Жіночість як присутність та сутність 

ЖІНОЧІСТЬ

Напередодні і в день так званого «жіночого свята» (насправді це свято боротьби жінок за свої права, але якимось чином воно трансформувалося, навпаки, у підкреслену маніфестацію традиційних гендерних ролей, щось на кшталт радянського «Валентина») в Одесі відбулися одразу три виставки на трьох локаціях, учасницями котрих стали тільки жінки. Навмисно це так сплановано, або просто так трапилося (принаймні один кейс свідчить, що трапилося), але факт є факт. Ну й привід поговорити про те, що таке взагалі жіночість як інструмент і як об’єкт для певних митців.

6 березня на базі практики арт-простору «Тонкі матерії»  під керівництвом Олександра Ревякіна та куратора Ксенії Мараховської відкрилася одноденна фотовиставка  «Nourishment» від творчого об’єднання «Art Eaters» (студенти – Віка Клець –  Даша Лапацак –  Віка Кафтан –  Поліна Гиренко –  Оля Бірюкова). Із маніфесту   учасниць: «Nourishment означає живлення, необхідну їжу. Наші фотографії – про мистецтво, яке також здатне насичувати». Я, як людина, небайдужа до смачної їжі,  чекала на те, що тема, котра була заявлена у релізі, буде якось відображена у тематиці світлин, але це справді виявилося не про їжу. Згідно з релізом, це «фотовиставка, яка несе в собі творчу жіночу енергію» і «авторки представили свої серії робіт, у яких різнопланово обігруються жіночі образи та розгортаються дивовижні сюжети». Я зазвичай трошки насторожуюся при словосполученні «жіноча енергія», бо це як правило про езотерику та сумнівні психологічні практики.  Але тут було все гаразд – по-перше, ніякої езотерики, по друге, притомна та приємна публіка, далека від екзальтації: на відкриття прийшло багато (дуже багато) креативних молодих колег мисткинь. Ну, тобто, це не про «жіночу енергію», що б це не значило. Тоді про що?

Жіночість як присутність та сутність 

Ну, по-перше, п’ять учасниць – це різні творчі підходи до загального проекту. Кожна представила свої роботи і розповіла про власну концепцію. Ольга Бірюкова спиралася на розкриття одного персонажу в серії портретів своєї кураторки – її роботи лаконічні (зокрема в кольоровій гамі)  та дуже виразні, і я би казала, стильні. Роботи Дар’ї Лапацак де-ніде апелюють до «народного» фотомистецтва (як на мене мабуть найенергійніша – в хорошому сенсі –  серія робіт), у Вікторії Клець ми мали нагоду побачити тендітні (і трошки іронічні, «рожеві») образи вишуканих «панянок», у Поліни Гиренко в фотоарт трансформуються зворушливі побутові сцени,  в результаті чого вибудовується динамічна біографічна історія; у Вікторії Кафтан персонажам в умовному примарному середовищі,  котре символізує його/її  внутрішній світ, відповідає віртуальний примара-двійник.

Взагалі вийшло теж зворушливо і філософічно – не в останню чергу завдяки сумній блакитній гамі. Це мабуть, найдраматичніші із робіт, сповнені вишуканого символізму. Взагалі ми маємо: портрет, цікаву інтерпретацію на тему карт Таро, історію дорослішання, літописи духовної трансформації та картини внутрішнього світу. І ніякої, слава Господу «жіночої енергії».  До речі, якщо задуматися, а що це, власне, таке, відповісти буде важкенько (ми ще повернемося до цієї теми, то залишайтеся на зв’язку). 


Тобто якщо забути про загальний концепт, це просто хороша виставка, об’єднана тим, що автори та їх об’єкти – жінки, а ще – ефемерністю, бо вона в буквальному сенсі одноденна. Але ось що я хочу сказати тут. 


Як на мене, не варто докоряти сучасним митцям і мисткиням, що важкі часи, котрі випали нам на долю не є темою їх робіт. Кожне життя так або інакше трагічно, і мистецтво взагалі на те й мистецтво, що досліджує і опрацьовує будь яку травму – навіть через життєрадісність (так теж буває). Але, якщо судити по даним роботам, складається таке враження, що для молоді не існує таких об’єктів дослідження, як потворність, страждання, хвороба, біль, або старість – тобто того, що вважається «неприйнятним», «недоречним», або «некрасивим». Але саме це – ті поняття, яких уникає салонне мистецтво, і завжди існує можливість, що ці два незалежних тренда зустрінуться. До того ж фотографія через свій інструментарій підштовхує до банальних рішень, тут багато що значить саме спротив матеріалу, боротьба з ним. Уникати «красивого», або, якщо експлуатувати його як матеріал, то цілком свідомо – це частина роботи митця, комусь це дається природно, для когось вимагає додаткових зусиль. Але якщо не оказувати спротиву, матеріал бере гору. Втім, якщо вважати дизайн своєрідним мистецтвом (а так воно й є), то  будь-яка креативна робота має право на існування, а те, що ми бачили тут, це безперечно креативна робота. 

