Проєкт NotaBene+ презентує нову українську музику в Національній філармонії

NotaBene+

Відзначаючи 9-річчя чи не найвідомішого українського камерного ансамблю — «NotaBene Chamber Group», його учасники спільно з Національним будинком музики ініціювали серію концертів, де запросили молодших колег долучитися до спільного музикування.

Заздалегідь оголосивши опенкол для інструменталістів — отримано 30 заявок — «NotaBene» обрали дев’ять із них для участі в п’яти концертах цього сезону. Можливість колаборації у колі іменитих виконавців Андрія Павлова, Максима Грінченка, Ігоря Завгороднього, Артема Полуденного, Юрій Немировського та Романа Лопатинського отримали Клименко Марія, Тиміш Мельник (фортепіано), Катерина Березнікова, Марина Громадська, Акім Зварич, Акім Кравченко (скрипка), Гліб Сасько, Дарина Фещак (віолончель) та Назар Гончаренко (кларнет). 

Однак проєкт «NotaBene+» не обмежився виконавськими альянсами. З-поміж 13 поданих від композиторів творів було обрано 2. І 25 травня о 19:00 у Національній філармонії України на широку аудиторію шанувальників камералістики від «NotaBene Chamber Group» чекає захопливе випробовування музикою різних епох. У програмі: Квінтет для кларнета і струнних ля мажор Вольфґанґа Амадея Моцарта, струнне тріо з епіграфом: «У Ньому (Слові) було життя, і життя було світло людей» старшого сучасника Юрія Ланюка та прем’єри Максима Іванова та Юрія Пікуша

NotaBene+

Артем Полуденний, віолончеліст, розповів про програму події, виклики та місію колективу: 

«Я бачу велику зацікавленість до сучасної музики серед молодшого покоління. Це, власне, та сама аудиторія, яка захоплена сучасним мистецтвом загалом — театром, поезією, візуальним мистецтвом, яке працює з текстом. І я їх бачив на наших концертах, коли ми виконуємо сучасну музику.

Це трапляється не так часто, бо в нас, зазвичай, більш академічний, «старий» репертуар. Але ми не боїмося це змінювати й працюємо так само наполегливо з новою музикою. Ми обираємо якісні й продумані твори — ті, що передають почуття й рефлексії авторів.

Ми доносимо їх через себе, через свою роботу над ними. На мою думку, саме такий підхід може зачепити людей і спонукати дослухатися, прийти ще раз, звернути увагу на твір, на автора, можливо, на наше виконання. Власне, композиції ми обирали за тим самим критерієм: якістю самого музичного матеріалу. Це розуміння того, що автор підійшов до написання твору з усіх боків — і технічно, і змістовно. Автор розуміє інструменти, для яких він пише, вкладає в музику свої почуття, контекст. Коли ми вперше починаємо грати твір, дуже швидко відчувається, де закладені смисли, а де, можливо, їх не вистачає.

Звісно, важливі й технічні речі, як-от оформлення нот. Коли ми отримуємо вже гарно оформлений матеріал із медіафайлом, особливо якщо твір ще не виконувався, це приємно. Тішить, коли відкриваєш ноти й одразу розумієш, що автор хотів «сказати» у кожному такті: є позначки, є пояснення до нестандартних прийомів гри, яких виконавці можуть не знати.

Ми вирішили зробити контрастну програму. Проте слід зазначити, що якісну музику — незалежно від епохи — об’єднують спільні риси: це закладені сенси та підхід автора. Це буде однозначно цікаво: як квінтет Моцарта — класичний, мелодійний, з фантастичною сольною партією кларнета, так і дуже релігійний твір Юрія Ланюка, який ми вже грали кілька разів, — дуже глибокий твір, написаний вже у 2022 році, і, на нашу думку, він відображає рефлексії над сучасністю, і є справжньою молитвою за всіх, хто постраждав у російсько-українській війні. 

Також ми обрали твори молодих, але уже зрілих авторів Іванова та Пікуша. Тож 25 травня покажемо, наскільки якісна музика різних поколінь може вести за собою, спонукати до роздумів, рефлексій, і, найголовніше, викликати почуття».

Проєкт NotaBene+ презентує нову українську музику в Національній філармонії

Максим Іванов (2001) — флейтист, композитор та диригент з Кривого Рогу. Сьогодні він є студентом IV курсу Дніпровської музичної академії, що веде активну громадську та концертну діяльність, в якій займається популяризацією нової музики, є учасником проєкту ЦММ та виступає у Vere Music Hub. Максим активно співпрацює з українськими та закордонними музикантами — «Метасоната» для флейти та фортепіано(2023) була написана для видатного іспанського флейтиста та професора музичної академії в місті Віго (Іспанія) Мануеля Мораліса, а перший зошит фортепіанних етюдів (2024) було написано для професорки Національної музичної академії в Києві, Марії Пухлянко.

