«Разом» – це цикл статей Kyiv Daily про людей нашого міста. Разом вони створили і роблять спільну справу. Зазвичай вони не підписують між собою трудових угод, їх мало цікавлять корпоративна етика і комерційна вигода. Героїв цієї рубрики об’єднує справа, яку їм важко назвати роботою у звичайному сенсі цього слова. Наразі історія присвячена подружжю митців, які розвивають майстерню зі створення унікальних художніх виробів з гутного скла NN ZVIR – це Назарій та Наталія Звір.
Майстерня NN ZVIR була заснована у 2018 році у Києві й на сьогодні налічує 25 реалізованих проектів. Художні вироби, предмети декору, освітлення з гутного скла — все це є в портфоліо молодого бренда. Художники працюють в стилі біодизайну, намагаючись у своїх виробах передати досконалість природи у власній інтерпретації, використовуючи лише фантазію, натуральні матеріали й ручну роботу, яка потребує доволі важкої фізичної праці.
Коли та як була заснована майстерня NN ZVIR?
З моменту зустрічі у Львівській національній академії мистецтв (ЛНАМ) і кохання з першого погляду — ми стали жити й творити разом. 2017 рік став для нас знаковим, переїзд до Києва кардинально змінив бачення і ставлення до нашої справи. Вже тоді з’явилося чітке бачення, нас, як маленької сімейної компанії, яка створює унікальні речі з гутного скла під спільною назвою і сімейним брендом. Так, у 2018 році з’явилася майстерня NN ZVIR.
Олександр Звір — один із яскравих представників експериментальної течії львівської школи скла, який майже сорок років створює самобутні авторські вироби у техніці гутного скла. Чи є майстерня NN ZVIR продовженням сімейної справи?
Назарій: Я виріс у творчому середовищі сім’ї талановитих художників, у не менш цікавому місті Львів. З дитинства проводив багато часу в татовій та маминій майстернях. (Мама – Олена Звір, художниця, працює в техніці гарячого батику та живопису. Батько – Олександр Звір, художник, скляр, живописець, професор, викладач кафедри скла ЛНАМ). В художній студії мама навчала мене малювати, а тато – працювати й відчувати такі матеріали як скло і метал. Я брав участь у різних творчих проектах, де створювались художні вироби зі скла. Це все мене захоплювало і продовжує захоплювати й донині. Тому, це однозначно є продовженням сімейної справи.
Як це вплинуло на формування вашого стилю?
Назарій: Основну роль зіграло середовище, в якому я виріс. Незважаючи на радянські часи, вдома була абсолютно інша атмосфера. Звучав хороший блюз, польські канали й радіо, вранці доносився аромат кави. Хоча тодішня архітектура Львова і його мешканці не були багатими, але мали аристократичні манери. А про богему Львова можна взагалі довго писати.
Чималу роль на формування стилю мали також Міжнародні симпозіуми з гутного скла, які регулярно проводяться у Львові з 1989 року і є чудовою можливістю для обміну досвідом, нових ідей та експериментів. В 2022 році вже буде 12-ий симпозіум, на який з’їдуться художники з усього світу.
Творчість таких художників як Марвін Ліпофскі, Ян Зорічак, Мікко Меррікаліо, Іржі Шугаєк, з українських митців це — мій батько, Андрій Бокотей, Франс Черняк, також вплинули на мій стиль.
Наталія: За роки навчання на кафедрі художнього скла ЛНАМ, я навчилася й перейняла досвід в найкращих, в маестро своєї справи. Я приєдналася до великої сім’ї, яка виховала в мені різноманітні якості, і дала всі можливості для реалізації себе. Олександр Звір — відіграв і відіграє важливу роль, як наставника так і батька.
Як би ви охарактеризували свій авторський стиль, які його особливості?
Біодизайн. Ми гармонійні з природою, і в своїх виробах намагаємося передати її досконалість у власній інтерпретації, використовуючи лише нашу фантазію, натуральні матеріали і ручну роботу. До прикладу люстра “WISTERIA”, вироби ”JELLYFISH”, “SPACE” та ін.
Розкажіть про вашу команду, скільки людей в ній працює?