Жіночість як присутність та сутність 

Галерея ArtOdessa (міський сад, Літній театр), що взагалі завдяки своїй гостинності стала притулком для багатьох знакових подій (не тільки виставок, але зустрічей з поетами, музикантами, тощо). Сьогодні вона презентувала нам фотопроект «DREAMTIME» від Олени Мартинюк та Катарини Блажієвської. Згідно з релізом (а я завжди звертаю увагу на релізи, ви зараз зрозумієте, чому) проект «підготовлено спеціально до приходу весни. Жіночі образи, втілені авторами, наповнені романтичним та філософським початком. Вони відображають одночасно крихкість і силу, ніжність і життєву енергію». Взагалі, те, що пишуть для нас в релізах, і те, чим наповнюють свій проект самі автори, або відвідувачі, не завжди ідентично. Хочу, однак, звернути вашу увагу на те, що в релізі знов з’явилось поняття «життєвої енергії» в сполученні з «жіночістю». 

Роботи, що представлені в ArtOdessa,  апелюють до певних архетипів або  культурних джерел, як мабуть, вже антологічна робота Олени Мартинюк «Русалочі сни». Ось тут, до речі салонна традиція і салонна еротика іронічно опрацьовані: Лісовий цар (або цар темряви, або фавн), чию дикість та хтонічну силу за традицією символізують могутні роги, сидить, напівзанурений в воду, в оточені блідих дівчат-русалок (можна згадати також «народні» картини на цю тему).  Роботи Олени до речі взагалі складні композиційно,  деякі з них вимагають від глядача співпраці-розшифровки. 

Що до робот Катарини Блажієвської, то їх можна інтерпретувати через апокаліптичні мотиви – її образи випромінюють тривогу та темну енергію (ага, знов таки енергія).  Жінка тут – щось на кшталт стихійної матерії, зруйнованої та руйнуючої водночас.  Але і тут і там фотографія – художній  інструмент, а не дзеркало. Що до «жіночості», то гендерна тематика тут доволі умовна: жіночі моделі скоріш просто зручний  інструмент для втілення ідей авторок (саме тому жінки тут позбавлені індивідуальності, узагальнені). Я не спитала авторок, чи користувалися вони ШІ як інструментом в процесі творчості, але те, що саме те прийшло мені на думку, показово.

І нарешті. Саме 8 березня в Музеї сучасного мистецтва Одеси відкрився новий виставковий зал (в укритті) персональною виставкою Анни Антонюк «Я є — хочеш ти цього чи ні» (кураторка Анна Мороховська).  Сама художниця на відкритті сказала, що це випадковий збіг: відкриття кілька разів переносилось, але те, що саме так вийшло, мабуть добре, бо її роботи як раз про жіночість. До речі, й те, що виставка відбулася саме в укритті, теж символічно. Тут я трошки відвернуся (насправді, ні).

Жіночість як присутність та сутність 

Минулого літа одеські платани всі разом, мов по команді, скинули ту небагату кору, яку мали, і предстали чистими, сяючими гладкими стовбурами.  Недарма платан в народі звуть «безсоромницею». Але я б скоріш назвала його беззахисним, бо стояти отак оголеним перед очима юрби це дуже вразливий акт. І саме аналогія з платаном просувалася на виставці Анни – навіть підлога була декорована лушпайками платанової кори. Жіноче тіло саме так беззахисне як платан. Все – депресія, або прийом терапевтичних ліків, або вагітність, або старіння – все залишає сліди. Роботи Анни – це дослідження таких змін. Саме тому із всіх тут перелічених виставок ця – сама беззахисна, вона відверто не лякається «некраси», маніфестуя жіночість як дещо вразливе,  але варте прийняття. Вона кидає виклик «красивому» – і через контент, і через композицію.  Я би взагалі сказала, що саме в протистоянні з «красивим» реалізується те, що ми вважаємо сучасним мистецтвом. Деякі роботи до речі  також не позбавлені іронії – як, наприклад, версія «трьох грацій». Може саме ця виставка і є ота маніфестація жіночості (просто жіночості, не «жіночої енергії»), хоча, що показово, такого слова в релізі як раз і немає*, а є відсилка к власному досвіду, що теж є ознакою мистецтва як Мистецтва: воно глибоко індивідуальне, інтимне, беззахисне та вразливе – і так, некрасиве… Або красиве, але інакше, дивним чином.

Тут додам, хоч і не збиралася, що всі три виставки на щастя позбавлені того «одеського колориту», який вже дістав.

*З релізу – «Ця виставка – подорож до самопізнання, де тіло постає як платан: змінюється, відкривається, зберігає на собі сліди часу та дотиків інших. «Моєю кінцевою метою в рамках дослідження не є досягти любові до себе. Та я сподіваюся, що завтра я буду ненавидіти своє тіло трохи менше, ніж сьогодні», – каже художниця».


Марія Галіна

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *