Лідія Аполлонова спеціально для Kyiv Daily написала гід по київських адресах Екстер.
- Адреси Екстер / Садиба Сергія Світославського, вулиця Кирилівська, 96 (не зберігся)
З 1901 року Олександра Екстер регулярно відвідувала так звані “суботи” відомого художника-пейзажиста Сергія Світославського. Спочатку вони проходили у нього вдома — на вулиці Кирилівській (“гора Світославського” — так називали її жартома), а з 1903 року художник спеціально орендував для зустрічей-занять майстерню в центрі Києва.
Однокурсник Екстер — Вадим Фалілєєв пригадує: “Він (Світославський – Л.А.) жив за містом, де у його брата було квітникарство, і серед квітів і молодих плодових дерев він збудував собі майстерню. Невеликого зросту, міцний чоловік з довгою випещеною бородою, він нагадував араба чи халіфа з казки. Він був красивий якоюсь породистою, гордою красою. Жив він відлюдно, нас молодих приймав охоче, показував свої картини й етюди, говорив з нами про мистецтво”.
Попри свій важкий характер і неприйняття київської художньої ситуації в цілому, Сергій Світославський любив молодь. Щосуботи у себе в майстерні він приймав гостей: художників-початківців, студентів. Зустрічі проходили по-різному: іноді митець показував власні твори і розказував про свій творчий метод, але найчастіше етюди приносили гості — тоді майстер детально їх аналізував і давав поради. У нього був справжній педагогічний хист, хоча офіційно він ніколи не викладав. Так, 1905 року під час студентських страйків у художньому училищі, однією з вимог протестантів було призначення Світославського директором – але цього не сталося.
Своїм першим вчителем Сергія Світославського вважали Абрам Маневич, Олександр Богомазов, Олександр Архипенко та, ймовірно, Олександра Екстер. Адже дружбу і спілкування з ним вона ніколи не припиняла. Повертаючись із Парижа, Риму чи Москви, вона завжди навідувалася до майстра, розповідала про актуальні мистецькі події, привозила каталоги, журнали, фотографії і приводила своїх друзів.
Тиждень з Екстер: кожен день в EXTER. Map виходитиме нова адреса Екстер.