Наталія: На сьогодні наша команда налічує 13 людей. Ми з чоловіком страшенні перфекціоністи, нам надзвичайно важлива якість нашого продукту, тому у виборі команди, ми дуже прискіпливі. З нами працює як старше покоління, в якого ми більше черпаємо знань, так і молода кров, яка виконує поставлені задачі. Ми задіяні у всіх процесах: від першого ескізу до готового виробу.
Розкажіть про особливості ведення бізнесу з дружиною/чоловіком. Як ви розподіляєте обов’язки між собою? Через що можете посперечатися?
Назарій: Насправді в нас не було жодних розподілень обов’язків. Все відбувається інтуїтивно, просто беремо і робимо. На сьогодні я більше відповідаю за виробництво: розробляю вузли, кріплення, з’єднання до створення в матеріалі. Наталя більше часу приділяє комунікації з клієнтами, розробці ескізів, також в процесі створення каталогу наших виробів. Ми постійно радимося і разом доходимо до певного результату. Але все змінюється, сьогодні так, завтра все навпаки.
На даний момент ми в процесі ремонту нашої майстерні, яку нам надала Національна спілка художників України за сприяння Володимира Балибердіна та його дружини. В нашій сім’ї все максимально гармонійно. Любов та підтримка один одного, і без суперечок!
Як відбувається процес створення виробу з художнього скла? Які техніки ви використовуєте?
Наталія: Все починається з ідеї, яка народжується в голові. Ти лише переносиш готову ідею на папір, щоб обговорити з партнером і внести певні корективи. Наступний крок найулюбленіший — це виготовлення на печі. Це завжди заворожує. Весь процес створення виробу є досить непередбачуваним і потребує найвищої майстерності роботи зі склом, як від майстра, так і від художника. Ми використовуємо найрізноманітніші техніки у створенні наших виробів, дуже багато експериментуємо, що дає неймовірно цікаві результати.
Ми маємо прорахувати безліч нюансів і бути на кілька кроків попереду. Один незначний рух може кардинально змінити виріб до непізнаваності. Ми беремо безпосередню участь у створенні кожного виробу, жодний рух майстра не залишається без наших вказівок, не обходиться і без моментів, коли процес потрібно взяти в свої руки. Тому, дуже важливою є злагоджена робота художника та майстра.
Ви часто імпровізуєте?
Назарій: Імпровізація є невід’ємним процесом у нашій справі. Не завжди все йде по плану, тут головне вчасно зреагувати, використати свою фантазію і навички. Результати бувають цікавішими, ніж очікуєш.
Чи пам’ятаєте своє перше замовлення?
Назарій: В статусі NN ZVIR першим замовленням було дзеркальне скляне панно на 51 елемент “Midnight Dew” в колаборації з OTO design studio для ресторану “People Casual Fud” в ТЦ Мandarin plaza.
Скільки наразі проектів було вами створено? Розкажіть про найбільш знакові проекти.
Назарій: За час існування NN ZVIR ми виконали близько 25 досить потужних проектів.
Один з наймасштабніших — це котедж на березі Дніпра. Проект київського архітектора Андрія Миргородського, інтер’єрне рішення від OTO design studio. За цим проектом стоїть велика команда і 2 роки безперервної роботи, недоспаних ночей, радостей і розчарувань. Саме під цей проект були створені “WISTERIA”, “Midnight Dew”, “COSMIC”.
Ми вдячні Ігору Мадіянському та його команді за можливість проявити себе в такому грандіозному проекті. Цей проект познайомив нас з Юрієм Пахомовим та студією WOOD systems, в якій зараз представлені більшість наших виробів та творів мистецтва.
Наша співпраця з NODE design є не менш знаковою. З Ірою Ілик та Каріною Кватерчук ми завершили 2 масштабні проекти. Для першого 3LSH, який знаходиться в котеджному містечку “Villaggo“, ми створили люстру “JASMINE” та дзеркальне панно “Midnight dew”, де були використані дзеркальні скляні деформовані півкулі максимальних розмірів 550 мм в діаметрі. Для проекту 2VM була створена люстра “BUBBLES” на 120 скляних елементів, з нашими діодами ZVIR, розробками і передовими технологіями.
Результатом колаборації з LUMOF стала незвичайна колекція яка складається з люстри та настільної лампи “KORONA”, яка є символом 2020-2021 рр.
На даний момент в процесі створення ще 3 проекти.
Ваші роботи мають досить цікаві, неповторні форми. Звідки ви черпаєте ідеї, що вас надихає?
Наталія: Натхнення всюди! Життя несеться з неймовірною швидкістю. Головне вміти зупинитися, бути тут і зараз, відчути всю красу в деталях. Природа така неймовірна, досконала, кожна деталь така проста і водночас неймовірно складна. Мозок настільки запрограмований на створення, що в будь-який момент тобі приходить безліч ідей, які лише встигай записувати. Почуття, переживання, емоції — все впливає і виливається в матеріал.
Хто є вашим основним замовником, як би ви його описали?
Наталія: Переважно нашим замовником є дизайн-студії, які прагнуть бути оригінальними і використовувати нестандартні рішення у своїх проектах. Чимало поціновувачів, які купують твори в приватні колекції, чи декорують своє помешкання, заклади.
Розкажіть про ваших партнерів, з якими дизайнерами/студіями ви співпрацюєте?
Назарій: Від початку нашими партнерами були OTO design studio. Зараз ми працюємо автономно. Ми генеруємо свої і втілюємо в життя цікаві ідеї, як дизайнерів, архітекторів, так і наших клієнтів. Тому до співпраці ми завжди відкриті для всіх.
Склодувство в Україні — прибуткова справа? Як ви оцінюєте свій бізнес з фінансової точки зору?
Назарій: Все залежить, як ти справу робиш, і як до неї ставишся. Якщо ти цим живеш і обожнюєш те, що ти робиш, то будь-яка справа приноситиме дохід. Не важливо, чи це склодувство, чи щось інше. Намагайся робити якісно, з любов’ю, і тоді це буде прибутково завжди і будь-де.
Ви працюєте лише в Україні, чи маєте проекти також за кордоном?
Наталія: У нас є кілька проектів за кордоном. Звичайно хочеться розвиватися і більше рухатися на міжнародні ринки. Але наразі ми зосереджені на Україні і в нас вже все розписано на рік. Зараз працюємо над базою і збільшенням потужностей, не втрачаючи якості і контролюючи всі процеси. Можливо ми рухаємося повільно, але без зайвої допомоги і кредитів.
Як ви вважаєте чи має українське художнє скло шанси стати популярним та конкурувати за кордоном?
Назарій: На сьогодні закрилося надзвичайно багато склозаводів, з часів незалежності індустрія знищувалася і занепадала. Незважаючи на це, українське скло завжди було конкурентоспроможним і не поступалося країнам Європи. Велика кількість скловиробів їде, чи донедавна їхала на європейський ринок. Думаю, що ця сфера лише починає набирати обертів. Чимало художників по склу, вже досить потужно представляє Україну в країнах Азії, Європи.
Більшість розробок NN ZVIR є унікальними й не мають аналогів у світі, тому є більш ніж конкурентоспроможними. Вихід на міжнародну арену для нас лише питання часу.
Як пандемія коронавірусу вплинула на роботу NNZvir?
Наталія: Ми з чоловіком опанували нову сферу діяльності. В першу хвилю локдауну провели на об’єкті за плетінням макраме. Загалом ми сплели 25 м2 макраме для двох двоповерхових дитячих кімнат. Досить цікавий досвід для нас.
Пандемія не дає часу розслабитися. Ми не зупинялися, і продовжуємо працювати.
Розкажіть про ринок предметного дизайну в Україні. Наскільки він розвинений? Чи складно українським предметним дизайнерам із погляду просування себе в Україні та на міжнародній арені.
Назарій: Нам важко говорити про ринок предметного дизайну в Україні, оскільки ми зовсім недавно позиціонуємо себе як виробники. Поки нам дуже комфортно. А ще дуже тішить поява багатьох якісних українських продуктів, виробників у різних сферах.
Гадаю, що з розвитком онлайн-комунікацій стало суттєво легше просувати себе в Україні й за кордоном. Тут вже більше залежить від тебе і продукту, який ти просуваєш. Якщо ви виготовляєте унікальний, якісний продукт, і ваше ім’я говорить саме за себе, то тут і просування буде непотрібне. З рекламою, чи без неї, до вас стоятиме черга бажаючих придбати саме ваш продукт.
Текст: Анастасія Потапенко