Новий роман Остапа Українця вийде друком вже у квітні. Він називаеться «Дискордія».
Остап Українець почав писати прозу у 2016 році, за рік закінчив свій перший великий текст — історичний роман про Станіславів «Малхут». У 2018 році в нього вийшов другий роман «Транс», тоді ж Остап Українець повернувся до теми, розпочатої в романі «Малхут», і 2019-го з’явився третій роман — «Канцелярія хрестових походів». Четветий, але третій романзі станіславського циклу оповідає про неспокійний період української історії. Це один із небагатьох творів цієї тематики і, мабуть, перший у сучасній літературі.
«… Весна народів. Австрійська імперія пульсує і вибухає повстаннями. Кожен намагається визначити власне місце у великій імперії, яка для багатьох насправді чужа. Іґнацій Камінський відсидів у віденській в’язниці і повернувся додому, у Станіслав. Він має певний авторитет серед місцевих революціонерів і активно долучається до дискусії між поляками й русинами — об’єднатися проти імперії чи кожному змагатися за своє» — написав Остап Українець на своїй сторінці в фейсбуці. Чекаємо виходу. З дозволу видавництва Kyiv Daily публікує главу з книги.
Остап Українець. Дискордія. Роман. — Харків : ВД «Фабула», 2021. — 400 с.
ממ
1
Янку, ти ж знаєш — я ніколи не перечив і не пере чу, що русини є народом не гіршим від усіх инших, не малюй з мене шовініста,— обурився вусатий чоловік, дістаючи люльку з рота.
Двоє коней поволі шпорталися дорогою на Перемишль,
але з дорожніх слупів і сонця, котре вже давно світило не попереду, а праворуч, було видно, що до Перемишля завид на не доїдуть. Попереду на дорозі манячив лісок, і обоє чо ловіків мимохіть пришпорювали натомлених коней, не ба жаючи ночувати в хащах, де цими непевними часами навіть зі зброєю було страшно.
Вусатий чоловік мав на голові котелок, котрий дуже па сував до елегантно закручених і зафіксованих білком і пи вом вусів. Зпід котелка визирало ледь задовге, але охайно підстрижене волосся. Вдягнений був у дешевий і зацофаний дорожній сурдут, який гармонійно поєднувався з кінною постаттю подорожнього, так що випадковий перехожий на вряд чи подумав би, що перед ним якийсь неохайний абихто. І дібраний у тон до сюртука головний убір, і темнобагряна вересова люлька в руках, і — головне — тоненький золо тий ланцюжок годинника, що ніби випадково виднівся зпід розстебнутого сурдута, говорили про те, що в цьому сідлі влаштувався щонайменше відносно заможний шляхтич, кот рий не хоче каляти багатий одяг важкою дорогою.
Його супутник також пасував до цього образу — у ко роткому темному жупані та ялових верхових чоботах, із ло вецьким капелюшком, котрий дуже личив до його тонких, майже дівочих рис, які він марно ховав за тоненькими вуси ками і скупою борідкою, котра почала пробиватися тільки цієї зими.
Коні в обох були добрі, а що важливіше — дармові, пози чені паном Дизмою Хромом на зворотну дорогу, щоб «ша новному панству не прийшлося їхати фіакром аби з ким». Хоча фіакром із Тарнова таки було б вигідніше, міркував перший чоловік, знову затягуючись люлькою. Фірман добре знає дорогу, знає, де їхати і де стати. А вони тут залежали від погоди, від сонця й від того, чи буде за цим лісом корчма. І чи буде сьогодні взагалі кінець лісу. Про всяк випадок пе ревірив, чи добре ходять пістолети в закріплених над сідлом гольстрах, і трохи поблажливо зиркнув на супутника — той просто засунув свої за широченний тканий пояс, що підпе резував його добротний, хоч і трохи старомодний жупан. А все ж чотири заряди — замало для спокою.
Тривожитися чоловік почав іще в Лужанах, куди пан Диз ма запросив його погостювати дорогою з Відня додому, після піврічної адвокатської практики в столиці, і де він запізнався зі своїм молодшим супутцем. Пан Дизма був ледь опасистий, але дуже енергійний мазурський шляхтич, котрий увесь час, не зайнятий справами, яких мав пребагато, витрачав на про гулянки пішо й кінно. На цих прогулянках він без угаву го ворив і замовкав лише для того, щоби зрідка послухати від повідь супутників.
