Візіонери звуку: більше, ніж концерт

«Візіонери звуку»

Уже впродовж 10 років вокальний ансамбль сучасної музики Alter Ratio вражає публіку виконанням космічних творів: несамовитих за складністю і безмежних за можливостями людського голосу.  

Центральною ідеєю творчості колективу є розширення меж академічного вокального мистецтва. Саме тому у центрі уваги колективу знаходиться музика ХХ та ХХІ століть, з притаманним їй новим розумінням вокального звука та насиченістю актуальними сенсами, що близькі кожній людині.

Концерт «Візіонери звуку» – особливий у творчості Alter Ratio: минуло десять років від початку творчої діяльності ансамблю, від найпершого спільного виступу на сцені. Для будь-якого колективу відзначення таких дат є важливим приводом озирнутись на минулі досягнення та осмислити знахідки пройдених років. Майбутній концерт, в якому повною мірою розкриються два найважливіші вектори творчості Alter Ratio.  На концерті ми почуємо твори класиків музики ХХ століття та сьогодення: Альфреда Шнітке, Стіва Райха і Беата Фуррера, а також твори сучасних українських композиторів – Максима Коломійця, Анни Корсун, Олексія Ретинського та Максима Шалигіна. Проте програма концерту вибудована за іншим принципом: у першому відділі абсолютно екстремальні та нетрадиційні для академічної вокальної сцени техніки, а у другому – більш звичні за музичною мовою твори, у звучанні яких відчутний відгомін минулих епох.

Серед творів зі зверненням у минуле звучатиме цикл «Enigma» Беата Фуррера – це 6 хорових мініатюр на афористичні тексти-пророцтва Леонардо да Вінчі. Геній епохи Відродження торкається у своїх текстах доволі простих явищ, як от сни, метал чи вогонь, але разом з тим шукає у них незбагненне та невідоме. У музиці Фуррера відчутне звернення до старовинних технік письма, але, разом з тим, присутній абсолютно новітній підхід у взаємодії хорових груп.

Ще одним місточком у минуле стане твір Стіва Райха Proverb на тексти відомого філософа ХХ сторіччя Людвіга Вітгенштайна. Цей твір є результатом заглиблення композитора у вивчення робіт Перотіна та інших митців школи Нотр-Дам. Впродовж усього звучання хорові голоси вимовляють лише одне «прислів’я»-proverb: «How small a thought it takes to fill a whole life!», – «лише одну думку, якої достатньо, аби заповнити ціле життя».П’єса написана у квазіполіфонічній манері з додаванням типової для музики Райха репетитивної техніки, що об’єднує в нерозривну цілісність минуле й сьогодення. Окрім людських голосів у творі залучений електроорган та вібрафон.

Порталом в античну давнину став твір українського композитора Олексія Ретинського. Для створення музики до спектаклю «Іфігенія в Тавриді» композитор використав оригінальний текст трагедії Евріпіда. Відомо, що хор у давньогрецьких трагедіях слугував коментатором подій на сцені, така його роль і стала прототипом для створення хорової сюїти з цієї вистави. Музика Давньої Греції не дійшла до наших днів, тож ми почуємо певну майстерну імітацію, реконструкцію старовинних співацьких модусів. Для виконання цього твору до участі в концерті була запрошена Назгуль Шукаєва – унікальна співачка родом з Казахстану, яка вже більш ніж 20 років живе в Україні. Назгуль володіє рідкісними вокальними навичками: від горлового співу у техніці «кай» до майстерних і надскладних джазових експериментів. Така багатогранність тембру та майстерне володіння власним голосом говорить про абсолютну універсальність вокалістки, тож занурення навіть у античну площину стане природнім та гармонійним.

Замислитися над сьогоденням спонукатиме твір Максима Шалигіна «Oil upon your shore». Ця програмна композиція була створена на замовлення одного нідерландського колективу, та торкається теми екологічних проблем світу: змін клімату та глобального потепління. Твір написаний у достатньо традиційній манері, втім у ньому є цікаві знахідки у сфері тембрів. За словами Ольги Приходько: «Максим і лібретист дуже елегантно працювали над цим замовленням і додали не лише буквального сенсу, а й копнули трошки глибше. Дуже важливо, що власне музика, звучання дає більше розуміння, дає глибшого змісту, ніж вербальний текст».

