З 11 по 30 квітня в Карась Галереї триває виставка одеських художників-концептуалістів Сергія Ануфрієва та Ігоря Гусєва, об’єднаних проектом група МИР. Виставка сформована із двох серій з різницею створення у 20 років. Властиві концептуалізму іронія та маніпуляція смислами втілились у живописних полотнах художників і висвітлюють соціально-культурні й мистецькі явища 90-х та сьогодення.
Ідея експонування проектів групи МИР належить Марату Гельману – колекціонеру та галеристу, який починаючи із 90-х підтримував сучасних українських художників (О. Ройтбурда, О. Голосія, А. Савадова, А. Ганкевича та ін.), представляючи їх на московській художній сцені (в історії мистецтв це явище закріпилось за назвою виставки 2000 року “Південноросійська хвиля”). 1993 року Сергій Ануфрієв разом із молодшим колегою Ігорем Гусєвим почали працювати над створенням спільного проекту “Великий фонтан”, який представили два роки потому. Їхня співпраця тривала близько двадцяти років та отримала свою назву зовсім нещодавно. В складі Групи “МИР” впродовж минулого року автори створили проект, який формує другу частину виставки та об’єднаний темою акціонізму. Представлення мистецтва, яке вже відбулось у 90-х поряд із мистецтвом, яке відбувається сьогодні є свого роду дослідженням соціально-культурних та мистецьких процесів, які знаходяться в різних ідейних та часових вимірах.
Серія живописних робіт “Великий фонтан 2” першопочатково була втілена на аргаліті, але взнаки недовговічності матеріалу основи, живопис було втрачено. Днями в Карась Галереї експонуються написані олією на полотні авторські повтори-реконструкції. Великий фонтан – це трамвайний маршрут в Одесі, який налічує 16 станцій, а представлений проект – це фіксація 16-и образів, які могли мати місце в реальності, але, як зазначає Сергій Ануфрієв, є асоціаціями другого порядку. Асоціації асоціацій, втім цілком реалістичні та в багатьох випадках є інспіровані життям. До прикладу, один із художників якось був свідком ситуації, коли випрана білосніжна сорочка з’їхала по мотузці просто в тарілку з борщем. Сорочку із зануреним в борщ рукавом автори зафіксували на полотні та зробили маркером однієї із станцій Великого фонтану, на якій трапилась ця подія. Загалом, деякі із втілених мотивів могли прямо не стосуватись реальних випадків або ж не бути причетними до конкретної трамвайної зупинки, проте є привидами цілої епохи, які виринають в пам’яті та можуть викликати власні асоціації.
Незважаючина те, що ми маємо справу із концептуалізмом, проте роботи Сергія Ануфрієва та Ігора Гусєва володіють яскравими живописними якостями. Властива одеському концептуалізму іронія, підміна та викривлення понять оформлені групою МИР у живописну форму. Художники звертаються до мистецької традиції, яку започаткували ще наприкінці ХІХ століття в Одесі Киріяк Костанді та Сергій Нілус. Адаптований імпресіонізм та орієнтація на французьке мистецтво початку ХХ століття з його формальними пошуками склали основу одеської школи, на яку актуальне мистецтво покладається сьогодні. Проте в творах концептуалістів традиційний жанр є лише інструментом для втілення задуму, втрачаючи свою самодостатню зображальну якість.
В другій частині виставкового проекту художники обирають для зображення діячів сучасного мистецтва, що відомі своїми мистецькими акціями та поміщають їх в тіло полотна. Акт фіксації просторового мистецтва в образотворчому, МИР визначає поняттям “трансакціонізм”. В образотворенні автори послуговуються молодіжною культурою, зокрема мистецтвом стріт-арту, характерного доведенням зображення до знаку. Художники комбінують впізнавані, практично іконографічні образи, маніпулюючи історією мистецтв. Енді Воргол малює на обличчі Гали Далі логотип супу “кемпбеллс”, Ай Вейвей випустив із рук пісуар Марка Дюшана, учасниці Пуссі Райот танцюють лебедине озеро, Петро Павленський підпалив Ейфелеву вежу, Марина Абрамович тоне в Кока-колі – події, що ніколи не мали місця, але можливо деякі із них таки відбудуться. Потенція створених композицій можлива завдяки напряму Art Fiction, який проголосили учасники групи МИР. Метод полягає у комбінації образів, співставленні та пошуку альтернативних реальностей, оскільки об’єктивна реальність є обмеженою в своєму розвитку. Таким чином МИР творить власну іконографію учасників сучасних мистецьких процесів, розширюючи рамки їх сприйняття.
Текст: Анастасія Олексій
- Де: Karas Gallery – Карась Галерея, Андріївський узвіз, 22-а
- Коли: до 30 квітня, 11:00–19:00