Вечір музичного модерну ХХ століття

Модерн ХХ століття

Диригент Наталія Пономарчук із Київським камерним оркестром укотре приємно здивують публіку. У програмі концерту – музика європейських композиторів-модерністів першої половини ХХ століття, що практично не звучить на українській сцені. Крім Арнольда Шенберга, найвідомішого у переліку, ми почуємо твори Франца Шрекера, Павела Хааса і Карла Амадеуса Хартмана. Бонусом вечора стане участь відомого соліста Валерія Соколова (скрипка).

Між усіма композиторами, представниками однієї епохи, є багато спільного. Мова не лише про їхню музику, формально зараховану до модерну, проте тісно пов’язану з естетикою романтизму і пізнього романтизму (і Шенберг – не виняток: у його «Просвітленій ночі», одному з найвідоміших ранніх творів засновника нововіденської школи, де ми чуємо впливи Вагнера, Ліста, Брамса, немає й натяку на додекафонію). 

Паралелі можна проводити на рівні біографій, творчих доль митців. Єврейське походження Шенберга, Шрекера і Хааса стало причиною переслідувань усіх трьох музикантів у період приходу до влади нацистів. Шенберга і Шрекера було звільнено з роботи у Пруській академії мистецтв у Берліні. Обидва планували емігрувати до США, але це вдалося лише Шенбергу, де композитор прожив до кінця життя й помер в Лос-Анджелесі. 

Найтрагічнішою виявилася доля чеського композитора Павела Хааса. 1941 року він був депортований до концтабору Терезін (саме тут було написано «Етюд для струнних», який почуємо на концерті, твір, рукопис якого не зберігся, але після війни композицію було відновлено за оркестровими партіями диригентом Карелом Анчерлом), а 1944-го загинув в Освенцимі у віці 45 років. 

Карл Амадеус Хартман, учень Антона Веберна, народився і жив у Мюнхені, але під час Другої світової війни на знак протесту тоталітарному режиму перебував у внутрішній еміграції. Твори свої у Німеччині воєнного періоду принципово не виконував. Concerto funebre («Траурний концерт») для скрипки і струнних композитор написав 1939 року під впливом гітлерівської окупації Чехословаччини. У творі є цитати із гуситського гімну, російської революційної пісні «Вы жертвою пали», а також алюзії на Стравінського. На пострадянських теренах «Траурний концерт» уперше на початку 2000-х виконав Володимир Співаков.

У київському концерті сольну партію Concerto funebre зіграє Валерій Соколов.  

Текст: Олеся Найдюк 

Програма концерту:
  • Ф. Шрекер – Інтермецо,
  • К.А. Хартманн – Concerto funebre для скрипки і струнних,
  • П. Хаас – Етюд для струнних,
  • А. Шенберг – Просвітлена ніч

Що: Концерт Київського камерного оркестру

Коли: 16 березня, 19.00; 18.30 – передмова до концерту у фойє філармонії, спікер – Надія Васильєва, музикознавець, кандидат мистецтвознавства.

Де: Національна філармонія України


Возможно вам также понравится

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *