Друге небо Євгена Павлова

Євген Павлов

У незалежному мистецькому просторі Set з 12 вересня – по 8 жовтня триває виставковий проект Freedom Street, присвячений чотирьом десятиліттям творчості одного із найяскравіших представників харківської школи фотографії, Євгена Павлова. Це — Путівник виставкою Євгена Павлова «Вулиця Свободи».

Кураторками проекту виступили Марія Вторушина та Катерина Яковленко, які взяли за мету охопити значний пласт творчості фотографа – із 70-х років ХХ століття – по 2000-і. 

Виставка «Вулиця Свободи» присвячена 70-ти літтю Євгена Павлова та покликана розкрити досі не висвітлені аспекти творчого шляху автора. Тетяна Павлова – мистецтвознавиця, дослідниця харківської фотографії та дружина Євгена Павлова зазначає, що важливо було представити саме ранній період творчості художника – 70-ті роки, зосередивши увагу на його модерністських пошуках. Мистецька діяльність Євгена Павлова переважно асоціюється із членством у арт-гурті «Время» програмним для якого був погляд на фотографію як на висловлювання, своєрідний жест, акцентування на тому, що було табуйоване, неприйнятне для показу. Проте діяльність фотографа варто розглядати як самобутнє та повне явище, а не як частину певного формування. Важливим було представити доробок Євгена Павлова як рух, розвиток та пошук відповідної часу візуальної мови, що виходила за межі фотографії у звичному її розумінні. 

Перший блок, що представляє 70-ті роки, сформований із декількох серій, серед яких «Орвохром» (1974-1985) та «Любов» (1976). Товри справді виглядають сюрреалістичними, що не корелюється із соцреалістичною художньою системою. Намагання відійти від простої фіксації зображення, вихопити те, що знаходиться поза об’єктивом є притаманним харківській фотографії. Художники, яких об’єднують під цим визначенням, зокрема група «Время» розробили власну систему, що базувалась на т. зв. «теорії удару», тобто використанні шокуючих, сильних образів. Починаючи із 70-х років ХХ ст., незважаючи на ізольованість від художніх процесів, що відбувалися в світі, харківські митці починають озиратися на здобутки західного мистецтва, зокрема на модерністську систему. У фотографіях Євгена Павлова це перш за все проявилось у їх експресивному характері, зумисному деформуванні зображення та підвищеній чуттєвості образів. 

Наступна частина присвячена 80-м рокам ХХ століття та об’єднує серії Delirium tremens (1983), «Монтажі» (1984-1995), «Блатарі Воспода» (1989) та фотоколаж «Альтернатива» (1985). У 80-х Євген Павлов продовжує пошук, який розпочав вести десятиліттям раніше, проте починає гучніше звучати соціально-політична тематика та питання бідності, нестабільності, покинутості, особливо гострих у передчутті краху радянської системи. Рефлексія над колективним, руйнуванням індивідуальності відобразилась у «перехідній» частині експозиції, де представлені серії «Енергетичні портрети» (1989) та «Затемнення» (1999), що за кураторським задумом співвідноситься із 90-ми роками, як переломними у суспільстві.
Починаючи із 90-х років фотограф починає ще більш активно вступати в конфлікт із традиційною чорно-білою фотографією, вводячи до неї колір, розфарбовуючи її. Для Євгена Павлова в цьому сенсі цікавим було прослідкувати взаємозв’язок із живописом, розмити їх межі. Так виникла серія «Тотальна фотографія» (1990-1994), для створення якої художник застосував фабричні дефекти плівки. Пізніше разом із художником Володимиром Шапошниковим в якості дослідження було здійснено проекти «Загальне поле» (1996), «Парнографія» (1998) та «Друге небо» (1998-2003), в яких живописність починає домінувати над фотографією. 

«Друге небо» – останній проект здійснений у колаборації та має не просто монументальні розміри, а також сприймається як сакральний твір. Недарма в кураторському тексті відзначені посилання на розписи у Сикстинській капелі. Художники формують композиції за принципом монументальних розписів, але предметом зображення є не святі сюжети, а сюжети із повсякденності – бідність та соціальна незахищеність, які й далі продовжують особливо гучно звучати в творчості Євгена Павлова. 

Текст: Анастасія Олексій

  • Що: виставка Євгена Павлова Freedom Street, «Вулиця Свободи»
  • Де: галерея Set, вул. Ярославів Вал, 14a
  • Коли: до 8 жовтня; 12:00—21:00, вівторок-неділя, вихідний: понеділок.
Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *