Орест Смовж: «Музика — це поєднання тисяч ймовірностей» 

Punk Concert

5 березня в Music Hub пройде концерт з відповідальною назвою — «Punk Concert. Конденсована музика. Орест Смовж, скрипка» — Kyiv Daily поговорив зі скрипалем Орестом Смовжем про панк, скрипку та конденсовану музику. Дякуємо Vere Music Fund за чудовий, простір, де все це (виконання і розмови) стають можливими.

Про скрипки. Чи є різниця  між «музейним» і сучасним інструментом?

— Знаєте, чим насправді я займаюся останні кілька років? Я намагаюся забути взагалі, що я граю на скрипці, тому мені про інструменти важко думати й говорити.

А на чому ви граєте?

Думаю, що кінцева ціль – і можливо, мені деколи вдається її досягати – це, справді, забути про те, що ти на чомусь граєш. Гра — це більше про музичні ідеї, про енергію виступу, про відчуття виступу. Інструмент стає тільки посередником, про який бажано забути.

Добре, забули. Але все одно він працює: руки, струни, смичок.

— Звичайно, є різниця навіть між одним і тим самим інструментом в один день, і в наступний — по відчуттях, по погоді, по всьому іншому. Скажемо так: на хороших, старіших скрипках значно легше забути те, на чому ти граєш. 

Обов’язково, щоб все було таким, правильним: і смичок зі струнами, й інше?

— Правильними – мабуть, ні. І цього було б важко досягнути. Деколи навіть грати на поганому інструменті – може, навпаки, допомогти. Але важливо, щоб інструмент міг допомогти твоєму самовираженню так, як того б хотів ти.

Добре, до головної теми концерту — як поєднуються панк та скрипка?

—  Як жанр – ніяк. В тому, що називають панком, скрипка в принципі не фігурує. Але так, тут, скоріше, проблема з назвою жанру. Як часто з жанром буває? Хтось колись вжив одне слово і це стало тенденцією. Навіть самі артисти, яких приписують до цього жанру, – часто не погоджуються з такою класифікацією. Якщо брати якісь творчі характеристики панку і його сутність, то – так, є безліч репертуару для скрипки, який прекрасно для панку підходить — є і якась крайня насиченість, і якась надірваність, і постійне переступання межі. Тому скрипка може досить добре «робити панк».

Знову питання стосовно вашого концерту у Vere Music Hub: що таке конденсована музика і в яких стосунках в такому разі знаходяться музика з хімією? 

— «Конденсована» це, правда, хімічний термін, особливо він більш хімічний українською. Я про нього, чесно кажучи, більше мислив англійською,  «сondensed» – доволі абстрактне слово.

Що таке конденсована музика? Більшість творів — надзвичайно короткі. Для мене це те саме, що взяти якусь енергійну одиницю повноцінного, довгого твору і стиснути його в межах мінімальної тривалості. 

Один з досвідів що підштовхнув мене до зацікавлення ултракороткими творами – гурт Teenage Jesus and the Jerks. Читав про їхні виступи де в десятихвилинному сеті вони могли виконати шість пісень і з відповідною насиченістю. 

На концерті я також буду виконувати фрагменти з роботи сербської композиторки і скрипальки Ман’ї Растіч, що створила власну систему нотацій – у ній вона спробувала придумати символи для тих сонористичних музичних засобів, які можна зробити за допомогою скрипки, – хоча для цього поки що не існує символів, немає простого способу їх записати. Тому це також в певному сенсі — конденсація. Просто взяти всі можливості певного типу гри – і стиснути в один символ.

Також багато творів будуть виконані майже або взагалі без перерви – це теж певна конденсація.

Також будуть твори, в яких композитор вимагає від виконавця помножити себе на два: переживати, проходити і відтворювати вдвічі більше, ніж зазвичай. Це свого роду конденсація подвійності в одне.

Цей концерт буде щось такого вимагати і від слухача?

—  Так, я надіюсь.

То готуйтеся, дороги слухачі. Автентичне виконання або інтерпретація – класичне питання перед концертом.

—  В процесі виконання неможливо відокремити одне від іншого. Інтерпретація – вона фактично є в усьому. Навіть якщо композитор, скажімо, відкладає свії твір і йде спати, на наступний день продовжує – це теж певна інтерпретація. Тому –  я не можу відокремити ці дві концепції.

Тобто переосмислення – існує завжди?

— Так. Неможливе без цього. Прагнення автентичності – щоб це не означало, це — інтерпретація, а також переосмислення.

Сучасні композитори і Орест Смовж. Вам особисто присвячують твори, як ви граєте їх, це територія конфлікту?

— Не конфлікти,скоріше, були ситуації, коли я був не згідний з композиторами. Це і є специфікою музики, музичного виконання – коли цей процес відкриває безліч можливостей, де композитор і виконавець деколи можуть бути на різних кінцях уявної планети. Навіть сама музична нотація – вона за своєю натурою не має майже жодної ознаки об’єктивної нотації, що абсолютно точно передає те, що хотів композитор передати, без можливості відхилення, без можливості інтерпретації. Тому — бійок поки що не було.

