У камерному приміщенні Я Галереї зараз проходить незвичайна виставка, яка може привернути увагу не лише поціновувачів мистецтва, а й просто охочих до нових вражень — «Хтонічні хроніки» Андрія Хіра.
Цікава вона в першу чергу самою темою, адже сучасні митці не так часто звертаються до української архаїки, традицій та вірувань з такою серйозністю і заглибленістю, як це робить Хір. Його творчість пронизана переосмисленням народних вірувань Західної України, які він інтерпретує у своєрідні образи і тексти, створюючи графічні роботи, артбуки та об’єкти. Проте у цій виставці митець пішов далі звичної географії і вигадав глобалізовану міфологію умовного майбутнього.
Цього разу художник уявив себе антропологом, який спостерігає за сучасним людством, як в ньому переплітаються архаїчні уявлення про світ та футуристичні прагнення майбутнього. Раніше антропологи записували весь зібраний матеріал, проте, тільки уявіть собі, якби вони могли малювати і занотовували б і візуальні образи! Саме це і зробив Андрій Хір, створивши корпус артефактів, які, на його думку, відображають ірраціональну складову нашого сьогодення. Він зазначає також те, що відмова від архаїки на користь технологічності навпаки може провокувати звернення до витоків у художніх практиках – уявлення про художника-шамана чи провідника, ескатична поведінка митців, ритуалізація творчого процесу та повсякдення, створення «масок-образів» і т.д. З Хіром не можна не погодитись хоча б тому, що одразу згадується «головний шаман сучасного мистецтва» і батько концептуалізму – Йозеф Бойс.
У «Хтонічних хроніках» автор створює власний світ вигаданої антропології без прив’язки до часу та локалізації. Ці образи мають слугувати універсальними символами, які поєднують вічність потойбіччя та рефлексію на сучасність. Маленькі фігурки та об’єкти-артефакти, виготовлені в асамбляжі (тривимірні твори мистецтва, створені з різних матеріалів та предметів, часто побутових), зображають атропо- і зооморфні образи, які нагадують богів Давнього Єгипту чи археологічні знахідки.
Черепи вигаданих доісторичних істот без назв дають простір для роздумів, якими вони могли б бути. Окремі предмети нагадують ритуальні інструменти, сценки, де героями є людські фігури та крокодили, природний ландшафт і будинки, наштовхують на роздуми про боротьбу в людині раціонального та релігійного, особистого та загальнолюдського, людини і природи. А на рельєфах, які спеціально розбиті на фрагменти, зображені сюжети з фалоподібними істотами та предметами, які нагадують історії про походження світу, ритуали погребіння чи поклоніння, розвиток життя на землі.
Окрім просторових об’єктів Андрій Хір створив корпус графічних зображень, де кожний листок заповнений безліччю символів та образів. Серед них можна помітити і схожі на архаїчні статуетки зображення, міфічних створінь, уявних тварин, магічні рослини і антропоморфні образи. Це все поєднується з геометричними елементами, сучасними символами та предметами (знак долара чи малюнок електричних стовпів). Не пов’язані на перший погляд зображення складаються у велику візуальну історію сучасного людства, яке, досягнувши технологічного прогресу, загубило ірраціональне сприйняття всесвіту, проте лишилось сам на сам з глибокими старими страхами. Кожний глядач самостійно шукає пояснення усім цим сюжетам, так само, як і кожна людина самостійно намагається знайти шлях духовного пробудження серед матеріалістичної реальності. Одразу складається враження, що це своєрідна візуалізація археофутуристичного вектору розвитку людства.
Прихильникам новітніх технологій особливо припадуть до душі три роботи, які неможливо побачити без використання смартфону. QR-коди мають бути зчитані камерою за допомогою Instagram, яку потім потрібно навести на один із символів. Після цих маніпуляцій на екрані можна побачити віртуальний артефакт чи нереальне в усіх сенсах створіння, яке могло б або в майбутньому зможе існувати на наших теренах. Доволі вдалий хід, який не тільки залучає відвідувачів до взаємодії з експонатами, але й чудово вписується у концепцію експозиції.
Сучасному глядачу тема, з якою працює Андрій Хір, може бути не сповна зрозуміла, адже сучасне мистецтво здебільшого працює з актуальними для сьогодення новими питаннями, які безпосередньо пов’язані з соціальними, культурними і політичними змінами. Але Хір насправді є не менш актуальним митцем, лише сфера його зацікавлень доволі специфічна. Сучасний арт звик працювати з тілом, з життєдіяльністю людини та її проявами у зовнішньому світі, проте ця виставка відведе увагу від тотальної матеріалістичності і спрямує думки у більш глибокі терена людського єства, аби знову почати пошуки Людини та її місця в цьому Світі, уявити, якою буде наша міфологія для наступних поколінь.
Текст: Анастасія Уразбаєва
- Що: виставка «Хтонічні хроніки» — Адрій Хір.
- Коли: з 29 липня по 21 вересня; графік роботи: Пн-Сб 10.00-19.00, Нд – вихідний
- Де: Я Галерея, вул. Хорива, 49