На 157-му році концертного життя Національна філармонія нагадує корабель під час шторму: попри труднощі й перешкоди, той пливе собі далі, дотримуючись свого курсу. На цьому кораблі – всі свої: ті ж артисти, майже всі ті самі гастролери, які запам’ятались і полюбилися киянам із минулих сезонів – солісти Олексій Гринюк, Павло Качнов, Ігор Четуєв, Дмитро Ткаченко, Марк Бушков, диригенти Нікола Джуліані і Ніколя Краузе… Навіть Елісо Вірсаладзе власною персоною закриє сезон, як у старі добрі часи.
Насамперед, впадає в око «буяння» Бетховена у концертних програмах, що не дивно: цьогоріч виповнюється 250 років від дня народження німецького класика. Виконують, в основному, традиційний репертуар: Симфонія №1, Симфонія №2, Симфонія №8; Фортепіанні концерти – перший, другий, третій, п’ятий; камерна музика, зокрема, фортепіанні сонати. Із менш популярного – Музика до п’єси «Король Стефан» Августа фон Коцебу, яка до недавнього часу вважалася втраченою (відомою була лише увертюра).
Більшість концертів транслюватимуться онлайн паралельно з їхньою офлайновою подачею. При цьому більш ніж удвічі зменшено кількість місць на кожен концерт: якщо у звичному режимі філармонічний Колонний зал може прийняти 600 осіб, то зараз – всього 220. Хто звик до друкованих примірників філармонічних буклетів, що так приємно пахнуть типографською фарбою, то їх у цьому сезоні не буде, натомість із буклетом можна ознайомитися онлайн.
Можливо, трохи менше, ніж зазвичай, у поточному сезоні заплановано концертів за участю іноземних гастролерів, утім, це вочевидь теж наслідки карантинних обмежень.
Які події чекають на нас у найближчі місяці? Відзначимо найцікавіші, на наш погляд. Центральною подією вересня стане фестиваль камерної музики «КвінтоФест» (19 – 24 вересня). Це п’ять концертів: проєкт диригента Наталії Пономарчук «Англійська музика» із Київським камерним оркестром, концерт-присвята «Bo Go Dar» пам’яті Богодара Которовича, який ініціює його донька, скрипалька Мирослава Которович, монографічний концерт «Київської камерати» (Петро Чайковський), спільний проєкт ансамблів NotaBene String Quartet та Duo Sonoro, що виконають камерні твори Бориса Лятошинського, і на завершення – концерт «Київських солістів» із диригентом Ігорем Пучковим, де прозвучить, зокрема, знамените щемке і трепетне Адажіо для струнних Семюеля Барбера.
У жовтні хотілося б звернути увагу передовсім на два наступні концерти: «Візіонери звуку» вокального ансамблю сучасної музики Alter Ratio (5 жовтня) та концерт пам’яті Гії Канчелі (9 жовтня). Перший знаковий вже тому, що це продовження співпраці згаданого ансамблю зі столичною філармонією, отже, експеримент, можна так сказати, пройшов перевірку часом (програму попереднього концерту Alter Ratio було повністю складено із творів українських композиторів-сучасників, тобто доволі нішева програма, розрахована, відповідно, на певну аудиторію). Цього разу, крім музики українців Максима Коломійця, Олексія Ретинського, Максима Шалигіна та Анни Корсун, прозвучать твори Стівена Райха, Беата Фуррера та Альфреда Шнітке.
У жовтні минулого року не стало Гії Канчелі, який був одним із лідерів композиторської музики нашої епохи, що здобув популярність не лише як автор музики до культових радянських фільмів, але і як творець симфоній, камерних та вокальних творів. Багато що пов’язувало Канчелі з Україною, Києвом. Зокрема, дружба з композитором Валентином Сильвестровим та диригентом Романом Кофманом. Саме за його, Гії, порадою, молодий Міхеїл Менабде приїхав із Грузії на навчання до Києва, до Кофмана… Саме про це, про дружбу й тугу, ініційований Менабде концерт пам’яті видатного маестро, де бонусом стане українська прем’єра його «Diplipito» для віолончелі, контртенора і оркестру.
Серед листопадових подій інтригує прем’єра в Україні Меси «Miserere» Іоганна Адольфа Гассе, представника німецького музичного сентименталізму ХVІІІ століття (22 листопада). Ім’я цього композитора мало про що говорить навіть професіоналам, а втім, свого часу він був сильним конкурентом «великому Генделю», писав опери, і носив не менш почесний титул «короля бель канто». Месса Гассе прозвучить силами українських музикантів за участю Валентини Матюшенко, Ірини Ушаньової-Радько (сопрано), Аліни Дрозд (мецо-сопрано), Kiev Youth Chamber Orchestra «Intermezzo» під орудою Оксани Мадараш та дитячого хору «Пастораль».
Детальніше про ці та інші події розповімо у наших наступних оглядах. Стежте за анонсами.
Текст: Олеся Найдюк