Але суперечки були?

—  Це, скоріше, внутрішні суперечки, але певна різниця в інтерпретації була, і навіть деколи — протилежна.

Що для вас означає музика: правило, яке не можна порушувати чи свобода всередині правил?

Безперечно, ближче до другого. Я думаю, музика — це поєднання тисяч і тисяч ймовірностей, можливостей, напрямків. Правила можуть існувати (особливо в навчальному процесі) для того, щоб хоч якось укласти в якісь рамки цей безкінечно різний світ, що є музикою.

Як думаєте, музика пов’язана з життям навколо неї (музика і новини, музика і війна, музика і політика)?

— Мабуть, музика – це частина нашого життя, яка є найбільш присутньою, завжди, навіть якщо ми цього не помічаємо. Навіть зараз — ми говоримо, звучить музика, хоча ми її можемо не слухати. Тому так, звичайно, музика постійно присутня, з усім пов’язана і перегукується з усім. Але, разом з тим, у музики є можливості абстрактності. Принаймні на першому концерті, який я грав після повномасштабного вторгнення, мені багато людей казали про те, що для них це була можливість хоч на годину забути про те, що відбувається, абстрагуватися. В музики є така можливість, хоча вона завжди пов’язана з усім, що її оточує, тому що й вона оточує все.

Як війна змінила, можливо, зруйнувала ваші плани, як вона їх перебудувала?

—  Я не можу сказати, що війна сильно щось змінила. Хоча довелось відмінити виконання деяких програм, які можливо я вже ніколи не зіграю. З’явились в пам’яті «концерти-примари». Також, звичайно є певні складнощі з музичним життям, з можливістю подорожувати, легко подорожувати, але в той же час з’явилося значно більше інтересу до української музики, до українських музикантів. Тому, ця ситуація, скоріше, загострила певні інтереси і певні напрямки, з якими я працював.

Наприклад, для мене завжди важливим було виступати у нових українських містах. Ця потреба загострилась – новим і навіть вже улюбленим для мене став Харків. 

Війна змінила ваше ставлення до музики?

— В перших 2 – 3 тижні, як і багатьом моїм колегам, важко було думати про музику, слухати її. Але, насправді, ні, не змінила. Вона, скоріше, загострила якусь потребу як у мене, так і те, що я відчуваю в слухачів. Потребу в музиці і те, що вона кому дає – мені здається, війна посилила.

Ви є творцем кількох музичних фестивалів. Про досвід, якого ви набули, потім ще спитаю. А от уявімо, що вам казали: «Оресте, проводимо фестиваль сучасної або несучасної української музики». Хто був би в вашому треклисті «Знайомимо світ з українською музикою»? 

— Це, звичайно, були б композитори, яких я останнім часом найбільше  виконую: Безбородько, Вишинський, люди, музика яких мені була б цікавою — Войтенко, Загайкевич, шістидесятники, Мартін Леополіта – чи не перший український композитор, також багато молодих авторів. Тут  важко відокремлювати якісь імена, тому що завжди хтось забувається. Точно можу сказати: моєю основною ціллю була б хороша музика.

Хороша й різна. Тому що Безбородько – київський композитор, ви з ним грали концерт, присвячений Голосію; Алла Загайкевич – електроакустична музика. Як ви почуваєте себе на межі жанрової музики?

— Прекрасно. Власне, це те, що мені подобається, те, що мені насправді необхідно, щоб був не так певний баланс, а як постійна можливість рухатися в кількох напрямках одночасно. Тому співпраця з різними композиторами (які деколи є дуже різними за своїм підходом, за своїм стилем і багато за чим іншим) – це те, що мене живить, оживлює.

Повертаюся до досвіду організатора фестивалів, – що вам, як скрипалю, це дає?

Як на мене, це продовження того, чим є музикант. Це продовження якоїсь творчості. Це продовження можливості щось творити. Хоч це і трошки різні процеси, але для мене вони в схожій категорії, незалежно від того, потрібно зіграти концерт, організувати подію чи придумати програму, в якій я не беру участі.

Тобто для вас музикант – ренесансна людина?

—  Близько до того.

Є такі композитори, твори яких ви виконуєте частіше, ніж твори інших, і це свідомо?

— Так. Це ті, кого я, власне, назвав. З Олегом Безбородьком я співпрацюю вже 15 років. Композитори постійно змінюються, оскільки це — живий процес. Раз на декілька років трошки регенеруються певні бажання, регенерується певне тяжіння до деяких композиторів, деякі відходять на другий план, деякі – на перший. Зараз мені особливо цікаво співпрацювати з Сергієм Вілкою, Антоном Кошельовим, Яною Шлябанською. А ще, для мене музика останніх років точно не викликає інтересу без того що було написано десять століть до неї. Адже старішу музику я люблю не менше. 

Було так, що композитор вже давно не серед живих, але для вас – сучасна людина, з якою ви не згодні?

