4 травня в Колонної залі філармонії відбудеться концерт під назвою «Після всього. Початок». На сцені пануватиме музика та проза, класика й електроніка, 8-ми струнна гітара та орган, апокаліпсис та надія.
Автор проєкту Олександр Рудько та гітарист Дмитро Радзецький розповіли Kyiv Daily про програму музично-театрального концерту.
Про назву концерту
Олександр Рудько: у нашому перформенсі я читаю чотири новели Сергія Грабаря з циклу «Пори року». Кожна новела закінчується словами «Минав день апокаліпсиса». Це мене наштовхнуло на думку, що навіть апокаліпсис це ще не кінець, і далі життя триває. В цьому є певна аналогія з подіями нашого сьогодення. Здається, що це жахіття ніколи не закінчиться, але все минає і життя йде на новий виток навіть після найстрашніших подій. Ми хочемо дати надію і сказати, що світло в кінці тунелю однозначно є, що життя попри все переможе. Адже Україна — це і є життя.
Що означає «кінець та початок часів»
Олександр Рудько: Нічого не означає. Адже не існує початку і кінця «часів». Кожен живе у своєму періоді вічності й варто його проживати так, щоб робити світ навколо, та й себе кращими. Ми намагаємось. )
Чи можна означити жанр концерту
Олександр Рудько: це мультижанрове дійство. Тут і слово, і класичний орган і сучасна електронна музика. Їх поєднання дозволяє «на різних глибинах» чіпляти душу слухача і глядача.
Дмитро Радзецький: на мою думку це в широкому сенсі слова «мультидисциплінарний» проект, не тільки тому що він поєднує різні напрямки мистецтва, але ще й естетики, концепції і філосфії: проза несе в собі певне абстракте навантаження, органні твори при цьому являють собою щось накштал історичної класики (твори Франка), мої електронні п’єси – діаметрально протилежна естетика, в якій споглядальність і мінімалізм відіграє іншу роль і по іншому сприймається слухачем порівняно з творами Франка на органі. І візуальний супровід, який є елементом театралізації дійства – він як своєрідна сценографія, декорації, які дають краще зрозуміти усі складові концерту, з’єднує усі твори в одну виставу, якими б на перший погляд вони не були б різноплановими.
Як складалася програма
Дмитро Радзецький: насправді формування саме такої наповненості концерту – ідея Олександра, він запропонував мені створити щось кардинально протилежне «класичній» естетиці на противагу органним творам Франка – і так були обрані деякі з моїх ембієнтальних творів: три частини з моєї сюїти «Планети» і розширена версія моєї мініатюри Invisible Bird. І особливо цікаво було працювати над спеціально написаним твором для цього концерту – дует гітари і органу. Цей твір поєднує у собі усі настрої і ідеї, які формуються протягом усього концерту і створює своєрідну арку проєкту, даючи слухачам відчуття надії і поштовх до роздумів. Я давно мріяв написати твір для органу, і мені дуже приємно, що наші думки і мрії співпали у цьому проєкті, а також я дуже вдячний прекрасній виконавиці на органі Тетяні Жук-Сєдовій за співпрацю, поради і рекомендації щодо такого неймовірного і водночас складного інструменту як орган.
Олександр Рудько: програму підбирав я. Спочатку було слово. Я прочитав новели Грабаря й захотів, щоб ця філософія прозвучала зі сцени. Оскільки це сучасна література, то портрібна була й сучасна музика. Звернувся до Дмитра. Сподобалися його п’єси з циклу «Планети» і деякі інші роботи, а музика органу — це символ вічності для мене. Твори Сезара Франка ( його три хорали), були обрані для виконання, тому що в них є все: і класичне звучання, і сучасне. Кожен хорал- це закінчена історія.
І вкінці орган і сучна музика поєднуються у творі написаному спеціально для нашого проєкту Дмитром Радзецьким.
Як зібралося ваше тріо — актор, гітара, орган?
Олександр Рудько: вище я вже опосередковано відповів на це питання. Я хотів донести до широкої публіки простий посил «Життя переможе. Ми переможемо». А от інструментарій втілення був обраний такий слово,орган і гітара. Щоб найкраще передати цей задум, портрібні були найкращі виконавці. Тому я і звернувся до найкращих. Чудова органістка Тетяна Жук-Сєдова та композитор і гітарист Дмитро Радзецький підтримали мене і от ми разом робимо таку красу.
Як поєднується гітара та орган (чи існують історичні приклади такого дуету)
Олександр Рудько: на мою думку — чудово. Приклади дуету органу і класичної гітари є. А от радз-гітара і орган — це точно вперше. Приходьте, почуєте як це.
Дмитро Радзецький: особисто для мене це дуже важливий новий досвід – тому що це саме поєднання органу з, фактично, електро-гітарою – тому що моя 8-ми струнна Радз-гітара, хоч і з нейлоновими класичними струнами, але тим не менше все одно працює з підсиленням звуку. І на репетеціях я побачив багато нюансів такого поєднання, над якими треба ще попрацювати, але це дає змогу бути мені бути більш гнучким і як композитору так і виконавцю.
Яку роль в концерті грає слово?
Олександр Рудько: слово вербалізує почуття, які ми проживаємо. Це якщо казати загалом. У нашому випадку я через слово спрямовую думку публіки в «правильному напрямку. Слово допомагає сформулювати образи, через які можна зчитати закладені в проєкті сенси.
Спілкувалася Віка Федоріна
- Що: концерт «Після всього. Початок»
- 4 травня, о 19:00
- Квитки тут.