Щорічний Міжнародний Фестиваль Давньої Музики у Львові у 2023 році пройде з 8 по 15 серпня. Цьогоріч він є ювілейним і відбудеться під егідою проєкту «Україна. Музи не мовчать», започаткованого Львівською національною філармонією імені Мирослава Скорика з повномасштабним військовим вторгненням Росії в Україну.
Насичена історія Фестивалю — з 2003 року — спонукає пригадати безмір непересічних подій для української культурної сцени. Адже це єдиний в Україні фестиваль, що в такому об’ємі й на такому професійному рівні представляє давню музику різних європейських країн — вокальну та інструментальну, церковну і світську, оперну та ораторійну. Заснований відомим музикантом Романом Стельмащуком та, після його передчасної смерті продовжений керівницею знаного вокального ансамблю «A cappella Leopolis» Людмилою Капустіною, цьогоріч фестиваль вкотре пройде за опіки Львівської національної філармонії. Всі його концерти будуть присвячені Роману Стельмащуку.
У Києві буде представлено 2 виняткові програми з творів українського та європейського Середньовіччя, Ренесансу, бароко й раннього класицизму. На Фестивалі Давньої Музики виступлять відомі українські виконавці Анна Іванюшенко та Сергій Гаврилюк, а також іноземні учасники з Німеччини (Норберт Роденкірхен) та Франції (Бенджамін Беґбі).
Пілігрим рушає в невідому дорогу, як і слухач знайомиться з музичним твором. Проте кожну дорогу, як і найкращу музику, можна досліджувати заново. І стільки ще безвісних шедеврів приховано від нас завісою часу! Світ знайомиться з давньою українською музикою, і виявляється, що вона плекала кращі здобутки та творила нові закони у світовому масштабі. Тому підназвою Фестивалю стане фраза «Пілігрими незвіданого шляху». Навіть попри воєнний стан в Україні, артистичне життя повинно продовжуватись, і в найскладніших умовах нагадувати нам про переможну життєздатність та цінність мистецького вислову від далекого минулого до ще незнаного майбутнього.
Коли: 14 серпня о 18:00
Музичні мости
«Коли я прочитав, що наприкінці п’ятнадцятого століття люди при звуках музики кидалися на землю і рвали на собі одяг, я подумав: «Я хочу грати цю музику так само!», — казав видатний інтерпретатор музики ранніх епох Ніколаус Гарнонкурт. Виконавиця ж цього концерту, відома українська клавесиністка Анна Іванюшенко переконана: «Музика бароко завдяки своїй гармонії та абсолютно безкорисливій красі здатна лікувати душі».
Яких іще настроїв чекати на цьому концерті, що звів мости над творчістю українських — та європейських композиторів? Витончені «Таємничі перешкоди», актуальні «Канонади» й багато інших відкриттів у мандрівці країнами Німеччини та Франції презентує дует майстрів бароко Львівської національної філармонії.
15 серпня о 18:00
Скиталець. Мандрівні пісні Середніх Віків
Подорожі в Середні віки завжди були повільними та небезпечними. Незалежно від того, була це мандрівка між континентами чи просто дорога до найближчого села, релігійної святині чи ринку, — відносної безпеки подорожі, яку ми сприймаємо як належне, не існувало. Окрім лицарів та інших вояків, монахів і священнослужителів, купці також були в дорозі чи на воді, купуючи та продаючи свої товари, а за ними йшли артисти всіх видів — жонглери, оповідачі та музиканти, а також актори, відомі як мімі, з їхньою загальновідомо поганою мораллю. Духовні мандрівники здійснювали паломництва до святих місць (Рим, Кентербері, Єрусалим чи Сантьяго-де-Компостела), або просто уявляли ці подорожі, і кожен мандрівник звертався до опіки якоїсь вищої сили.
Але подорож також може бути алегоричною, навчаючи слухачів про внутрішню подорож до спокути та самопізнання. У північному, язичницькому світогляді тіло й душа померлого царя мандрували до місця останнього спочинку невідомим шляхом. Холодні північні моря несли загартованих у боях чоловіків, які тікали від біди або шукали дружнього берега. Ця програма всесвітньо відомого колективу «Sequentia» у складі Бенджаміна Беґбі та Норберта Роденкірхена досліджує деякі з цих аспектів середньовічного мандрівника та його світу.
Разом з ансамблем виступить відомий український музикант Всеволод Садовий. Він зіграє на перкусії, що в цій історії стає атмосферою, звукописними декораціями, періодично з‘являється інтерлюдією поміж сказаннями барда та філософськими рефлексіями флейти. Медитативними алюзіями живого міфу різних культур перед слухачем з’явиться архетипічний Скиталець, мандрівник епохами та світами.
_______________
Де: Зал Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України, вул. Євгена Коновальця 18-Д
Вхід на події безкоштовний. Буде можливість вільного донату для українських музикантів на вході у зал Інституту.