Флейтистка Інна Воробець про те, яке це — грати сучасну музику, свої флейти та концерт в «Корі».
Перша флейта «Ухо»-ансамблю, солістка Kyiv Symphony Orchestra відповіла на питання Kyiv Daily.
Для вас існує вибір: тільки нова або тільки старовинна, традиційна музика?
— На щастя, такий вибір переді мною ніколи не стояв, і надіюся, так буде й надалі. Так склалися обставини, що за часи свого навчання в Єрусалимі чи співпраці з «Ухо»-ансамблем я виконувала, здебільшого, сучасну музику, але це не було в контексті обмеження. Просто тоді це займало значно більше часу. Цікаво, що навіть вузькопрофільним музикантам зазвичай потрібно проявляти гнучкість і виконувати як і барокові так і романтичні твори. Ось подивіться, наприклад, на програмні вимоги конкурсного відбору до Ensemble Intercontemporen чи Lucerne Festival – поруч із Sequenza Лучано Беріо завжди будуть і флейтові фантазії Георга Телемана і концерти Вольфганга Моцарта.
Ваші останні відкриття в академічній та неакадемічній музиці?
— Перше ім’я, що приходить до голови — це Шарон Бецалі. Вона — шведсько-ізраїльська флейтистка, яка, окрім активної концертної та педагогічної діяльності, записала декілька альбомів під назвою from A to Z. Це так звана антологія творів, що написані для соло флейти за весь час. Думаю, цікаво було б інтерпретувати такий приклад в Україні і записати всі сольні твори українських композиторів в майбутньому.
Нова музика для вас — це щось з області боргу, метафізики, важливіше, за будь-що інше?
— Для мене сучасна музика – це extra option, одна з багатьох граней виконавця. Звісно, вона залишається нішовою і не кожному виконавцю, не кажучи вже про слухача, вона буде імпонувати. Але мені особисто в кайф, тому, я не бачу сенсу себе обмежувати.
Як ви обрали флейту? Чому взагалі флейта? Скільки їх (видів флейт) в вашому багажі? Розкажіть про ваші інструменти.
— Я народилася у сім’ї музикантів, тому вибір професії був доволі очевидний. Спочатку я займалася на фортепіано, а вже потім звернула в бік флейти. Батьків приваблювала практичність інструменту – невеликий розмір, легка вага, ну, і звісно, відсутність потреби постійно робити трості чи міняти струни))). А ще — це дуже красиво і елегантно. Флейта на якій я зараз граю – Powell Signature 1970 року випуску. Цей інструмент зі мною відносно недавно — з липня 2019 року, якраз відтоді, як я закінчила своє навчання в Ізраїлі. До сих пір пам’ятаю свій приємний шок від відвідин магазину музичних інструментів в Тель-Авіві, і від розкішного вибору флейт, який там був. Хотілося, щоб і у нашій країні можна було так просто вибирати інструменти і знаходити свій perfect match. А щодо багажу флейт, то в моєму особистому володінні їх дві – класична флейта і флейта пікколо. А якщо потрібно працювати з альт чи бас флейтами, то використовую опцію оренди. З першим різновидом в Україні досить просто, а от із басом складніше – доводиться шукати закордоном. Цікаво, що моє перше практичне знайомство з такими різновидами флейт відбулося завдяки співпраці із «Ухо»-ансамблем, і, насправді, я дуже ціную цей досвід.
Коли ви граєте сучасну музику, відстежуєте, що відбувається у вас всередині?
— Мені здається, що сучасна музика мене дисциплінує і більш організовує. А ще заставляє більше прислухатися до самої себе і розвивати ті емоції, які десь глибоко сплять всередині. Ну і, звичайно, образність — без неї в авангарді ніяк.
Флейта може зробити звук холодним, теплим, м’яким, жорстким?
— Так, звісно. А ще вона може дихати, шепотіти, кричати і багато іншого. Навіть зараз руйнуються усталені стереотипи про те, чого флейта робити не може. Останній з яких – міф про неможливість застосування перманентного дихання. А насправді, все можливо. Тому флейта – це такий собі супер-інструмент, якому багато-що підвладно, особливо якщо говорити про всі різновиди. Послухайте, наприклад, такий шедевр як «Opera per flauto» Salvatore Sciarrino. Там використані найбільш інтригуючі розширені техніки у флейтовому репертуарі, що підкреслюють індивідуалізм інструменту. Дуже дивна, але красива музика.
Вам важливе спілкування зі слухачем? Який це має бути слухач (підготовлений? новий-випадковий?). Взагалі вам важливий слухач, який розділяє ваш стан?
— Спілкування зі слухачами – це пріоритет, бо, як на мене, в цьому і є головне завдання музикантів. Ми є провідниками музики між композитором і публікою. Наше завдання – це доносити, і я часто про це думаю останнім часом. Коли працюю над новим твором, то часто себе питаю, наскільки чітко доношу той чи інший меседж. Дивно мабуть звучить, але в мене працює чомусь так. Така цінність з’явилася не відразу. Пам’ятаю, як і сама була заручником чи то виховання чи то освіти, де у виконавстві немає місця для помилок і неправильних нот, зате є тільки чітка ціль вражати і щось постійно доводити. А в питанні щодо підготовленого чи непідготовленого слухача, то мені особисто цікаво отримувати фідбеки від різних категорій. Ясна річ, що і компетенція відгуків буде різною, проте не менш цікавою.
Під час та після концерту в «Корі» у вас виникло відчуття зв’язку з аудиторією?
— Абсолютно. Я відчула це і підчас і після виступу в «Корі», коли посипалися коментарі із різними відгуками. Не знаю чому, але факт відсутності офлайн публіки зовсім на мене не вплинув. Навпаки, я постійно розуміла, що мене слухають і дивляться. Або ж послухають в майбутньому. А це додавало ще більшої відповідальності процесу.
Думаю, онлайн концерти є трохи недооціненими, бо все ж, незважаючи на фізичну дистанцію виконавці можуть залучати слухачів навіть і задовго після концерту. Тим більше, що й аудиторія онлайну значно ширша.
Нагадаємо, що Kora Late Night Show
- це перша в Україні серія онлайн-концертів сучасної академічної, електронної і експериментальної музики ініційована арт-кубом KORA її засновниками композиторами і музикантами Maxim Kolomiiets і Дмитром Радзецьким.
- в усіх глядачів буде можливість ставити запитання у прямому ефірі!
- проект благодійний, тож наша команда буде надзвичайно вдячна вашим благодійним внескам, які у вас буде змога зробити під час прямого ефіру!
- технічна підтримка: Lamo Ukranie lamo.com.ua
- концерт-стрім пройде з унікальною технологією бінаурального звуку, який дозволяє вам відчути ефект присутності в концертному залі, вмикайте і приєднуйтесь.
- KORA Late Night Show #20: Antonii Baryshevskyi — 14.04.2021 о 19.00.
Текст: Віка Федоріна
ФОТО: Алина Гармаш