— Розумієш, пане,— казав Дизма.— Тут не йдеться про те, що такі шляхтичі, як ми з тобою, зібралися десь у Кракові та й вирішили, що Річ Посполита двох… трьох,— виправив ся він, глянувши на Янка,— народів має бути відновлена і для того всякі засоби годяться. Ні. Populus vult — deus vult*. За дача наша з тобою, людей освічених і станових, бути іскрою, котра розпалить це багаття. Світочем, котрий поведе за со бою польський нарід, нарід, котрий тільки чекає зрушення.
— Пан завжди такий патетичний? — прохолодно поці кавився його співрозмовник. Утім, без неприязні — це була цілком пересічна й буденна бесіда двох шляхтичів.
— То не патетика, пане. Ось ти, я знаю, ще недавно чис лився у львівських «Синах Вітчизни». Чим таким цікавим ви там займалися?
— Крім планування нездійснених терактів?
— Очевисто.
— Писали відозви, прокламації. Компонували статті до
газет, щоб вони пройшли цісарську цензуру і при тому до носили потрібні нам думки.
— От. Словом, пан займався просвітництвом. Бо до того ми вдатні. Така наша роль і така робота. Ми є офіцери, а не пішаки, прошу пана. Самих офіцерів до бою ніколи не ки дають. А подивись на хлопство, котре живе по наших селах. Якого вечора не зайдеш до корчми — мої лужанські стоять кружка на вулиці та й пики одне одному товчуть. Важка в них робота чи ні, а сили в них багато. І то сили дурної. Завдання наше, шляхетське — ту силу якось направити, вихлиснути її туди, де ми, з огляду на своє більш освічене становище, зможемо знайти їй застосунок.
На те вусань не відповів нічого, а от Янко втрутився:
— Чого б то, пане, хлопство мало рушатися на справу, якої ні в зуб не тямить? То правда, у містах нині кроку не ступити, щоб не обляпатись конспіративним товариством чи спілкою. Але де хлопству до того є діло? Може, пану шляхти чу гірше видно, але я сам ніде не бачив, аби хлоп горів бажан ням узяти косу в руки й піти на війну.
— Янку,— поблажливо, як заспокоюють маленьку дити ну, відповів Дизма,— зміркуй сам, де ти живеш, а де я. Ваше хлопство — то збільшого русини. Гарний народ і достойний, але ні в зуб не свідомий. Інше діло — поляки. Та з таких, як вони, був Гловацький! Цим тільки покажи ціль — і вони ки нуться вперед.
Тоді на ґанок прийшов якийсь жид із суплікою від хлопів, але Дизма сказав йому зайти другого дня, бо зараз він зайня тий, і заговорив щось іще.
Їхня розмова того ранку точно закінчувалась не цим, але вусань пригадав її рівно до цього моменту, перш ніж видих нути дим і продовжити:
— Так от, Янку,— він повернувся до свого супутця, ко трий зо всіх сил намагався не відставати,— я в цьому з Диз мою згоден, ти вже пробач. Запитай русина, хто він є, той скаже — чоловік. А запитай поляка — то він тобі скаже, що є поляком. Ото різниця, від якої не дінешся.
— Так, як ти міркуєш, можна легко прийти й до того, що просто кожен поляк є від природи ушляхетненим, хоч би й хлоп, а кожен русин від природи хлопський, хай і шляхтич. Тому один є вічно свідомий себе, а другий вічно сидить у по пелі, де йому й місце.
— Я такого не казав, Янцю. Але біда наша спільна в тім, що дуже довго наші з тобою народи жили достеменно так, як ти кажеш. А нині, коли просвітителі переконують, що те все треба лишити в минулому…
— І нема на те ради?
— Ну чому ж. Он хоч би й той Вагилевич, котрим ти так захоплюєшся. Я з ним одного разу перетинався в редакції. Прецікавий чоловік, і книжка його цікава, і добре вони всі діло роблять, але ж ти сам бачиш, як воно робиться. «Ру салку» видали аж у Буді — а то ж ваш, уніят, Левицький заборонив її до друку ві Львові. То що скажеш, сама ваша церква проти якогось відродження й піднесення русинсько го народу?
— Наша церква гне свою лінію за Австрію, бо добре пам’ятає польські утиски,— ображено відповів Янко.
— І кому від того краще? Селянству, котре сидить по своїх селах і знає лише гарувати? Духовенству, котре лягає під німчуру? Чи вашій малочисельній інтеліґенції, котра ще з року в рік лише каркає та нарікає, що її ніхто не чує і не слухає, але при тім сама не шарпнеться до діла, хоч паси з неї дери, а тоді на перший порух починає розказувати, як то га лицький хлоп споконвіку був одного роду з москалем, хоч ніхто десять років тому й чути такого не чув? Отож і хлоп ваш назветься чоловіком, а хлоп наш назветься поляком.
— Тебе послухати — то хоч брати й полячитись.
— Я тобі того не казав, Янку,— повторив вусань.— Були, звісна річ, і такі — сам Костюшко з таких. Але ж то не зна чить, що ти не зможеш вивчитись на університеті і стати ки мось поважним і серйозним, зоставшись при тім русином. Не слухай батька, ні оден розумний поляк нині вже не скаже, що русинський народ є меншим чи гіршим від польського, але окремим від нього, хоч тісно пов’язаним. Один Бог над нами, на одній землі родимось і вмираємо, мови маємо по дібні, та цілком різні. Тут не про те річ. Що я тобі пробую сказати, то це що ви, русини, дуже скорі віддавати свій інте рес тому, хто найперший за нього вхопиться. Будь то церква, австрійці чи дідько лисий. Як раніше віддавали нам, полякам. Про вас обіцяють подбати — і ви вірите. Бо самі про себе не те що не хочете дбати — навіть хотіти не хочете.
І вусань, запримітивши попереду світлу пляму узлісся, пришпорив уже геть зохлялого коня. Янко кинувся навздо гін, і обоє виїхали на роздоріжжя в сірих сутінках, саме коли чесним подорожнім годиться шукати ночівлі та гріти черево гарячою полевкою чи журеком з кухлем пива. Дорога виво дила з лісу на широку леваду, з якої розходилась на чотири сторони світу — назад на Ряшів, уперед на Дуклю, на захід на Ясло й туди, куди й потрібно було їм,— на Перемишль. Посеред левади дорога розділялась надвоє, огинаючи вели кий і крислатий дуб — такі часто росли на хітарях перед селами, слугуючи орієнтиром. Вусань звівся на стременах і заходився пильно приглядатися в усі сторони. Нарешті радо гмикнув і рушив прямо, на схід — Янко й сам помітив там ледь видний на тлі вже майже нічного неба димок.
Село виявилося за ще одним лісочком попереду, але з їх нього боку, може, за пів версти від роздоріжжя, на відшибі стояла корчма. І ліс чи не ліс відділяв її від села, проти неділі там було повно люду — і всередині, і надворі. Двоє подорож ніх спішились, познімали з коней свої клунки, склали їх біля брами й підвели жеребців до жолоба з водою. Затим взялися розглядатись корчмою в пошуках господаря.
Господар помітив їх першим і, не кажучи ні слова, потяг обох за руки і всадовив кінець поставленого на вулиці столу, а по тому втупив у вусаня питальний погляд.
Вусань зміряв господаря поглядом — невисокий і вутлий жидок у християнському вбранні, без пейсів і з непокритою головою. Воно й не дивно, судячи з духу свинячої ковбаси, що валив з протилежного кінця столу, де з півдесятка хло пів щось празнували, бо раз у раз піднімали вгору дерев’яні кубки і проголошували здрувко своїм тутешнім діалектом. Господар чекав замовлення.
— Скільки в тебе коштує покій для двох чоловіків? — без церемоній запитав вусань.
— Який покій, пане солодкий? — щиро здивувався жи док.— Чи ти бачиш тут велике місто чи монастир, до якого тут має бути постоялий двір? Сі чоловіки живуть у селі за лісом, а подорожні тут ходять рідко. А от поїсти й випити — се до мене.
— Ну то що, Янку,— півжартома здвигнув плечима ву сань,— проти ночі в дорогу? У той бік якраз маєток пана Любомирського, а ми ще зі Львова знаємося. У нього й по просимось.
