Століттями людство працювало над поліпшенням свого комфорту, створюючи об’єкти і пристрої, які сприяли зручному переміщенню на великі відстані. Сьогодні ми маємо чудові засоби пересування – швидкі поїзди, розвинуті залізничні мережі та сучасні метрополітени. Зокрема, і цим досягненням інженерної думки присвячена виставка «Позачасся», відкриття якої відбулося в галереї Imagine Point.
Її учасники – Анна Приходько та Владислав Рябоштан, – майже наочно демонструють набуття простими об’єктами нових сенсів зі своїм унікальним змістом.
Війна принесла повністю нові відтінки значень багатьом повсякденним речам, які раніше були звичайними й не привертали багато уваги. Виставка складається з різних серій картин, створених протягом різних років. Проте, всі ці твори, ніби самі собою, адаптувалися до сучасної реальності, замінюючи первісний символізм новими інтерпретаціями.
Серія «Експлуатаційно непридатні», розпочата Анною Приходько ще у 2020 році, зображує вагони, залишені на покинутих коліях, як мовчазних свідків минулого. Ці порожні оболонки часу вже не виконують своє призначення і залишаються у стані незмінності і статики. Їх зіпсовані колеса та скрипучі двері відтворюють звуки покинутості й самотності, а написи і позначки на вагонах покриваються іржею, що їх ледь можливо прочитати. Але саме в цій руйнації і приреченості криється краса, яка нагадує нам про щось важливе й цінне в нашому швидкоплинному світі, де час від досягнень до забуття може бути дуже коротким. Анна Приходько показує, що навіть у самотності та занедбаності можна знайти символічну силу, яка нагадує про постійну зміну та унікальність кожного моменту нашого існування.
«У дитинстві мене оточували заводи, залізниця, недобудоване метро та інші промислові об’єкти. Навіть переїхавши в інше місто, я завжди прагнув знайти місця, до яких звик», — розповідає Владислав Рябоштан. Його велика серія живописних робіт присвячена станціям київського метрополітену. Метро, яке було просто зручним і швидким способом пересування, сьогодні стало безпечним притулком, що здатен захистити від вибухів. Для багатьох станції метро стали своєрідним домом у перші тижні повномасштабної війни, забезпечуючи безпеку і спокій. Тому, незважаючи на те, що серія була розпочата ще перед повномасштабним вторгненням, художник продовжує зображувати київське метро, а його картини набувають абсолютно нових значень і підтекстів. Вони передають містичну ауру темних тунелів та приглушене освітлення на станціях, що випромінює спокій для тих, хто знайшов там укриття.
У нашому сприйнятті час втратив хронологічну лінійність. Він перестав бути просто послідовністю подій, замість цього став складною мозаїкою, де минуле, теперішнє та майбутнє переплітаються. Так само і в картинах Анни Приходько та Владислава Рябоштана, які були створені до 2022 року – нові сенси проникають у них, замінюючи і доповнюючи попередні.
Авторка тексту: мистецтвознавиця, арт-менеджерка галереї Imagin Point,Пожидаєва Дарія.
Фото: Сергій Мазураш
- Що: виставка «Позачасся»
- Коли: з середи по суботу, з 12:00 до 18:00
- Де: Мала зала галереї Imagine Point, Голосіївський проспект 86/1, вхід з двору.