— Так. Після співпраці з багатьма композиторами я зрозумів, що єдина різниця між живим і неживим композитором полягає в тому, що не живий композитор – не рухається. Коли музиканти проходять свою музичну освіту, то дуже багато уваги і концентрації приділяється поняттям правильності, якості, типу грати разом, грати добре, грати чисто, грати так чи не так. Але в спілкуванні з композиторами розумієш, наскільки рідко і майже ніколи композитори не мислять цими категоріями. Завжди, коли вони мислять своєю музикою, коли вони говорять про свою музику, коли вони пишуть свою музику – вони мислять значно цікавішими категоріями: мистецькими і немистецькими. Тому, після співпраці з сучасними композиторами розумієш: композитор, що жив 300 років тому, був тією людиною, яка плюс-мінус проходила такий самий процес створення музики.

Чи є такі композитори, твори яких значно б спростили слухачеві любов до скрипки?

Завжди є Вівальді, є — не знаю, ТОП-10 хітів, які можна зіграти на скрипці. Це як хіти опери, хіти просто класичної музики, хіти не знаю репу (ну, реп ти на скрипці не зіграєш).

Але панк можна?

Мені здається, що, крім класичної музики і фольку, скрипка не дуже переконливо в інших категоріях музики працює. Але так, звичайно, є твори, які, можливо, створили б або підтримали б певну любов не до скрипки, а до певного типу музики або до певного процесу, який слухач проходить тоді, коли він слухає цю музику. Для мене завжди цікавішими були складніші процеси, ніж просто досягнення любові.

Не романтика?

—  Насправді, може бути й романтика, але в такому, справжньому розумінні, де «романтика»  – трошки про безвихідь, трошки про крах. Це точно не про споглядання зірок в нічному небі, хоча буває, звичайно.

Тоді повернемось до панку. Є звичайний My Way і є My Way Сіда Вішеза – ви там бачите себе з Вішезом, зі скрипкою?

О, так. Це те, про що я казав. Про певну енергію, про певний тип комунікації між артистом і слухачем, який можна побачити в «My Way» Сіда Вішеза, який є цікавим. Мені хочеться кожного разу досягати цього типу напруженості зв’язку, тому – так. Ну і памʼятаєте, Сід Вішез в кінці починає стріляти в слухачів у кліпі.

Тобто ви — не настільки рішучі в панку?

— Звичайно. Тим паче, що зараз цього вистачає, на жаль, і без нашого бажання.

Ваші концерти – це монолог чи діалог?

— Це, скоріше, монолог, але такий, який я сам слухаю зі сторони. Коли я планую концерт , то я думаю про нього зі сторони слухача або з якоїсь уявної третьої сторони між мною і слухачем. Тому це – монолог, у якому надзвичайно присутні, задіяні всі сторони, які підслуховують чи слухають цей монолог.

Тобто це така щільна, «скондесована» промова?

— Так, це певна подорож, на яку, якщо говорити метафорично, запрошую зі мною пройти.

А давайте ми зараз просто спробуємо. Я попрошу вас…

—  Заспівати?

Ні,…просто двома реченнями анонсувати свій концерт у Vere Music Hub. Що це буде?

—  Це буде щось надзвичайно насичене й особливе. І це буде – процес досягнення певної енергії, яка… хтозна чим може закінчитись. 

Програма:

  • Борис Логінов / Phrases I would like to say to different people (or not people) if I were a violin(-ist) (2022).
  • Ігор Завгородній / Фраза (2021). Lacrimosa, етюд для скрипки соло (2023).
  • Михайло Чедрик / Фраза (2021).
  • Антон Кошелєв / Параграф (2021).
  • Яна Шлябанська / Напівправильна змінна зірка, або 29 мікроваріацій (2022).
  • Яркко Хартікаінен / Nano II (2008).
  • Семюель Голловей / Подвійності No. 1 (2006). Подвійності No. 2 (2012).
  • Том Єнсен / What is is (2014).
  • Трістан Гайнеке / 5 фраз (2018/2021). 11/8/18 3:48 am (2018).
  • Джон Кейдж / Eight whiskus (2008).
  • Максим Коломієць / No Man’s Flight (2021).
  • Яна Кмітйова / Capriccio No. 1, 2, 4, 5 (2021).
  • Мар’ян Леява / Capriccio No. 1 (2020).
  • Павел Земек Новак / Каприс No. 12 з 25 каприсів на тему Леоша Яначека (1996).
  • Джон Кейдж / Хорал IV (1978).
  • Ла Монте Янг / Composition 1960, No. 7 (1960).
  • Сергій Вілка / Soundcheck (2023). Entity I (2022).
  • Джон Зорн / Церемоніальна магія IV (2011).
  • Калле Аутіо / «Диван». Записи Зено Козіні (2020).
  • Ендрю Норман / Звороти фрази (2020).
  • Крістіан Вулф / For 1, 2, or 3 people – фрагменти (1964).
  • Корнеліус Кардю / Treatise – фрагменти (1963-1967).
  • Ман’я Рістіч / Картки для композиції – графічної системи Violin Revealed – фрагменти (2016).

Програма доповнюється

Тривалість концерту – 70 хвилин.

Коли: 5 березня, 19:00 

Де: MUSIC HUB, вул. Малопідвальна, 21/8

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *