Дніпро — Київ, або Два концерти «Австрійської осені»

«Австрійська осінь»

Послаблення карантину спричинило мало не вибух різноманітних культурних проєктів у багатьох сферах. У коловороті столичних подій ми необачно випустили з поля зору відкриття фестивалю «Австрійська осінь», що відбулося тиждень тому у Дніпрі. І дарма. Адже тут виступав Беньямін Шмід, один із топових скрипалів міжнародної музичної сцени! До того ж, це був перший візит видатного австрійського музиканта в Україну. Що ж, сподіваємось, не останній. 

А тим часом попереду ще два не менш цікаві концерти у рамках «Австрійської осені». 

25 жовтня, 19.00. Дніпро, Великий зал Культурно-ділового центру «Менора»

Тут відбудеться концерт струнного квартету Auner Quartett за участю австрійського віолончеліста-віртуоза Флоріана Еґнера. Auner Quartett – переможець конкурсу Єжена Ізаї у Льєжі. Музиканти познайомились під час навчання у Віденському університеті музики й виконавського мистецтва, де відвідували заняття по камерному ансамблі у класі професора Йоганнеса Мейсла. Усі четверо – знавці так званого «Wiener Klang», особливого віденського музичного звучання, що максимально наближається до «автентичного». Відповідно, усі артисти квартету грають на старовинних музичних інструментах 300-річної давнини. Ансамбль по суті інтернаціональний: Даніель Аунер (перша скрипка), засновник квартету, народився у Відні, Барбара де Менезес Галанте (друга скрипка) родом із бразильського міста Сан-Паулу, Нікіта Ґеркусов (альт) – із Санкт-Петербурга, Костянтин Зеленін (віолончель) – із Мінська. Відень їх об’єднав, й із кожним роком ансамбль стає все більш затребуваним на різноманітних концертних майданчиках австрійської столиці, регулярно виступаючи у Брамс-залі Віденського музичного музею, Шуберт-Заале Віденського Концертхаус, Центрі Арнольда Шьонберга та інших залах. 

На відміну від квартету, їхній зірковий партнер по камерному ансамблю, Флоріан Еґнер, в Україні вже виступав, і не раз. Вітчизняна публіка його знає передовсім як учасника Eggner Trio, ансамблю братів Еґнерів, Крістофа, Георга та Флоріана, що отримали світове визнання після перемоги на Міжнародному конкурсі камерної музики у Мальбурні. Флоріан є також одним із художніх керівників фестивалю «Австрійська осінь». 

Готуючи програму українського концерту, музикантам із Австрії, вочевидь, ішлося не лише про ефектність власного виступу, але й про показ австрійської культури різних епох і стилів. Саме тому класиків Моцарта і Шуберта «розбавить» доволі популярна в Австрії сучасна композиторка Йоханна Додерер. Можливо, саме її твір, що нагадує мінливу погоду навесні, для багатьох стане найяскравішим враженням концерту. 

Програма:

  • Вольфанг Амадей Моцарт. Струнний квартет соль-мажор KV 156
  • Йоханна Додерер. Струнний квартет No.5 «Mattsee»
  • Франц Шуберт. Струнний квiнтет

26 жовтня, 19.00. Київ, Національна філармонія України

Вдумливо складена музична програма – вже само по собі приємний бонус у будь-якому випадку. На концерті Київського камерного оркестру під орудою Наталії Пономарчук ми почуємо як «стару» (класичну), так і нову віденську школи, прозвучить музика Гайдна і Веберна. На завершення програми прозвучить Шуберт у перекладенні Малера. 

Головним героєм цього вечора стане, безумовно, соліст Ласло Феньо – один із найкращих віолончелістів сучасності. Ласло здобув світову славу після тріумфального виступу 2004 року на Міжнародному конкурсі Пабло Казальса у Кронберзі, де його гру високо оцінили, зокрема, Мстислав Ростропович, Наталія Гутман, Курт Мазур. Один із найбільш вражаючих митців сьогодення, Ласло захоплює як віртуозною технікою, так і емоційною виразністю своїх інтерпретацій. У його руках віолончель роботи венеціанського майстра Маттео Гофріллера від 1695 року звучить настільки чуттєво, що інколи нагадує людський голос. Феньо своєю грою спонукає по-новому відкривати твори академічної музики, навіть якщо це класичні «шлягери». 

В Україні угорський музикант гастролює не вперше, зокрема, кілька років поспіль виступав у Харкові в рамках доброчинного проєкту «Класична феєрія». Деякі записи його харківських концертів доступні у мережі. Ось, наприклад, Ласло Феньо грає «Ave Maria» Джуліо Каччіні. Зал вибухає аплодисментами.

Цього разу він виконає у супроводі Київського камерного оркестру Перший Віолончельний концерт Йозефа Гайдна.

Програма: 

  • Йозеф Гайдн. Концерт для віолончелі з оркестром No1 (до-мажор)
  • Aнтон фон Веберн. Langsamer Satz
  • Франц Шуберт. Струнний квартет No.14 ре-мінор «Дівчина та Смерть» (перекладення для струнних Густава Малера)

Міжнародний фестиваль «Австрійська осінь» засновано 2018 року за ініціативою австрійського бізнесмена й мецената Томаса Бруннера, який вже п’ятнадцять років мешкає в Україні. Займався сільськогосподарським бізнесом на Черкащині. Відтак переїхав жити у Дніпро, звідки родом його дружина Ольга. Пристрасний меломан-аматор (колись співав у дитячому хорі), поціновувач класичної музики, Бруннер відразу став постійним відвідувачем концертів у Дніпровській обласній філармонії імені Леоніда Когана. Намагаючись дієво підтримати філармонію, а разом із тим поліпшувати й розвивати культурне життя міста, Томас створив незалежну громадську організацію «Друзі філармонії Дніпра». Спільнота проводила, зокрема, благодійні концерти. Минулого року подарунком філармонії став прекрасний новий концертний рояль Steinway & Sons, придбаний «Друзями філармонії» за підтримки компанії Roshen. 

Ще один амбітний задум, власне, «Австрійська осінь», масштабний щорічний проєкт, об’єднав європейських зірок академічної музики та найкращих українських музикантів. Наприклад, вже вкотре у фестивалі бере участь відома українська диригентка Наталія Пономарчук, багаторічна очільниця симфонічного оркестру Дніпровської філармонії, а від недавнього часу – також головна диригентка Київського камерного оркестру Національної філармонії України. Пані Наталя, водночас, відповідає за музичну програму «Австрійської осені». Сам Томас Бруннер зізнається, що аж ніяк не розглядає це починання як бізнес-проєкт, це, радше, «справа для задоволення» – свого власного й не лише. Поза тим, вбачає для себе у цьому полі діяльності певні виклики, бо щиро вірить, що культура здатна міняти й створювати імідж країни, міста, вона – потужний інструмент комунікації, емоційної взаємодії. На його думку, саме класична музика (між іншим, Бруннер – не прихильник «солодкої», салонної класики, a la Вівальді «Пори року», його фаворитами є Малер, Брукнер, а ще – Ліґеті!) спроможна давати енергію, й не просто короткостроково заряджати, а збагачувати, робити нас кращими. 

Цьогорічна – третя – «Австрійська осінь» (минулого року фестиваль не відбувся через пандемію та закриття кордонів) уперше проходить не лише в Дніпрі, але й у Києві (у планах був і Харків, але з об’єктивних причин раніше намічені концерти відмінено). 

До речі, вже сьогодні розглядається можливість організувати наступного року концерт Беньяміна Шміда в українській столиці. 

Текст: Олеся Найдюк

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.