Зліпки душі, автопортрети моментів та благодійна ініціатива на виставці «Садок вишневий» у галереї Imagine Point.
8 вересня 2023 року у київській галереї сучасного мистецтва Imagine Point відбулося відкриття благодійного виставкового проєкту «Садок вишневий» під кураторством Олексія Малих та Катерини Добровольської. До експозиції увійшли роботи таких українських митців, як Іван Аполлонов (1930-2018), Олексій Аполлонов та Олена Придувалова. Спільне прагнення учасників проекту допомагати країні власною творчістю та зусиллями було реалізовано у рішенні спрямувати весь прибуток від продажу представлених арт-об’єктів на потреби художників, що наразі знаходяться на фронті.
Проєкт «Садок вишневий» було втілено у бажанні відтворити індивідуальні та колективні меседжі про сьогодення та війну, використовуючи мистецтво як засіб виразу та не застосовуючи очевидних апеляцій «прямо в лоб», і, таким чином, допомагаючи у боротьбі.
За словами Олени, вони мріяли зробити спільну виставку з Іваном Аполлоновим, батьком Олексія, проте довгий час не вдавалося реалізувати цей задум. І тільки після того, як Іван пішов, та більше ніж через рік після повномасштабного вторгнення все склалося в єдине ціле, настав її час.
Серед представлених в експозиції робіт Олени Придувалової найбільш численними є українські архетипові ляльки-мотанки, що здавна набули сакрального значення. Зокрема, відповідно до світоглядних уявлень трипільської культури вони уособлювали душу народу, були символом спадковості поколінь та невід’ємним атрибутом родини. Мисткиня поділилася їх історією створення, вкладеними сенсами та символізмом, заснованими на особистому емоційному досвіді: «Це дні, часи, хвилини цього страшного року, “прожиті” у Києві, у майстерні. Я робила їх, коли була не в змозі нічим іншим займатися. Вони диктували мені, якими їм бути, – я тільки повторювала молитву (щоб не було страшно), це – моя вервиця. Вони – про нескінченність життя, тому я назвала їх (для себе) – “покоління”».
Олексій Аполлонов у свою чергу, пропонує інший погляд на сьогодення через свої графічні та дерев’яні створіння. Митець впроваджує прості та виразні форми-знаки у так званих “скитальцях”, які, здавалося б, втікають з полотен і аркушів у вічність дерева, а пізніше повертаються назад. Теми тимчасового переїзду або безповоротної зміни місця проживання, роздоріжжя на ментальному рівні стають центральними для його робіт, що надає їм значущості в контексті української реальності .
Центральним об’єктом експозиції постає виконана у склі композиція «Садок вишневий» Івана Аполлонова, батька Олексія. В рамках виставкового проекту цей образ “грає” на двох рівнях – особистому, будучи важливим символом сімейного об’єднання і творчості, та спільному, уособлюючи не лише міцність української культури та традицій, але й її крихкість в обличчі викликів сучасності.
Виставковий проєкт «Садок вишневий» декларує роль митця як медіатора між внутрішніми почуттями та спільним об’єктивним простором, розкриває кожен арт-об’єкт як автопортрет моменту. Бувають випадки, коли ми відчуваємо на собі певний соціокультурний тиск суспільства, який може обмежувати прояви власної ідентичності. Так, ми не даємо собі дозволу розслабитись, плакати, бути злими чи сміятися – загалом проявлятися через емоції або направляти їх на створення матеріальних речей. Олена неодноразово акцентувала на тому, якими були її переживання і як вона приводила себе до тями, а от в Олексія був на це свій спосіб. Проект “Садок вишневий” дає можливість глядачеві побачити варіативність реакцій та відчути відмінність переживань, таким чином дозволяючи собі дати волю емоціям та нарешті бути собою.
Виставка доступна для перегляду до 7 жовтня 2023 року за адресою Голосіївський проспект, 86/1
Авторка тексту — Інна Каленська, історикиня мистецтв, арт-менеджерка галереї Imagine Point