— Та побійся бога, пане, у яку ще дорогу проти ночі? До пана Любомирського ще чотири милі, а ви знаєте, яка погань зараз лісом лазить? Староство навіть нам строго наказало пильнувати, бо всяке може приключитися. Я ж кажу — хто приїде возом, той на возі ночує, а ви як без воза, то що. То хіба на стриху вас покладу, там якраз сіна стелено. Ґратіс, аякже, бо де би я вас проти ночі в таку дорогу пустив!
Видряпавшись на стрих, чоловіки зрозуміли, чому нічліг їм запропоновано ґратіс — для спання цей стрих ніяк не призначався. Попри під в очереті були шпари, які наскрізь продував вітер, а коли вони почали сувати паки, щоби об ставити собі сякетаке затишне місце, подом кинулася миш ва. Нарешті вони, плюнувши на всяку зручність, спустилися й замовили собі на вечерю густої ковбасної мачанки з ощип ками. До мачанки взяли пива.
— Скажу тобі, Янку,— задоволено сказав його супутник, у котрого на додачу до власних вусів з’явилися ще й препиш ні пивні,— що такого пива я в житті не пробував, а пробував багато.
Янко хильнув і задоволено скривився.
— Гірке,— і негайно хильнув іще раз.
— Господарю! — загукав вусань.— Господарю, як тебе там?
— Самуїл, прошу пана,— відповів жид, ніби виростаючи
зпід землі.— Чого бажаєте?
— А що це в тебе за пиво таке добре? Чи ти до сільської
корчми зза кордону возиш?
— То є наше тутешнє, прошу пана. Тут через два села
один шваб тримає свою броварню, вже років зо п’ять як. І єдиний на ціле воєводство не з ячмінного солоду варить, а з житнього. От воно й виходить таке добре.
— Дуже добре,— погодився вусань і махнув Шмуелю ру кою. Господар здимів.
— То що,— повернувся до старої теми Янко, виловлюю чи в мачанці шмат перченої ковбаси,— революція буде?
— А буде,— впівголоса сказав вусань,— тільки що не така, як собі версальські діти планують. Слов’янофіли їм під такують, показують свої записи й кажуть — он які в нас усі народи самобутні, яка в усіх багата культура. Тільки ж усі наші слов’янські культури разом узяті не постоять проти од ного австрійського багнета.
— Ти кажеш мені, що культура народна ніц не варта? Ти, випускник філософії?
— Бороньбіг, Янцю. Я кажу тільки, що імперія — то моно літ. А ми з тобою — лише маленькі клаптики, котрі в одному сходяться, в другому не сходяться, а в третьому — б’ються. І русини і поляки мають шанс вистояти лише разом, коли кожде буде і своєї культури триматися, і мови, і віри, а про те діяти як одно. Це буде суголосне ідеалам просвітництва.
— І в це ти не віриш?
— А ти віриш?
— Вірю,— впевнено сказав Янко.
— Віриш, бо поки на жодному викладі у львівському уні
верситеті не сидів. Боюся, з осені тебе чекає не одне роз чарування, друже. Але,— він владно підняв руку, не даючи Янкові перебити,— не варто й чекати осени. Давайно за раз із тобою подивимось, як наші народи можуть триматися купи, обминаючи гострі кути.
І вусань упівголоса, але так, щоб його було чути навко лишнім, затягнув:
Ой у чистім полі да близько дороги, Там стоїть наметець великий, шовковий, А у тім наметці стоїть стіл тесовий…
За третім рядком Янко вхопив свого супутника за руку й міцно стис, зашипівши:
— Ти здурів? Ти хочеш, аби нас тут на вили підняли?
— От бачиш,— спокійно повернувся до нього вусань,— ти й сам розумієш, який то ризик — показуватись тут руси ном зі своєю історією і культурою. Хоч ці мужики не знають ні того ні того, четвертий рядок пісні тут ліпше не співати. Не тому що в нас із ними політичні розходження, а лиш тому, що вони, певно, досі лякають своїх дітей Хмельницьким.
Тут Янкові нічого було заперечити.
______________________
* Воля народу — воля Бога (лат.).— Тут і далі прим. автора.