«Palimpsest» для скрипки, віолончелі та фортепіано було написано у травні 2024 року на основі чернеток, які композитор привіз з Британії: «У мене був товстий зошит зі скетчами, який я постійно носив з собою, щоб фіксувати для себе якісь важливі, інтимні моменти. Основним матеріалом послугували записи з Единбурга».  

Повернувшись до України, Іванов почав працювати над створенням різних мініатюр для камерних ансамблів, надихаючись творчістю українських поетів ХХ століття — тож «Palimpsest» постав як омаж до творчості Василя Стуса. Про музичну складову автор оповідає наступне: «Твір складається з усього 4 тактів, які повторюються тричі, але кожен повтор стає все повільнішим і тихішим, розчиняючись у просторі».

Юрій Пікуш (1998) — композитор родом з Дніпра, випускник Національної музичної академії України у Києві (2023). Його музика звучала на міжнародних фестивалях сучасної музики у Польщі, Німеччині, Швейцарії, Канаді та США, серед яких «Варшавська осінь», «Ukrainian Contemporary Music Festival», «Дні нової української музики у Варшаві», «Neue Musik Tage im Bamberg», «Контрасти», «Kharkiv Music Fest», «Київські музичні прем’єри сезону» та ін. Переможець Другого Всеукраїнського композиторського конкурсу імені Мирослава Скорика, лауреат Державної премії імені Левка Ревуцького, лауреат премії імені Ганни Гаврилець.

Проєкт NotaBene+ презентує нову українську музику в Національній філармонії

«Be a Spiral» для кларнета, скрипки, альта, віолончелі та фортепіано, є ідейним продовженням іншого твору «Be a Cycle», що був написаний для українського колективу «Ensemble Nostri Temporis», згадує композитор: «У 2023 році, на фестивалі в німецькому Бамберзі, у його складі прем’єру виконував і Андрій Павлов, тож символічно, що за його участі тепер звучатиме і «Be a Spiral». Задум твору розпочався з метафори кола — безперервного руху, повторення і повернення». 

Композиція складається з п’яти епізодів. Як зазначає автор, «Intro вводить у певний тембровий та мелодичний стан. Intro II подає цей матеріал під іншим кутом — більш агресивно, несподівано, можливо, шокуючи. У третій, найвагомішій частині Be a Spiral, матеріал власне й розгортається за принципом спіралі — з кожним повторенням виходить на інший рівень розгортання форми. Два інші полюси — це момент заспокоєння, драматургічна пауза Interludium, та врешті, Be a Point — своєрідна кода».

Твір написано спеціально для ансамблю. Пікуш вказує: «Я був вільний щодо прийомів і технік, адже «NotaBene» чудово інтерпретують як і більш традиційну, так і сучасну музику. Стилістичних рамок не існувало, і універсалізм колективу мене привабив, тому твір, що вийшов — саме те, що мені було цікаво втілити і почути».

***

Тож 25 травня на слухачів чекає зустріч з новою українською музикою та оригінальними виконавськими інтерпретаціями. Залаштунки репетиційного процесу відкриває й молодий кларнетист Назар Гончаренко: «Це неймовірна мотивація розвиватися та можливість переймати досвід в ансамблі з одними з найкращих музикантів Києва. Мене дуже вразила робота з «NotaBene» під час репетицій, а саме їхня ретельність та увага до найменших деталей». 

Проєкт NotaBene+ презентує нову українську музику в Національній філармонії

Наразі музиканти «NotaBene Chamber Group» планують продовження проєкту і уже працюють над його новим форматом: за словами Полуденного, ювілейний сезон ансамблю буде особливим: «Взаємодія з молодими музикантами — це фантастично цікавий досвід. Це жодним чином не є менторством, а повноцінним обміном. Молоді музиканти дуже відкриті. Вони наповнені ідеями, слухають вже іншу музику, можливо — інших виконавців. Вони живуть у швидшому ритмі, ніж ми. Так, у нас є досвід, яким ми із задоволенням ділимося. А вони — діляться енергією, новими для нас вайбами. І це дуже класно. На цьому розвитку, власне, й тримається проєкт». 

Фото надані колективом

Що-де-коли: 25 травня, о 19:00 NotaBene +. Концерт четвертий — Колонна зала філармонії, квитки

Дзвенислава Саф’ян

Підтримайте нас, якщо вважаєте, що робота Дейли важлива для вас

Возможно вам также понравится

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *