В Україну з гастролями приїжджає знаний Базельський чоловічий хор Männerstimmen Basel. 18 жовтня хор виступить у Чернігові (у співпраці з Академічним симфонічним оркестром «Філармонія» Чернігівського обласного філармонійного центру фестивалів та концертних програм), а 19-го – у Києві.
Концерт у столиці відбудеться у Колонному залі ім. М. Лисенка Національної філармонії України спільно з філармонічним симфонічним оркестром. У програмі – маловідомі кантати Брамса («Рінальдо») і Бруха («Леонідас»), балада для хору Шумана («Щастя Еденхаля»), а також твір сучасного швейцарського композитора Давида Росселя. Виконання новинок – принципова річ, яка є частиною іміджу цього колективу. Напередодні гастролей нам вдалося в режимі онлайн задати декілька питань диригенту хору Оліверу Рудіну (подяка Посольству Швейцарії в Україні за сприяння в організації і підготовці цього інтерв’ю). Про Олівера Рудіна відомо те, що він – колишній скрипаль (у віці 14 років почав навчатися у Hochschule für Musik Basel), а пізніше отримав освіту як диригент хору. Його вчителями були Рудольф Баршай, Александр Ван Вайнкоп, Йост Мейер, Рафаель Іммос. Восени 2007-го він закінчив аспірантуру Базельского університету за спеціальністю «Управління культурою».
В чому особливість хору Männerstimmen Basel? Чи багато у Базелі таких колективів?
У Базелі і в Швейцарії загалом є дуже багато молодих хорів. Але ця комбінація – молодий чоловічий хор – є радше рідкісною. Це, безумовно, відрізняє нас від інших колективів. Ми регулярно беремо участь у міжнародних конкурсах і можемо пишатися нашими великими успіхами. Наприклад, у 2012 році ми отримали золоту медаль у Всесвітніх хорових іграх у Цинциннаті (США), а 2017-го посіли перше місце в категорії чоловічих хорів та взяли Гран-прі як найкращий хор у Хоровому фестивалі Cracovia Cantans у Кракові (Польща)).
Можливо, це трохи не по-швейцарськи, що ми не боїмося змагатися з іншими хорами, але для нас це цілком нормально.
Судячи із віку колективу, від 20 до 35 років, у хорі відбувається постійна ротація. Як відбувається відбір?
Всі молоді чоловіки, які хочуть співати разом з нами, повинні скласти вступний іспит. До того ж, звісно, необхідна взаємна симпатія, але ми дуже компанійські (сміється).
Про сценічний образ артистів. Бриджі, підтяжки, вельветові піджаки 40-х років… Звідки це все і чому?
На наш сценічний образ нас надихнув французький фільм «Хористи» (Les Choristes) режисера Кристофа Баратьє. Йдеться про Францію кінця 40-х років. Стрічка розповідає історію важковиховуваних хлопчиків, які завдяки співу раптово стають цілком чемними. У фільмі хлопчики одягаються так само, як ми. Але чи ми дійсно такі самі слухняні й чемні – не можу сказати (сміється).
Розкажіть про кантати Брамса і Бруха, які ви везете до України, у нас ці твори практично ніхто не знає, як, зрештою, і баладу Шумана.
Це невідомі чоловічі хорові твори трьох великих майстрів німецького романтизму. Всі ці твори про героїв або героїзм у різних аспектах. Вони розповідають про героїчну самопожертву спартанского полководця Леонідаса (Брух) та просвітлення зачарованого хрестоносця Рінальдо (Брамс). Нарешті, балада Шумана з легендою «Щастя Еденхаля» нагадує про те, що навіть герої не захищені від зверхності. Всі твори виконувалися з нагоди 10-річного ювілею у травні 2018 року у Базелі, і ми пишаємося тим, що зможемо ще раз виконати ці твори в Україні.
Ми почуємо також музику сучасного швейцарського композитора Давида Росселя, який є віце-директором хору. Що можете сказати про стиль цього композитора, в Україні теж незнаного?
Твір «Богородичен» Давид Россель написав спеціально до нашого 10-річного ювілею. Це твір, написаний на тексти гімну на честь діви Марії з православної літургії. Стилістично твір нагадує нам музичну мову трьох великих композиторів православної церковної музики, таких як Рахманінов, Чесноков і Шнітке. Але разом з тим стиль цього композитора є цілком самобутнім. Давид Россель також спеціалізується на музикознавстві і допомагає хору у створенні власного впізнаного музичного іміджу за допомогою виконання невідомої або новонаписаної хорової музики для чоловічих голосів.
У Києві, наскільки мені відомо, ви вперше виступали 2012 року із хором «Щедрик». Як почалася ваша співпраця?
Це правда, що деякі за наших співаків виступали у 2012 році в рамках концертного туру Базельського хлопчачого хору (Knabenkantorei Basel (KKB)) в Києві. Із тодішніх контактів власне і виник цей концертний тур Базельського чоловічого хору Männerstimmen Basel. Але ми – окремий хор, що не пов’язаний з хлопчачим хором KKB, хоча багато наших співаків отримали там свою першу музичну освіту.
Чого очікуєте від цих гастролей?
Українській публіці дуже пощастило із Національною Філармонією, що є значущим та активним концертним залом в Києві. Для нас, як культурних посланців нашої країни, важливо сприяти культурному обміну між Швейцарією та Україною, і ми сподіваємось, що якомога більше людей зацікавляться нашими концертами та нашою музикою.
Текст: Олеся Найдюк
Переклад: Оксана Корніцька