Твір Максима Коломійця «Gli sguardi pigri» на текст Трістана Тцара – це номер з опери композитора «Espenbaum» («Осокоре»). Він написаний для жіночого ансамблю a cappella, проте, всупереч «полегшеного» складу, і тут зустрічається дивовижна та нетипова гра тембрів, що іноді змушує звучати вокальний ансамбль як інструментальний, а часом навіть створює ілюзію електронного звучання.

У творі Анни Корсун «Landscapes» композиторка обрала максимально широку панораму сучасних вокальних технік. Ми почуємо безліч звуків, які ще нещодавно взагалі не вважалися вокальними: це і свисти, шипіння, і різноманітні шуми. Можемо метафорично інтерпретувати назву твору як Ландшафти людського голосу, з усіма притаманними йому можливостями, що були віднайдені, та виходом у нову зовсім нетипову й нетрадиційну естетику звучання.

Унікальним бонус-треком програми стане твір німецького композитора Дітера Мака «Hannanissimo» для сопрано та ударних інструментів. Партію сопрано виконуватиме Вікторія Вітренко – українська співачка, виконавиця сучасної академічної музики. Творчий шлях Вікторії міцно пов’язаний з Alter Ratio, адже вокалістка співала у колективі у часи його виникнення. Згодом Вікторія продовжила навчання у Німеччині на факультеті «Вокал сучасної музики» (такої спеціалізації, на жаль, немає в жодному університеті України).  Твір «Hannanissimo» по суті є справжнім випробуванням для вокаліста, виконання вимагає блискучого володіння різними способами подачі звуку, різними тембральними моделями та вмінням швидко змінювати вокальну позицію з розмовної на співацьку. Власне, твір вимагає сучасного вокального підходу, адже без нього виконання такої музики ледь можливе.

На завершення концерту прозвучить четверта частина з хорового концерту Альфреда Шнітке на слова Григора Нарекаці. Цей твір був обраний не випадково, адже, за словами диригентки Ольги Приходько, перші рядки цього твору найточніше розкривають ідейні настанови, яким слідує Alter Ratio. «Я думаю, що це важливі слова, вони відповідають сенсу: «песнопенье стало врачеваньем тела и души». Це важливий зміст, який, я сподіваюся, випливе на поверхню після всіх подій, пов’язаних з карантином. Ці слова про нематеріальний вид мистецтва — спів, що має стати врачуванням, ліками, можливо, для тіла, а головне — душі».

Тож, стати гостем цього концерту, зазирнути у багатовимірний світ сучасного вокального мистецтва нарешті стало можливим. Майже 6 місяців очікування позаду, та вже у понеділок 5-го жовтня у Національній філармонії України ми почуємо програму «Візіонери звуку» вокальної формації Alter Ratio.

Ольга Приходько також розповіла, про важливі моменти підготовки цієї програми. «Це не просто концерт з набором творів, це великий проєкт, який можна порівняти з театральною постановкою, або навіть фільмом, коли дуже багато долучено нюансів». Серед запрошених гостей – надзвичайні артисти та майстри виконавства сучасної музики: перкусіоністи – Євген Ульянов та Анастасія Сабадаш, виконавці на елооктроргані – Валерія Шульга та Владислава Крускаль, а також наперевершені вокалістки – Назгуль Шукаєва та Вікторія Вітренко. Цей зірковий мікст разом, власне, з Візіонерами звуку Alter ratioстворили унікальний, сучасний та надцікавий проєкт. Чи не буде сумною помилкою  пропустити цього вечора щось значно більше ніж просто концерт?

Автор: Марія Титова

  • Коли: 5 жовтня, 19:00. 
  • Де: Національна філармонія України.
  • Що: концерт Alter Ratio – «Візіонери звуку»
Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *