Письменниця Марія Галіна про дві виставки, яки відкрилися минулого тижня в Одесі.
Минулого тижня в Арт-Просторі «Діалоги» (Соборна, 2) відкрилася виставка фотографії назвою «Планета на грилі: вразливі світи Антарктики та Амазонії» — про вплив змін клімату на дві такі здавалося би різні екосистеми, як Антарктида та Амазонська сельва. І хоча на перший погляд немає нічого більш контрастного, насправді ці дві екосистеми об’єднує один спільний фактор – обидві вони дуже вразливі. І якщо в Антарктиді таять криги, що загрожує місцевій біоті, то в Амазонії через вирубку лісу та пожежі гинуть унікальні «амазонські джунглі» (вчені називають їх не джунглі, а rain forest).



Саме тому організаторам виставки прийшла на ум блискуча ідея тематично спарувати фото цих двох протилежних за температурою екосистем: спекотних амазонських лісів та крижаної Антарктики (всього 18 тематично підібраних пар, 36 знімків). Більшість світлин зроблено у 2024 році, але деякі знімки Антарктики зроблені починаючи з 2019 року і дозволяють в динаміці побачити ті драматичні зміни, які трапилися зі здавалося би вічними ландшафтами планети за дуже короткий період часу. Авторами фотографій Антарктики є українці та українки, провідні вчені Національного антарктичного наукового центру, які працювали на континенті, автором фото Амазонії є співробітник Національного університету перуанської Амазонії Фреді Ф. Рамірез.
Це дуже потужна і драматична фотовиставка, мабуть одна зі значніших і масштабніших експозицій нашого міста за останні часи.


На відкритті директор Національного антарктичного наукового центру Євген Дикий сказав не дуже оптимістичну промову: Ми живемо в час, коли наступає темрява, і незабаром будемо бачити, як кліматична система розлітається з тією ж швидкістю, що й система політичних важелів та рівноваги. До речі, зауважив Євген, це речі одного порядку, бо саме спрага до наживи через експлуатацію ресурсів привела до сучасних війн взагалі, і зокрема до російської агресії. Саме те зло, що вбиває нас ракетами, сприяє й глобальному потепленню, саме воно запустило процеси (може, вже й незворотні) глобальних кліматичних змін. Євген скоріш песиміст, ніж оптиміст – ми вже запізнилися щось виправити, можемо тільки уповільнити процес, але незабаром настане час, коли про ці речі по всьому світу будуть говорити саме в підвалах та сховищах, і символічно, що зараз ця виставка відбувається саме у підвальному приміщенні. На короткому проміжку часу зараз в нас одна задача – просто вижити, але проблема залишається. Це, додав Євген, голос того, хто волає у пустелі, але і він може стани на користь – бо виставка демонструє не тільки кліматичні зміни, а й красу і крихкість природних ландшафтів, за долю яких відповідає людство. Одне зараз тане, інше горить… Виставка працюватиме до 3 травня 2025 року
***
Символічно, що якщо «Планета на грилі» відкрилася у підвалі, буквально в двох кроках від «Діалогів», в скляному павільйоні галереї «Artodessa», відкрилася виставка пам’яті французького фотографа Маттьє Шазаля (1975–2024), який (цитую реліз) «присвятив своє життя пошуку краси на межі між Сходом і Заходом». Укриття і скляний дім – символічне розташування двох виставок, присвячених руйнівному впливу жадібності та жорстокості на крихку красу світу; одна розповідає про вразливість природи, інша – про вразливість людства.




Маттьє, журналіст, філософ, мандрівник, любив Одесу, з якою вперше познайомився у 2011 році, а потім неодноразово приїжджав після повномасштабного вторгнення Росії (він був тут у березні 2022 року і бачив перші драматичні дні Великої війни на власні очі), цікавився, як це можна судити вже з назви, лінією розлому між Сходом і Заходом, фіксуючи швидкоплинні і драматичні моменти життя. Взагалі фотографія – це око фотографа, точка зору, ракурс; чорно-білі репортажні світлини Шазаля розповідають нам про світ, який нас оточує, ракурс ніби випадковий, який вихоплює окремі фігури та ландшафти, але насправді мабуть плід тривалих роздумів та жорсткого відбору, що саме і відрізняє професіонала від аматора…
І все разом, що ми бачимо на стінах галереї, всі окремі елементи, складаються в пазл, який відображає складний, мальовничій та суперечливий світ Малої Азії, Кавказу, Балкан та Середземномор’я, до якого належим і ми, як його частина, хоча й не фокальна, якщо судити по експозиції, але безумовно, значна… Цей світ вибухає війнами та конфліктами –здається, для ока художника однаково важливі курдські бійці за незалежність та українські воїни, що захищають свою країну від російської агресії, балканські біженці, та турецька наречена – всі світлини сповнені внутрішнього драматизму, кожна являє собою не тільки самодостатній витвір мистецтва, а й літопис саме тієї тривалої катастрофи, про яку в своїй промові казав Євген Дикий і яка має різні обличчя. Зараз ми дійсно стоїмо на лінії розлому – довоєнного світу вже не буде ніколи, світ змінюється, і, як завжди буває, зміни мають тенденцію йти водночас і з різних напрямків, природа і людство це ланки одного ланцюга, ми – частина цих змін, і навіть протидія катастрофі та боротьба з агресором, від якою личиною би він не ховався, це теж участь в процесах, результат яких ми поки що не можемо передбачити.
Спонсор виставки — британський фонд Sutasoma, за підтримки Українського Космополісу (Одеса) та 𝐆𝐚𝐥𝐥𝐞𝐫𝐢𝐞 𝐇𝐄𝐆𝐎𝐀, 𝐆𝐚𝐥𝐞𝐫𝐢𝐞 𝐓𝐚𝐲𝐥𝐨𝐫, 𝐏𝐢𝐜𝐭𝐨, 𝐈𝐦𝐩𝐫𝐢𝐦𝐞𝐫𝐢𝐞 𝐄𝐬𝐜𝐨𝐮𝐫𝐛𝐢𝐚𝐜, 𝐄𝐝𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧𝐬 𝐎𝐝𝐲𝐬𝐬𝐞́𝐞, 𝐂𝐞𝐧𝐭𝐫𝐞 𝐍𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐝𝐞𝐬 𝐀𝐫𝐭𝐬 𝐏𝐥𝐚𝐬𝐭𝐢𝐪𝐮𝐞𝐬 та 𝐀𝐃𝐀𝐆𝐏 𝐒𝐨𝐜𝐢𝐞́𝐭𝐞́ 𝐝’𝐀𝐮𝐭𝐞𝐮𝐫𝐬 𝐅𝐫𝐚𝐧𝐜̧𝐚𝐢𝐬𝐞 𝐩𝐨𝐮𝐫 𝐥𝐞𝐬 𝐀𝐫𝐭𝐬 𝐕𝐢𝐬𝐮𝐞𝐥𝐬 у Франції.
Марія Галіна