По 14-е квітня в Центрі сучасного мистецтва Білий Світ триває виставка «Привиди і тіні» українського художника, доктора мистецтвознавства, збирача та дослідника предметів народної творчості, Олександра Найдена. Мовою примітиву художник творить образи минулого, які привидами і тінями залишились у сьогоденні.
Олександр Найден є автором шести монографій по народному мистецтву, предметом дослідження яких є народні ікона, картина та декоративно-ужиткове мистецтво. З професійної зацікавленості дослідника народним мистецтвом, витікає візуальна мова художника спрямована на наївне образотворення із закладенням розвиненої знаково-символічної системи. Реальні або ж вигадані образи, що втілились у творах Олександра Найдена – це символи минулого, предмети, які продовжують існувати в матеріальному світі, проте сьогодні є лише носіями пам’яті. Тривку та крихку природу зображеного художник підкріплює обраними матеріалами – гуашшю та папером.
Основний масив виставки формують роботи створені в останні роки: серія «Аварійне селище», частково присутні твори із циклів «Бузина цвіте» та «Сліпа лялька». Окрім цього, художник використовує образи історичних та сучасних нам особистостей та шляхом загострення й акцентування характерних для них рис творить їх іконографію. Проте не всі із використаних мотивів є впізнаваними – більшість є продуктом особистого досвіду художника, який, втім є загальнокультурним.
Існує передісторія створення серії «Аварійне селище». Художник розгортає сюжет, беручи за основу реально існуючий мікрорайон поблизу станції метро «Чернігівська», який будували німецькі військовополонені. Туди ж пізніше з усього району були звезені радянські гіпсові скульптури піонерів сурмачів – привидів епохи. В гуашах Олександра Найдена є примарний світ із справжніми будинками, скульптурами, які автор зводить до символів та знаків, таким чином позначає відсутність їх у матеріальному світі, їхню трансцендентність.
Досліджуючи народне мистецтво, Олександр Найден перебирає до своєї творчості площинні та декоративні принципи побудови зображення, експресивну манеру та послуговується мовою символів і алегорій, які є найбільш придатними для передачі нематеріального світу. Все це притаманне переважно народній іконі з умовним трактуванням форм, специфічною іконографією та приглушеним колоритом. В деяких роботах представлених на виставці простежується запозичення житійних композицій (із серії «Сліпа лялька»), предстояння, використання мотиву «Святої Трійці» («Бузина цвіте. Дюшан з нами!») та ін. Використовуючи, усталені композиційні схеми, художник починає створювати власні. Образи відомих людей, які залишили відбиток в історії (або залишають його сьогодні) – Мандельштам, Адольф, Петя, Кафка, Мао, Юля автор доводить до символу, знаку, тим самим сакралізує їх образи, виводить їх зі світу речей.
Підкреслена нематеріальність і примарність образів є виявом прихованої екзистенційної теми, яка єдиною лінією проходить у представлених творах. «Парадокс не в тому, що існують речі самі по собі, але в тому, що немає нічого, крім них» [Ж. П. Сартр «Буття і ніщо»] – рядки, якими художник послуговується для узагальнення робіт із різних серій, одночасно поглиблюючи їх значення.
Текст: Анастасія Олексій
- Що: Привиди і тіні. Виставка Олександра Найдена
- Коли: з 2-го – по 14-е квітня; 11:00 — 19:00
- Де: Центр Сучасного Мистецтва «Білий Світ», вул. Пушкінська, 21а.