У видавництві бестселерів Vivat вийшла книга «Нове мислення. Від Айнштайна до штучного інтелекту: наука і технології, що змінили наш світ».
Автор — Даґоґо Олтрейд — засновник YouTube-каналу ColdFusion з майже 3 млн підписників, на якому від 2007 року розповідає про історію та принципи дії технологій. Олтрейд також займається музикою під псевдонімом Burn Water та продюсує інших музикантів.
Він розповість, як змінювався наш світ разом з ідеями, що вийшли за межі звичного уявлення про повсякденні речі: від батарейок, фотографій і літальних апаратів до перших відеоігор, становлення Microsoft і Apple та зростання ролі соцмереж. Від часів промислової революції до сьогодення людство безперервно створювало й винаходило нові способи поліпшити життя, і цей шлях точно ввійде в історію. А ще книжка неабияк здивує і переверне ваше уявлення про те, звідки з’явилися автомобілі, комп’ютерні програми чи штучний інтелект.
Замовити тут.
Розділ 13
ТЕХНОЛОГІЇ СТАЮТЬ ОСОБИСТИМИ (2000—2009 рр.)
Коли колективна всесвітня вечірка закінчилася, а страхи перед проблемою 2000 року згасли, усі всміхалися 2000 року. Нарешті настало двадцять перше століття.
Ейфорія була короткочасна: невдовзі світ стрясли події 11 вересня. Це була травма не лише для американців, а й для решти світу. Пам’ятаю, наступного дня в нашій школі (у Західній Австралії) учнів вивели на спортивне поле. І там, на цьому полі, і в класах протягом кількох днів учителі обговорювали з нами наші думки та почуття щодо тих подій. Я пам’ятаю відчуття непереборної недовіри.
Протягом десятиліття виробництво переїжджатиме зі Сполучених Штатів і Японії до інших країн. Валюта євро (що спочатку була строго грошовою угодою) увійде в обіг 2002 року. Китай переживатиме неймовірне зростання і до 2009 року займатиме майже 9% світової економіки, а отже буде третьою за величиною економікою світу.
У 2001 році діловий світ сколихнули скандал довкола компанії Enron і її банкрутство. Подібні злочинні випадки шахрайства траплялися 2008 року, коли геджеві фонди й банки збували безнадійну іпотечну заборгованість як активи класу преміум.
Тим часом Берні Мейдофф вирішив скористатися бульбашкою на ринку нерухомості й швидко набити кишені, тож створив найбільшу у світі фінансову піраміду. Мейдофф украв 259 понад 60 мільярдів доларів.
На екрани вийшли «Великий брат» (Big Brother) й «Американський ідол» (American Idol), завдяки їм реаліті-шоу стали популярними. У нас були австралійські версії обох. Я думав, що це інноваційний стиль телебачення, особливо концепція «Австралійського ідола». Однак про такі шоу, як «Великий брат», я був не дуже високої думки. Мені здавалося, що телевізійні шоу такого типу будуть тимчасовою модою. Як же я помилився.
У 2000-х роках R&B знову став популярним, як і емо. Такі гурти, як My Chemical Romance та Fallout Boy, популяризували жанр емо на початку 2000-х років за допомогою вебсайтів, як-от MySpace.
На початку десятиліття мода дивилася в майбутнє: цілком нормальними були сріблясті джинси (у мене навіть була пара таких), мелювання кінчиків волосся в чоловіків, вузькі джинси, штани кльош і карго. Це був еклектичний безлад.
Поколінням цього десятиліття було покоління Z, здебільшого діти покоління X. Покоління Z було перше, що виросло із соціальними медіа, як-от Facebook і YouTube. На цих хлопців та дівчат мала сильний вплив глобалізація, тож вони зазвичай були толерантніші. Вони також мали підприємницьку жилку, особливо це стало помітно після глобальної кризи 2008 року. У відповідь на цю кризу невідомий під псевдонімом Сатосі Накамото 2008 року опублікував білу книгу про біткоїни як альтернативну фінансову систему.
У 2000-х роках залишив помітний слід MSN Messenger. Це був найкрутіший спосіб спілкування. Серця підлітків підстрибували щоразу, коли вони бачили, що їхнє кохання залогінювалося. Windows XP, Vista та Windows 7 дебютували протягом десятиліття. У 2003 році завдяки стандарту мобільної мережі 3G мобільний інтернет став практичним. У 2004 році було запущено Gmail.
До середини десятиліття мобільні телефони стали досить дешевими, так що їх мав кожен. Портативні Microsoft Zune та PlayStation також були популярними товарами. Це був захопливий період для споживчих технологій: речі постійно змінювалися, і здавалося, що все це кудись нас веде.
Криза доткомів (2000 рік)
Більшість людей знає про бульбашку доткомів: молоді ботаніки заробляють мільйони за будь-яку ідею, пов’язану з інтернетом. Ну, це не зовсім правда, але здавалося, що все саме так. Усе почалося 1993 року, коли веббраузер Mosaic (пізніше — Netscape) дав змогу серфити мережею. Згодом завдяки Google кожен міг шукати й знаходити все, що завгодно. Це відчинило двері для величезного ринку, а наприкінці 1990-х років інтернет стали сприймати як нову економіку: руйнівна магічна концепція, що може змінити планету.
Так, було очевидно, що інтернет міг змінити світ. Але очікування зростали блискавично й занадто високо, зрештою вони стали перебільшеними, що призвело до надвисокого рівня інвестицій. Люди викидали гроші на будь-яку компанію з .com у кінці її назви — навіть якщо в них не було реального плану. Працівники нових компаній миттєво ставали мільйонерами, щойно відкривалися їхні первинні публічні пропозиції.
Кому ж потрібен бізнес-план? Ці зіркові компанії безсоромно влаштовували пишні доткомівські вечірки. Усе було так добре, що не могло бути правдою… Запам’ятайте цю думку.
ЗАНАДТО ДОБРЕ, ЩОБ БУТИ ПРАВДОЮ: КЛУБОК РОЗПЛУТУЄТЬСЯ
Коли ціни на акції доткомівських компаній зросли, інші люди теж захотіли долучитися до цього свята. І вже незабаром навіть водій таксі давав поради про те, акції яких доткомів слід вибрати. Настав час вибиратися звідти. Усі, хто розумів, що ці компанії не заробляють грошей, саме так і зробили.
До того ж було занадто багато нездійснених обіцянок.
Зрештою це зрозуміли й інвестори, і свято закінчилося 261 в другій половині 2000 року. Більшість акцій продавали в паніці, коли всі намагалися звідти втекти. До листопада 2000 року пропало понад 1,7 трильйона доларів (75 % вартості інтернет-активів). До 2002 року з усього фондового ринку зникло 5 трильйонів доларів, бо ця інфекція поширилася за межі технологічних акцій.
Більшість технологічних компаній сильно постраждало через кризу. Щоб ви зрозуміли, як сильно вона була схожа на американські гірки, наведу вам як приклад компанію Blucora: вона працювала з пошуковими системами та коштувала в березні 2000 року 1305 доларів за акцію, а до 2002 року її ціна впала до 2 доларів за акцію. Тоді вижили тільки компанії рівня Google та Amazon. Через те що криза зачепила здебільшого акції технологічних компаній, загальний ринок наступного року знову пожвавився.
BLOCKBUSTER ВІДМОВЛЯЄ NETFLIX (2000 РІК)
З середини 1980-х та до кінця 1990-х років був зірковий час VHS. Цей формат був єдиним способом дивитися улюблені фільми вдома й не залежати від телевізійних програм. Проблема полягала в тому, що касети VHS іноді дорого коштували. Цю прогалину можна було заповнити, і на сцену вийшли крамниці, такі як Blockbuster Video, що давали касети в тимчасове користування. Вони були ідеальним варіантом, і їхніми послугами регулярно користувалися сотні мільйонів людей по всьому світу, щоб розважитися у вихідні.
Але згодом онлайнові сервіси потокового відео, такі як Netflix, Hulu та Amazon Prime Video, знищили цю бізнес-модель. Blockbuster прийшла на вечірку пізно, хоча її запросили завчасно.
У 2000 році Netflix запропонувала працювати для Blockbuster онлайн, натомість Blockbuster розміщувала б Netflix у своїх магазинах (тобто клієнти могли забирати замовлені DVD під брендом Netflix, їх не треба було надсилати поштою, що було на той час бізнес-моделлю компанії). За словами колишнього фінансового директора Netflix Баррі Маккарті, «вони просто зі сміхом випровадили нас зі свого офісу».
Однак це ще не кінець історії. До 2007 року Blockbuster була на правильному шляху та пропонувала фільми онлайн, що завдавало шкоди Netflix. Керівництво Netflix хотіло продати компанію Blockbuster, щоб урятувати своє становище, але в Blockbuster вирішили, що їм цього не потрібно, адже вони й так швидко зростають.
Цікаво, що пізніше того ж року в Blockbuster відбулася суперечка серед керівництва фірми, яка призвела до зміни генерального директора. Новий директор, Джим Кіз, не мав уявлення про майбутнє компанії. Він вирішив, що Blockbuster повинна зосередитися на тому, що робила досі, а не на розважальному інтернет-бізнесі. Погана ідея. Однак Кіз не хвилювався, 2008 року він заявив: «Netflix [не перебуває] на екрані радара з погляду конкуренції».
За вісімнадцять місяців Blockbuster втратила 85% своєї вартості, через три роки вона подала заяву про банкрутство. Blockbuster зазнала краху, а Netflix почала процвітати. Маючи понад 100 мільйонів передплатників у всьому світі, компанія змінила погляд багатьох людей на розваги.