Французька шістка, українська десятка і пан Лопатинський

«Шістка» (Les Six)

Артур Онеґґер, Даріус Мійо, Франсіс Пуленк, Луї Дюрей, Жорж Орік, Жермен Тайфер. Пам’ятаєте ці імена?

Так, це імена композиторів, членів «Французької шістки», тієї самої музичної групи, яка на початку ХХ століття у Парижі виступала, з одного боку, проти іноземних впливів (не приймала пізнього Ріхарда Вагнера й критикувала Арнольда Шенберга за атональність), а з другого – висміювала естетику імпресіонізму з його наядами, хвилями і нічними ароматами, загадковостями та туманностями. «Нам потрібна музика земна, музика повсякденності», – писав Жан Кокто, який був по суті сьомим членом «Шістки», як він сам жартував.

«Шістка» (Les Six) як назва цього неформального об’єднання увійшла в історію із легкої руки композитора і музичного критика Анрі Колле, який 1920 року опублікував у часописі «Comœdia» статтю під назвою «Російська п’ятірка, французька шістка та пан Саті» («Les cinq Russes, les six Français et M. Satie»). Російська п’ятірка – так у Франції називали музичну групу «Могутня кучка»; Колле провів паралель, і не випадково. Французька група композиторів-новаторів, як і колись російська, відстоювала національну специфіку музичної мови і теж практично відкидала все іноземне. Стосовно Еріка Саті, то він вважається ідейним натхненником «Шістки». Одним із перших композитор виступив із критикою імпресіоністів, пародіював поетичні назви прелюдій Клода Дебюссі. «Арії, від яких всі втечуть», «Роздратування», «Три п’єси у формі груші» – ось назви деяких його творів, від яких червоніли благопристойні музиканти.

Насправді, дійсних активних членів групи було більше, ніж шестеро. У концертах «Шістки» неодноразово брали участь композитори Жак Ібер, Жан Вінер, Алексіс Ролан-Манюель, а також вже згаданий Анрі Колле. Об’єднувало їх всіх прагнення до простоти у музиці, неприйняття будь-якого пафосу надмірності та високого стилю. Організатори концерту завбачливо включили і їхні твори до програми, зокрема й Еріка Саті. А навіть прозвучить музика «ворога» Клода Дебюссі. 

Єдине, що викликає певне здивування – виконавський склад. У концерті беруть участь Тетяна Пімінова (мецо-сопрано), Роман Лопатинський (фортепіано) та… Ансамбль народних інструментів «Рідні наспіви» під орудою Юрія Карнауха. Так, репертуар цього колективу із десяти осіб вже давно не обмежується обробками українських народних пісень, а включає також оригінальні аранжування музики Штрауса, Пʼяццолли, Шостаковича, Шнітке та багатьох інших класиків. Одначе інтерпретація вокальної музики естетів-французів на вірші Поля Верлена, Стефана Маларме, Гійома Аполлінера, Жана Кокто у межах тембрових можливостей домри, балалайки, бандури, баяна, цимбалів – це, щонайменше, сміливий і незвичний експеримент зі слухачем. 

Текст: Олеся Найдюк

  • Що: Концерт французької музики
  • Коли: 14 квітня, 19.00
  • Де: Національна філармонія України
Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *