Українська ідентифікація

Українська ідентифікація

5 червня у Київській міській Галереї мистецтв «Лавра» відбулось відкриття виставкового  проекту «Українська ідентифікація. Анатолій Криволап, Ігор Ступанченко. Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці». 

В експозиції представлено сакральні монументальні твори, створені у співавторстві Анатолієм Криволапом та Ігорем Ступанченком для новозбудованої церкви в селі Липівка Макарівського району Київської області. Кураторами проекту стали Олексій Криволап та мистецтвознавиця Олеся Авраменко. Виставка триває по 14 липня. 

Меценатом Богданом Батрухом було профінансовано відновлення храму, який знищили за радянської влади. Завданням для дуету художників було створити монументальний ансамбль, який би втілював традицію українського церковного малярства та був співзвучний сьогоденню. Як зазначають організатори, за технологічні та композиційні аспекти серії розписів відповідав художник-монументаліст Ігор Ступаченко, а емоційне наповнення та трактування традиційних сюжетів взяв на себе Анатолій Криволап. Після закінчення виставки усі монументальні твори буде змонтовано у відновленому храмі, тому представлення циклу розписів у галерейному просторі становить особливу цікавість.

Кураторами виставки поряд із Отцями церкви, Орантою, Євхаристією, Архангелами, Покладенням до гробу тощо було поміщено полотна, які за їх визначенням повинні демонструвати витоки нетрадиційного кольорового рішення Анатолія Криволапа. Серед таких творів присутні окремі роботи із раніших серій художника, таких як «Кінь»  (розпочато 2005 року) та «Медитативний пейзаж» (розпочато 2012 року). Подібний підхід доволі неочікуваний, оскільки обгрунтовувати колористичний метод Анатолія Криволапа при створенні нової серії робіт – це озиратись на ті твори художника, які принесли йому визнання в минулому. Можливо, причиною такого синтезу є бажання в одному виставковому просторі як найширше представити новостворений проект.

При написанні монументального циклу художниками було використано традиційні сюжетні композиції, що беруть витоки у візантійському та народному малярстві. Перш за все це втілилось у канонічних зображеннях святих, використанні золотого тла, умовності композицій та площинності, характерній для стінопису. Проте, що стосується матеріалів виконання та колориту, то це – сучасні розробки. Традиційних технологій створення розписів художники Ігор Ступанченко та Анатолій Криволап не дотримувались, натомість запропонували власну технологію, що базувалась на використанні синтетичних матеріалів, які й надають композиціям інтенсивного кольорового звучання.

 Локалізуючи колір, Анатолій Криволап зосереджується на його емоційному аспекті та живописних якостях. Колір мислиться автором як самодостатня величина, що часто не потребує сюжетного наповнення – в цьому вбачаються його пошуки в абстрактному живописі. Такими абстрактними образами є святі, які за своєю природою є трансцендентними. В цьому сенсі локальні інтенсивні кольори, що застосовує художник є намаганням втілити надприродність сюжетних композицій. 

Також варто відзначити широку манеру, якою написані монументальні твори. За допомогою швидкого та широкого мазка художники творять форму за допомогою окремих кольорових площин. Все це робиться із розрахунку на віддалене споглядання в храмі –  такий прийом застосовують художники-монументалісти, розписуючи обширні площі стін. У галерейному просторі «Лавра» глядачу надана можливість поглянути зблизька на монументальні твори, поки вони не стали частиною оформлення церкви Покрови Пресвятої Богородиці в селі Липівка. 

Текст: Анастасія Олексій 

  • Що: Виставковий проект «Українська ідентифікація. Анатолій Криволап, Ігор Ступанченко. Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці»
  • Коли: 5 червня—14 липня
  • Де: галерея «Лавра», вул. Лаврська, 9


Возможно вам также понравится

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *