старовинні народні інструменти — у сонорні генератори та лабораторні прибори, змішуючи фрагменти християнських мес із пантеїстичними обрядами та поліфонічними народними піснями» — розповів композитор Ілля Разумейко, — «При цьому універсальні знаки та символи, вчергове інтерпретовані неправильно, поступово розчиняться у білому шумі природи».
Всі матеріали дослідження теми та творення опери будуть викладатись на сторінці проєкту в Facebook.
Партнером проєкту є Мистецький Арсенал. В його стінах творитиметься та, зрештою, й відбудеться прем’єра опери в найближчий театральний сезон.
Проєкт «ЧОРНОБИЛЬДОРФ. АРХЕОЛОГІЧНА ОПЕРА» підтримує Європейський Союз за програмою Дім Європи.
NOVA OPERA — формація молодих українських митців, заснована режисером Владом Троїцьким у 2014 році. Основна діяльність колективу – створення нових синтетичних жанрів музичного театру (опера-реквієм, опера-цирк, сонОпера, опера-балет) та експерименти з нетиповими музичними та сценічними рішеннями. У березні 2020 року композитори Роман Григорів, Ілля Разумейко та режисер Влад Троїцький стали лауреатами Шевченківської премії в категорії «Театральне мистецтво».