22 вересня у київській галереї сучасного мистецтва The Naked Room відбулося відкриття виставкового проекту – «Химера». Ця подія маркує початок першої персональної виставки Ксенії Білик в Україні, де художниця досліджує механізми конструювання колективної памʼяті та візуальної пропаганди, зокрема, як вони працюють під час війни та впливають на суспільство.
У світі, де семіотика та сконструйовані образи стають джерелом реальності, сила візуальної мови пропаганди полягає в здатності утверджувати нові соціально-політичні реалії за допомогою поширення «забарвленої» інформації. У випадку з так званою Російською Федерацією, інформація сьогодні інструменталізується та набуває характеру зброї. Їхні «державні» ЗМІ вже неодноразово використовували та продовжують вдосконалювати пропагандистські стратегії в контексті війни проти України, намагаючись переконати своє населення в необхідності військової агресії. Брак ресурсів, в яких би було об’єктивно висвітлено усі події, створює плацдарм для спекуляцій, поширення та монополізації стигматизованих висловів та гротескних наративів щодо війни.
![«Химера»](https://kyivdaily.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/dyzajn-bez-nazvanyya-1-17.png)
За словами художниці, вона виросла в країні з сильною радянською спадщиною, тому нинішні події та їх відтворення в соціальному просторі є для неї особистим тригером: «Такі речі призводять до порушення гідності, прав і свобод людини. Ці питання турбують мене здебільшого через калейдоскоп і хаос різних, і часто суперечливих версій правди, які подаються через ЗМІ в минулому і сьогодні. А також через те, як правдою спотворюють і маніпулюють, використовуючи суспільство як матеріал для певних операцій і трансформацій».
Мистецький підхід Білик полягає в образному екстраполюванні власного досвіду на структуру існуючих міфів і наративів. За допомогою створення чуттєвих, а іноді й абсурдних образів, вона досліджує питання, що стосуються того, як людський розум реагує на брак інформації, які образи та страхи він створює замість правди і які наслідки цієї заміни.
«Мене зачаровували навмисно приховані пласти недавнього минулого, секретні матеріали, методи пропаганди і способи контролю над населенням, які використовувала тоталітарна держава. Однак у своїх роботах я ніколи не спиралася на конкретні приклади насильства чи ворожого втручання в тканину суспільства. Я вважаю за краще створювати власні образи та історії навколо цих тем. Так, зокрема, я розглядаю теорії змови і все, що їх оточує, як окремий вид креативності. Тому часто працюю з міфами та міфотворчістю».
На виставці «Химера» Ксенія Білик представила симбіоз сучасних та декоративно-ужиткових технік, з якими вона працює більше 10 років. Однак, у роботах художниці можна побачити і вплив архітектурного бекграунду, який сприяє розбудові складних композицій, багатошарових та об’ємних просторів у творах. Використовуючи текстиль, гутне скло, гобелен і кераміку Ксенія створює образи, які відірвані від загального контексту. Проте, будучи закостенілим рудиментом в “тканині” колективної пам’яті, вони вразливо відображають міфи, пам’ять і пропаганду, зокрема, для українського глядача.
Представлені в експозиції твори заповнили простір галереї химерними образами середовища існування та портретами, що створюють своєрідну «дошку пошани». Центральним елементом виставкового проекту є «Фонтан Химера»(2023) – скляна інсталяція текучої форми, яка, схоже, застигла в один момент. Втім, цей фонтан продовжує продукувати “мутну воду пропаганди”, яка стікає в обмежену бортами умовну геометричну форму зірки. Ця інсталяція створює враження паралельного світу, де реальність переплітається з імагінацією, а звучання цієї води викликає рефлексію щодо впливу інформації на наше сприйняття та утворення світогляду.
![«Химера»](https://kyivdaily.com.ua/wp-content/uploads/2023/09/dyzajn-bez-nazvanyya-2-11.png)
Організаторам виставкового проекту «Химера» та художниці Ксенії Білик вдалося створити атмосферу псевдомеморіалу, що деконструює політики памʼяті тоталітарних держав, а також нагадує, чого треба стерегтися у створенні власних в умовах повномасштабної війни. Продемонстровані образи не лише викликають емоцію, а й спонукають глядача ще раз задуматись про те, як мистецтво може впливати на сприйняття інформації та колективну свідомість.
Виставка триватиме у просторі TheNakedRoom до 5 листопада.
Авторка тексту Інна Каленська
Історикиня мистецтв, арт-менеджерка галереї Imagine Point