Мистецтво стало невіддільною частиною сучасних проєктів будівель – чи то як постійні скульптури, які створюються спеціально для певної локації, чи як тимчасові інсталяції. У цьому матеріалі – добірка із п’яти скульптур від KAWS, Каріма Рашида, Лоуренса Арджента, Юпа ван Лісхаута, Жауме Пленси, які художньо доповнюють і наповнюють комерційні будівлі.
SEEING/WATCHING
Бронзова скульптура SEEING/WATCHING у місті Чанша (Китай) складається з двох гігантських копій фігурок Companion і BFF, які були створені американським поп-арт художником і дизайнером Браяном Доннеллі (Brian Donnelly), більше відомим як KAWS. Вона була встановлена в травні 2018 року на знак відкриття торгово-розважального центру, який став частиною багатофункціонального комплексу Changsha International Finance Square від девелоперської компанії Wharf Group.
Скульптура фантастичних героїв вагою 9 тонн і висотою 8 метрів розмістилася на даху ТРЦ. Реалізація проєкту тривала трохи менше року. Характерною рисою артоб’єкта, як і більшості робіт KAWS, є зображення «Х» на обличчі та руках фігурок.
SEEING/WATCHING стала першою постійною скульптурою художника в Китаї, де його популярність стрімко зростає. Лише за перший тиждень роботи ТРЦ вона заохотила більше одного мільйона відвідувачів.
Адміністрація комплексу Changsha International Finance Square ставить за мету наблизити сучасне мистецтво до життя людей, а тому постійно проводить у ТРЦ спільні виставки та покази з різними художниками.
EVOLUTES
Інтер’єр лобі корпоративного входу до найвищого у світі хмарочосу Burj Khalifa в Дубаї (ОАЕ) доповнює скульптура Evolutes від Каріма Рашида (Karim Rashid), одного з найвідоміших промислових дизайнерів із США, портфоліо якого налічує понад 4000 робіт у 40 країнах світу.
Ця інсталяція висотою п’ять метрів була встановлена у 2012 році. Конструктивно вона складається з єдиної спіралі, яка крутиться і переплітається навколо себе, забезпечуючи глядачам унікальну перспективу з кожного боку. Спіральні форми наче вібрують, змішуючись в єдиний нескінченний потік.
Скульптура символізує цифрову еру, в якій технології перебувають у постійному потоці й інерції, межі стираються, а людство постійно еволюціонує. Терміном evolutes митець описує складні відносини, які розвиваються між людством і технологіями. Щодня вони покращують наше життя й дають змогу робити речі, які раніше були недосяжними.
На реалізацію такої ідеї дизайнера надихнув як сам проєкт Burj Khalifa, так і Дубай загалом. Скульптура відображає прогресивне суспільство міста і його революційний архітектурний ландшафт.
I SEE WHAT YOU MEAN
I See What You Mean, 12-метрова скульптура ведмедя, більше відома як «Великий синій ведмідь», розташована на подвір’ї багатофункціонального конференц-центру Colorado Convention Center у Денвері (США). Вона була створена ще у 2005 році за проєктом американського митця Лоуренса Арджента (Lawrence Argent). Пояснюючи назву роботи, автор говорив, що конференц-центр – це місце обміну думками, ідеями, де люди розуміють одне одного та приходять до спільних рішень. Тому фраза I See What You Mean (з англ. – «я розумію, що ти маєш на увазі») найкраще описує процеси командної роботи, що відбуваються в Colorado Convention Center.
Працюючи над скульптурою для конференц-центру в Денвері, Лоуренс Арджент вирішив «переселити» в ділове місто одного з найтиповіших представників місцевої фауни – чорного ведмедя, щоб нагадати людям, зокрема, про унікальність природної зони, в якій вони проживають. Інсталяція виконана зі сталі та композитних матеріалів, покрита синім полімербетоном. Цікаво, що спочатку ведмідь мав мати більш природне забарвлення, але макет помилково роздрукували в синьому кольорі. Такий варіант видався автору оригінальнішим, і він вирішив його залишити.
Скульптура ведмедя, який притулився до вікон будівлі, намагаючись побачити, що відбувається всередині, вносить елемент гри в атмосферу серйозного ділового району. Вона настільки полюбилася жителям, що одразу стала неофіційним символом міста. Ба більше, нині це одна з основних туристичних атракцій Денвера. Гості міста не оминають її увагою, купуючи на згадку сувеніри із зображенням ведмедя.
WONDERLAND
США, Канада, Бразилія, Норвегія, Швеція, Франція, Нідерланди, Італія, Велика Британія, Німеччина, ОАЕ, Сінгапур, Південна Корея, Японія – у цих і не тільки цих країнах встановлені скульптури іспанського митця Жауме Пленси (Jaume Plensa). Багато з них легко впізнати, адже автор прославився гігантськими інсталяціями у формі людських тіл чи облич.
Одна з них – Wonderland – розташовується біля входу в офісний центр The Bow у Калгарі (Канада), який є другим за висотою хмарочосом у місті. Ця скульптура була встановлена у 2012 році. Її висота – 12 метрів, матеріал – дріт із нержавіючої сталі. Прототипом для інсталяції стала дівчинка з Іспанії, яка надихнула автора. Спочатку її зображення було зафіксоване за допомогою лазерного сканера, а потім відтворене з використанням комп’ютерного 3D-моделювання. Інтерактивний артоб’єкт має два входи, через які можна потрапити всередину скульптури. Своєю роботою Жауме Пленса хотів надихнути кожного, нагадуючи, що людське тіло – справжній палац, у якому живуть мрії.
EQUILIBRIST
Бронзова скульптура Equilibrist зустрічає гостей біля одного із входів у торгово-розважальний центр Emporia в Мальме (Швеція). Інсталяція була встановлена у 2012 році, її автор – нідерландський скульптор Юп ван Лісхаут (Joep van Lieshout), засновник художньої студії Atelier Van Lieshout.
Шестиметрова скульптура відтворює абстрактну композицію людських істот, які, чіпляючись за стоси пакунків і коробок, прагнуть втриматися за краще життя й не втратити рівноваги. Це символізує потяг людей до все більшого споживання та показує, яким хитким є шлях до мети та які перешкоди трапляються на ньому. Інсталяція віддзеркалює економічну кризу, яка розпочалася за кілька років до того, демонструючи, зокрема, боротьбу між амбіціями та добробутом.
Автор: Анастасія Ковальчук