Театр доброти

«СучМист у таїнстві»

1 грудня  в Одеському академічному театрі ляльок на Пастера відбулася оригінальна подія «СучМист у таїнстві» — водночас вистава й виставка робіт кількох одеських митців з запрошеним арт-критиком,  публічним сеансом малювання оголеної (частково) моделі та наприкінці — аукціоном зроблених під  час дійства етюдів. 

Режисер Андрій Любов означив виставу як втілення ідеї Театру Жорстокості Антонена Арто (маніфест «Театр і його двійник» 1927 року) — непередбачливість, спонтанність та унікальність кожної вистави. Не знаю, чи мав на увазі Арто саме те,  що ми побачили на сцені. Взагалі дуже обережно скажу, що ідеї сторічної давнини все ж таки трошки застарілі, до того ж спонтанність та непередбачливість почасту йдуть бік о бік з аматорством. Саме в аматорстві до речі нічого поганого немає — іншими словами ми бачили старий добрий капусник, прикрашений до того ж авторською піснею (до якої я завжди ставлюся з певною недовірою). Найбільш професійною і доречною виявилася арт-критикиня Ута Кільтер, яка виступала жорстко й по ділу, шкода тільки що не часто. Це не дивно, вона виконувала свої професійні обов’язки. Але художник це самотня професія, навіть коли він приймає участь у спільних акціях — вистава як результат склалася з серії монологів, де кожен з виступаючих — за винятком Сергія Ануфрієа, який провів чайну церемонію просто на сцені та прочитав есей присвячений середньовічному Китаю, — Денис Недолуженко  Ольга Єнгібарова, Сергій Коняхін,  Ярослав Войцеховський та Ольга Яровая просто презентували свої роботи. Певні роботи до речі були дійсно жорстокі, як-от ляльки Сергія Коняхина та висячі депутати Дениса Недолуженко, але що поробиш, такі часи. Мабуть винятком, якщо казати про комунікацію з іншими акторами (акторами в безпосередньому сенсі слова) та заодно зразком милосердя  став художник Володимир Уманенко, дизайнер одягу, який все ж таки взаємодіяв принаймні з  ще одною учасницею спектаклю, зробивши просто на очах у глядачів паперову сукню для оголеної  моделі. Ну й ведучі Катерина Чалая та Олександр Перуцький як могли, налагоджували зв’язки між учасниками – а також між учасниками та глядачами, бо аукціон робіт, виконаних протягом дійства був як би не кульмінацією. Атмосферу дружнього капусника доповнювало те, що люди, які сиділи в залі (представники арт-спільноти Одеси) добре знали тих, хто був на сцені – при бажанні будь хтось мабуть міг піднятися та приєднатися до перформансу; ну якщо спонтанність, то спонтанність. До речі потім всі, хто залишився після закінчення основного дійства, мабуть так і зробили — бо обіцяна була піца, яку замовили на донати, вже не знаю, принесли її, чи ні, я б і сама залишилась, але живу надто далеко.

Зухвала заява щодо «театру жорстокості» обернулася в процесі реалізації відром з помідорами, які організатори пропонували кидати в митців (митців шкода), і в тому, що двом голеним дівчатам, мабуть, було холодно, все ж таки в нас грудень, хоч і м’який. Ну і як на мене, то пісні Стаса Підлипського – то справді було жорстко.

Але що можна сказати зі впевненістю — такі дійства в умовах війни та постійного стресу дозволяють скинути напругу в ігровій манері та послужити приємним подразником, і саме імпровізація та непередбаченість того, що сталося на сцені та в залі можна розглядати якщо не як «театр жорстокості», який трошки тхне нафталіном, а як найсучасніший метод арт терапії – конче потрібної зараз для всіх нас. 

(N.B.) Реалізувати проект вдалося завдяки Стипендії імені Антонена Арто, заснованої фондом proto produkciia та лабораторією Opera aperta. 

Марія Галіна

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *